کد خبر : ۸۲۲۲۶
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۱
اسلام‌شناس فرانسوی:

عبارت «پسر خدا» برای عیسی(ع) مانند «خون خدا» برای امام حسین(ع) است

رئیس علمی بخش کاتولیک دانشگاه سوربون فرانسه گفت: ما مسیحیان درباره حضرت عیسی واژه «پسر خدا» را به کار می‌بریم که یک استعاره است؛ مانند واژه «خون خدا» است که شیعیان به امام حسین نسبت می‌دهند.

عقیق:نشست علمی مشترک دانشگاه سوربون فرانسه و آکادمی اسلامی آلمان با حضور آیت‌الله رضا رمضانی امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ، پروفسور لهوگو رئیس مدرسه­ عالی کاتولیک دانشگاه سوربون فرانسه، حجت‌الاسلام ترابی مدیر آکادمی اسلامی آلمان و رئیس حوزه­ علمیه­ هامبورگ و حجت‌الاسلام سعید جازاری استاد دانشگاه سوربون در سالن کتابخانه مرکز اسلامی هامبورگ برگزار شد.

 

 

«لهوگو» رییس مدرسه دینی کشیش‌های کاتولیک فرانسه و رئیس علمی بخش کاتولیک دانشگاه سوربون فرانسه ضمن ابراز خرسندی از حضور در این نشست علمی و تقدیر از مسؤولین آکادمی اسلامی آلمان برای برگزاری این جلسه، از مکتب شیعه به عنوان یک فرهنگ غنی یاد کرد که می‌تواند در مقابل فرقه وهابیت، اسلام ناب را معرفی کند.

وی افزود: فعالیت‌های آکادمی و اینگونه جلسات دیالوگ فرصت بسیار خوبی برای معرفی مکتب شیعه در اروپا و آلمان می باشد. من حدود پنج سال است که در رابطه با فرهنگ شیعه تحقیقات می‌کنم و به چند شهر بزرگ مانند مشهد، قم و کربلا که برای شیعیان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است نیز مسافرت کرده ام تا از نزدیک با این فرهنگ آشنا شوم. امروزه بسیاری از مردم اروپا فرهنگ غنی شیعه را نمی‌شناسند و نمی‌دانند که این فرهنگ غنی می‌تواند اسلام ناب را به جامعه معرفی کند.

لهوگو در بخش دیگری از سخنان خویش با اشاره به اهمیت جلسات دیالوگ بین ادیان اظهار داشت: جامعه امروزی بیش از هر زمانی به جلسات دیالوگ نیازمند است و بسیار مهم است که دین از زبان متخصصان دین بیان شود. به همین منظور ما در دانشگاه سوربون از آقای جازاری برای تدریس فقه اسلامی دعوت کردیم همچنین از علمای اهل تسنن نیز برای تدریس استفاده می کنیم. هدف از گفتگوی بین ادیان این نیست که ما همه چیز را مخلوط کنیم تا یک دین واحد درست کنیم. این تفاوتها حکمتی داشته است اما مهم این است که ما بتوانیم در کنار یکدیگر زندگی مسالمت آمیز داشته باشیم، چنانچه در قرآن نیز آمده است که خداوند می فرماید ما شما را از شعبه های مختلف آفریدیم.

وی ادامه داد: دیالوگ به این معنا نیست که ما دیگران را تغییر دهیم تا مثل ما فکر کنند بلکه باید به دیگران اجازه دهیم تا عقاید خود را بیان کنند. ما در عین حالیکه وظیفه عبودیتی داریم وظیفه برقراری صلح و آرامش در جامعه را نیز داریم. این حدیث را قطعا شما بهتر از من می شناسید که می گویند مؤمن کسی است که هر چه برای خود می پسندد برای برادر خود هم بپسندد. متاسفانه برخی این نگاه را دارند که فقط آن چیزی که من به آن اعتقاد دارم درست است و بقیه همه غلط است و کسانی که اعتقاد دیگری دارند گمراه هستند. نگاه ما در دیالوگ با پیروان سایر ادیان باید نگاه مثبت باشد. باید پذیرفت که در ادیان دیگر هم نکات مثبت وجود دارد. طبیعتا خداوند به هر دینی ویژگی‌های خاصی را عطا کرده است. تفاوت‌ها را باید پذیرفت اما باید بدانیم که هر دینی غنایی دارد که می‌تواند به ما هم کمک کند.

