عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۲۳۸۰
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۹
در نشستی علمی بررسی شد؛
دویست وشصت وچهارمین نشست علمی با عنوان "آیا هدف وسیله را توجیه می کند؟" درموسسه آل یاسین برگزار شد.
عقیق:حجت الاسلام والمسلمین محمد هادی مفتح، استادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه قم در نشست علمی با عنوان "آیا هدف وسیله را توجیه می کند؟"، با تبیین دیدگاه های متفکران در رابطه با اخلاق و سیاست، چهار نظریه، دو سطحی بودن اخلاق و سیاست، نظریه جدایی اخلاق از سیاست، نظریه تبعیت اخلاق از سیاست و یگانی اخلاق و سیاست مورد بررسی قرار داد.
وی در ادامه به دیدگاه های متفکران مسلمان پرداخت و گفت: سه نظریه عمده در ارتباط با هدف مقدس و وسیله نامقدس یا حرام وجود دارد. دیدگاه اول همواره استفاده از وسیله نامقدس برای وصول به هدف مقدس را مجاز می داند، دیدگاه دوم می گوید هیچ گاه استفاده از وسیله نامقدس برای وصول به هدف مقدس مجاز نیست(که استاد مطهری و آیت الله جوادی آملی این نظر را دارند) و دیدگاه سوم می گوید اگر هدف اهم از وسیله باشد، استفاده از وسیله نامقدس برای رسیدن به هدف مقدس جایز است(که این نظریه را مرحوم آیت الله منتظری و آیت الله سید محسن خرازی ابراز کرده اند).
استادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه قم، سپس به دلایل قرآنی و روایی و عقلی هر گروه از گروه های سه گانه فوق اشاره کرد و به نقد و بررسی آنان پرداخت.
وی، تنها ارتکاب جرم برای حفظ و نجات جان انسان را بر اساس آیات قرآن و روایات پذیرفت و جز در این مورد از نظریه دوم دفاع کرد. نظریه ای که می گوید به هیچ وجه استفاده از وسیله حرام برای رسیدن به هدف واجب مجاز نیست.

منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین