عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۱۱۱۸
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۲
ذوالفقاری خبر داد
رئیس ستاد اربعین گفت: 36 زائر ایرانی که بدون گذرنامه وارد عراق شده و دستگیر شده بودند، با رایزنی آزاد شدند.
به گزارش عقیق به نقل از میزان، حسین ذوالفقاری در نشست خبری ستاد اربعین گفت: با توجه به ازدحام جمعیت زائران ایرانی فاقد ویزا در مرز مهران نیروهای انتظامی به صورت گسترده تردر محل حضور پیدا کرده اند.

وی افزود: کنترل وضعیت و خروج افراد فاقد ویزا از منطقه بر عهده نیروی انتظامی خواهد بود و قرار شده هر چه سریع تر افراد فاقد ویزا به محلهای دیگر منتقل شوند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین با اشاره به ممنوعیت تردد زائران از سمت لرستان به ایلام اظهار کرد: درحال حاضر هر گونه تردد از سمت لرستان به ایلام متوقف شده و زائران نمی توانند ازاین محل خود را به مرز مهران برسانند.

ذوالفقاری در خصوص اقدامات صورت گرفته به منظور جلوگیری از ورود زائران به مرز مهران خاطر نشان کرد: بر اساس مرذاکرات صورت گرفته باشرکت های مسافر بری به این شرکتها اعلام شد که اجازه ندارند زائران را از نقاط مختلف به مرز مهران برسانند.

وی ادامه داد: توصیه ما به کلیه زائران که تاکنون برای حضور در کشور عراق اقدام نکرده اند این است که دو مرز شلمچه و چذابه را برای حضور در خاک کشور عراق انتخاب کنند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین با اشاره به وضعیت تردد زائران از مرز مهران تصریح کرد: درحال حاضر تردد زائران در مرز مهران با کندی پیش می رود اما توقفی در کار انتقال زائران به خاک کشور عراق صورت نگرفته است.

معاون امنیتی وانتظامی وزیر کشور در پاسخ به این پرسش که آیا طی روزهای آینده مرز مهران به دلیل افزایش جمعیت زائران بسته خواهد شد؟، گفت: به هیچ وجه قادر به بستن مرز مهران نخواهیم بود و تنها می توانیم ترددها را کند کرده تا مسیر تا حدودی روان شود.

وی از برنامه های ستاد اربعین به منظور انتقال زائران فاقد ویزا به نقاط دوردست مرزها اشاره کرد و گفت: متاسفانه اکنون حدود 8 هزار زائر فاقد ویزا در مرز مهران تجمع کرده که قرار است نیروی انتظامی با خودروهای ویژه ای که دراختیار گرفته است این زائران را به نقاط دوردست از جمله اندیمشک منتقل کند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین با اشاره به عبور 100 هزار زائر ایرانی طی روز گذشته از مرز مهران اظهار کرد: روز گذشته بالغ بر 100 هزار زائر از مرز مهران عبور کردند و اگر بتوانیم تردد نیروهای غیر مجاز را متوقف کنیم عبور و مرور زائران آسانتر از قبل انجام می شود.

ذوالفقاری با اشاره به برنامه ریزی های ستاد اربعین به منظور تامین نیازهای زائرانی ایرانی در خاک کشور عراق خاطر نشان کرد: با هماهنگی تمام دستگاه های کشور شرایط برای اسکان و تغذیه مناسب زائران ایرانی فراهم شده و زائران اربعین از این بابت با مشکلی مواجه نخواهند بود.

وی از ممنوعیت تردد خودروها در مسیر مرز مهران خبر داد و خاطر نشان کرد: با توجه به درخواست نیروی انتظامی هر گونه تردد درمسیر مرز مهران برای 72 ساعت متوقف شده است.