رئیس علمی بخش کاتولیک دانشگاه سوربون فرانسه خاطرنشان کرد: در بین ادیان ابراهیمی اشتراکاتی وجود دارد که می تواند آنها را به یکدیگر نزدیک کند. یک بودیسم وقتی از خارج ادیان ابراهیمی به ما نگاه می کند می تواند مشترکات را به خوبی ببینید اما گاهی ما که از درون ادیان ابراهیمی به همدیگر نگاه می کنیم نمی توانیم این اشتراکات را به درستی ببینیم و فقط اختلافات را می بینیم.

* معتقد نیستیم که عیسی پسر خداست

لهوگو در بخش دوم سخنانش به «توسل از دیدگاه مسیحیت» پرداخت و اظهار داشت: ما مسیحیان در رابطه با عیسی واژه «پسر خدا» را به کار می بریم که به نظر مسلمانان درست نیست. چنانچه خداوند در قرآن نیز در سوره اخلاص می‌گوید «نه کسی فرزند اوست و نه او فرزند کسی است.» باید بگویم این واژه در بین مسیحیان یک استعاره است و به این معنا نیست که عیسی پسر خلق شده خداست؛ بلکه چیزی است مانند واژه «خون خدا» که شیعیان به امام حسین نسبت می دهند.

وی ادامه داد: توسل در بین مسیحیان وجود دارد و وقتی یک مسیحی می خواهد توسل کند می خواهد به الوهیت خدا نزدیک شود. ما معتقدیم خداوند خودش را در عیسی جلوه داده و وقتی ما به عیسی متوسل می شویم به خدا نزدیک‌تر شده‌ایم. ما معتقدیم عیسی بالای صلیب مُرد و بعد دوباره زنده شد. ما دعاها و نمازهایمان را توسط عیسی به خدا می رسانیم. همچنین ما معتقدیم افرادی که در این دنیا خوب زندگی کرده اند و افراد نیکوکاری بوده اند می توانند ما را شفاعت کنند و افزاد مقرب الهی می‌توانند برای ما دعا کنند. هر چه قدر افراد به خدا نزدیک‌تر باشند دایره شفاعت آنها گسترده‌تر می‌شود. برخی از این افراد در جامعه به قداست و نیکوکاری معروف هستند و برخی هم ناشناخته اند ولی می توانند شفاعت کنند.

این اسلام‌شناس فانسوی تأکید کرد: من مسلمان و شیعه نیستم ولی وقتی در کربلا و یا قم و مشهد بودم و در حرم ائمه رفتم این احساس را داشتم که این ائمه هم می‌توانند شفاعت کنند. ما معتقدیم علت اینکه عیسی بالای صلیب مرد این بود که می خواست به ما بفهماند که چیزهای بهتری هم از زندگی وجود دارد که برای به دست آوردن آن باید زندگی را داد و زندگی ذلت بار ارزش ندارد. امام حسین نیز با فدا کردن جان خود به دیگران همین درس را آموخت. در واقع وقتی که ما برای عیسی و شما برای امام حسین بزرگداشت برگزار می‌کنیم برای تحقق توسل است. توسل یکی از بهترین هدایا و الطاف خداوند است.

منبع:فارس

ارسال نظر
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
بهروز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
0
0
با سلام

مسلمانان شیعه وقتی گویند حسین ثارالله یعنی خدا خونخواه او و پدرش علی ابن ابی طالب است نه اینکه خون خدا ثار به معنی خونخواه و دوم اینکه مسیحیان در اناجیلشون دارند هم حضرت عیسی خداست هم پسر خدا هم پیامبر بوده و این تناقض است
یا علی یا مهدی
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین