عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۳۲۹۹
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۲
یکی از اسرار قرآنی و حقایق عرفانی، «حیات طیبه» اولیای خداست که تنها یک بار در قرآن مجید، به صراحت از آن سخن به میان آمده، اما در جای جای قرآن اشارات بسیاری به آن شده است.
عقیق:یکی از اسرار قرآنی و حقایق عرفانی، «حیات طیبه» اولیای خداست که تنها یک بار در قرآن مجید، به صراحت از آن سخن به میان آمده، اما در جای جای قرآن اشارات بسیاری به آن شده است. حیات طیبه یا زندگی اولیاء اللّه، پیراسته از هر ناپسندی، کژی، بدی، ناراستی و زشتی است؛ چرا که در محضر او و در مقام قرب خداوندی، جای برای این امور نیست.

نماز پرچم اسلام استوارترین تکیه گاه و یادآور راه مقصد است با نمازفروتنی و خشوع صفا و پاکی دل و معرفت و کمال که همه از نشانه‌های تعالی فرهنگی است به دست می‌آید.

حيات طيّبه رهاورد سير الى اللّه است

حجت‌الاسلام حافظ زمانی، امام جمعه  ملکان در گفت‌وگویی در آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: دل کسی که از "حیات طیبه "برخوردار است، تنها به خداوند تعلق دارد؛ تنها قرب به او را می‌خواهد و تنها از خشم و دوری از او، هراسان است. از دنیای فانی رو گردان است و مدبر واقعی همه امور را خداوند متعال می‌داند، در نتیجه شیطان و هوای نفس در او راه نخواهد داشت.

وی، افزود: حيات طیبه رهاورد سير الى اللّه است كه اولياى خدا با پيمودن مسير بندگى و پاس دارى از پيمان فطرى و ميثاق ملكوتى به آن رسيده و از ثمرات آن بهره مى‌برند. حيات طیبه در عالم "عنداللّه" و در تحت ولايت حق تعالى براى اولياى خدا تحقق مى‌يابد.

وی، نماز را زیباترین شیوه نیایش دانست و خاطرنشان کرد: نماز کامل‌ترین و زیباترین شیوه نیایش و پرستش است. ساختار نماز به گونه‌ای است که برترین حالات و کلمات برای ارتباط گفتاری و رفتاری در آن فراهم آمده است. اوج حالات بندگی و خضوع در رفتار را در کنار بهترین حالات خشوع قلبی می‌توان در نماز به دست آورد.

حجت‌الاسلام زمانی ادامه داد: منظور از حيات طيبه در قرآن"محو شدن در ذات باريتعالی" است كه به هر فرد مومن به تناسب ايمان و عمل صالحي كه انجام می‌دهد.

وی افزود: بی تردید انسان‌ها برای گریز از زندگی یکنواخت مادی و رسیدن به حیات طیبه به نماز نیازمندند و در واقع نماز دریچه گفت‌وگو با بی نیاز مطلق است.

امام جمعه ملکان یادآور شد: در پرتو نماز دل و جان آدمی پاکیزه می‌شود و می‌توان اطمینان داشت که نماز سبب شسته شدن آلودگی‌های جسمی و روحی و ریزش گناهان گذشته می‌شود و همچون سدی انسان را از آلودگی‌های آینده باز می‌دارد.

حجت‌الاسلام زمانی با اشاره به برترین داروی آرام یخش از منظر قرآن تاکید کرد: قرآن کریم ذکر خدا را برترین داروی آرام یخش و شفادهنده معرفی می‌کند و نماز را مصداق بارز ذکر برمی‌شمارد، آدمی با طمانینه و آرامش خود را باز می‌یابد و وجود خود را با یاد قادر مطلق پیوند می‌زند.

حیات طیبه، حیات حقیقی انسانی است

حجت‌الاسلام سید‌حسن ‌موسوی امام جمعه کلیبر گفت: نماز به سبب این که ستون دین و دینداری، مرز میان اسلام و کفر و حقیقت بندگی است، نخستین فریضه و واجب در اسلام است.

وی بیان کرد: نماز هر چند که رفتار ارتباطی میان بنده و خداست؛ ولی تاثیرات شگرفی در همه ابعاد زندگی مادی و معنوی و نیز دنیوی و اخروی انسان به جا می‌گذارد. از این رو بر نماز به عنوان ستون دین و استوانه بندگی و پرستش تاکید شده است و آن را مرز ایمان و کفر دانسته‌اند.

حجت‌الاسلام موسوی ادامه داد: یکی از اسرار قرآنی و حقایق عرفانی، حیات طیبه اولیای خداست که تنها یک بار در قرآن مجید، به صراحت از آن سخن به میان آمده، اما در جای جای قرآن اشارات بسیاری به آن شده است.

امام جمعه کلیبر با اشاره به مراد از حیات طیّبه یادآور شد: مراد از حیات طیبه همین حیات دنیوی است که مقارن با قناعت و رضا به قسمت خدای سبحان باشد، زیرا چنین حیاتی پاکیزه ترین زندگی برای بشر است.

وی حیات طیبه را حیات حقیقی انسانی دانست و افزود: حیات طیبه، حیات حقیقی انسانی است که حیات دنیوی با همه گسترده‌گی‌اش بستر آن و حیات اخروی با جاودانگی و اهمیتش تبلور این حیات حقیقی است. این حیات اصیل و حقیقی، واقعیتی ورای حیات ظاهری است که در همین دنیا حاصل می‌شود ضمن آن که حیات طیبه برخاسته از مرتبه بالای روح انسانی است.

حجت‌الاسلام موسوی با اشاره به ویژگی‌های آن دل که حیات طیبه دارد، تاکید کرد: دل کسی که از "حیات طیبه " برخوردار است، تنها به خداوند تعلق دارد؛ تنها قرب به او را می‌خواهد و تنها از خشم و دوری از او، هراسان است. از دنیای فانی رو گردان است و مدبر واقعی همه امور را خداوند متعال می‌داند و در نتیجه شیطان و هوای نفس در او راه نخواهد داشت.

منبع:ایکنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین