۰۲ آذر ۱۴۰۳ ۲۱ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۲۱ : ۱۵
استاد اخلاق حوزه ادامه داد: دلیل دوستى خدا، بر گزیدن دوستى اوست و دل بریدن از میل و خواهش از غیر او، لذا با میل به دنیا و خواهش های دنیوی و علاقه به آن، دعوى دوستى الهى امکان پذیرنیست.
وی افزود: ما وقتی می گوییم که خدا را دوست داریم باید در عمل ثابت کنیم، و لذا باید هرچه خداوند دستور می دهد اطاعت کنیم؛ پس انسان وقتی بنده واقعی خدا می شود، از همه چیز خالی و تهی می گردد و فقط خدا را می بیند، لذا چنین انسانی تابع خداست نه تابع نفس.
آیت الله ناصری در ادامه با بیان اینکه قلب مومن جایگاه خداست، عنوان کرد: اگر ما ادعای ایمان داریم باید قلب خود را از هرچه غیر از خداست، خالی کنیم که اگر این طور شد عظمت خدا را درک می کنیم. حضرت ابراهیم(علیه السلام) در ابتدا بر اثر عبادت عبد شد و به درجه عبودیت رسید، پس از آن به مرتبه نبوت و رسالت رسید و پس از آن که به مرتبه خلیل الرحمانی رسید به مقام امامت نائل شد.
استاد اخلاق حوزه با بیان اینکه ما شیعیان باید قدر خود را بدانیم که از محبین حضرت علی بن ابیطالب(علیه السلام) هستیم، افزود: شیعه علی بودن جایگاه کمی نیست، لذا حضرت ابراهیم (علیه السلام) پس از آن که به امامت می رسد از خداوند تقاضا می کند که من را از شیعیان علی(ع) قرار بده.
استاد حوزه علمیه خاطر نشان کرد : ما تا مادامی که محبت علی(ع) را دل داریم، غمی نداریم، ولی به شرطی که از همه گناهانی که مرتکب شده ایم توبه نمائیم.
وی در پایان با بیان اینکه حضرت ابراهیم (ع) دو ویژگی بسیار برجسته داشت، هم بسیا دعا می کرد و هم اهل بذل و بخشش بود، به صفات متقین اشاره و خاطرنشان کرد: متقین کسانی هستند که فقط خدا را در نظر می گیرند، بنابر این دنیا، و پول و مقام در نظر این اشخاص اهمیتی ندارد.
منبع:حوزه