رئیس ستاد مرکزی اربعین با اشاره به مسیرهای فرعی متعدد مسیر مرز مهران تصریح کرد: با توجه به اینکه در مسیر مرز مهران راه های فرعی متعددی وجود دارد شاهد حضور قابل توجه زائران فاقد ویزا در این منطقه هستیم وتمام تلاش نیروی انتظامی این است که جلوی مسیرهای فرعی گرفته شود.

ذوالفقاری از آزادی 36 تن از زائران ایرانی فاقد مجوز درخاک کشور خبر داد و تصریح کرد: 36 تن از زائران ایرانی که به صورت غیر قانونی وارد خاک کشور عراق شده بودند از سوی پلیس این کشور دستگیر شده و با رایزنی های صورت گرفته موفق شدیم شرایط را برای آزادی این زائران فراهم کنیم.

رئیس ستاد مرکزی اربعین ادامه داد: برا ساس اعلام پلیس عراق طی دور روز گذشته تعداد دیگری از زائران ایرانی فاقد ویزا در کشور عراق دستگیر شده اما به دلیل برخی شرایط دیگر اقدامی برای مذاکره با طرف عراقی جهت آزادی این زائران نخواهیم کرد.

وی با بیان اینکه پیش بینی می شود در سال جاری 2 میلیون و 200 هزار زائر ایرانی در مراسم اربعین حسینی در خاک کشور عراق حضور پیدا کنند گفت: پیش بینی ما این است که تا پایان اربعین 2 میلیون و 200 هزار زائردرخاک کشور عراق حضور پیدا کنند که اکنون برنامه ریزی ها جهت ارائه خدمات به این زائران در دستور کار قرار گرفته است.

ذوالفقاری از ممنوعیت حضور افراد فاقد ویزا در پایانه های مرزی خبر دادو اظهار کرد: با قاطعیت تمام جلو حضور افراد فاقد ویزا در پایانه های مرزی گرفته می شود واعتقاد ما این است که اگر برای خروج این افراد اقدام نشود همانند سالهای گذشته تعداد قابل توجهی از زائران ایرانی به صورت غیر قانونی درکشور عراق حضور پیدا می کنند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین از تخصیص اعتبار 6 میلیارد تومانی وزارت کشور به منظور آماده سازی پارکینگ ها در پشت مرزها خبر داد وخاطر نشان کرد: برای آماده سازی پارکینگ ها وهمچنین تاسیسات جانبی وزارت کشور بالغ بر 6 میلیارد تومان تاکنون هزینه کرده است و پیش بینی می کنیم این مبلغ افزایش نیز داشته باشد.

وی در خصوص نحوه برنامه ریزی ها به منظور ارائه خدمات به زائران اربعین حسینی تصریح کرد: پیش بینی ما این بود که از 15 روز قبل از ایام اربعین تا 5 روز بعد از این مراسم به زائران خدمات ارائه شود اما در سال جاری مشاهده شد که زائران سفر خود به خاک کشور عراق را زودتر از موعد پیش بینی شده آغاز کرده اند.

ذوالفقاری با اشاره به مشکلات ایجاد شده جهت اعزام زائران ایرانی از مرز مهران به کشور عراق اذعان کرد: متاسفانه طی دو روز پنجشنبه وجمعه هفته گذشته مسئولان کشور عراق شرایط سختگیرانه ای را برای اعزام زائران ایرانی از مرز مهران به خاک کشور عراق فراهم کرده اند اما خوشبختانه پس از مذاکرات صورت گرفته با مسئولان این کشور شرایط به حالت قبل بازگشت.

رئیس ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه مسئولیت تامین امنیت زائران ایرانی در کشور عراق بر عهده نیروهای امنیتی این کشوراست، گفت: درداخل خاک عراق مسئولیت تامین امنیت به عهده نیروهای این کشور بوده و ما در امور امنیتی این کشوردخالتی نخواهیم داشت.

وی با اشاره به تامین امنیت موکب های ایران درکشور عراق اذعان کرد: ورود وخروج زائران ایرانی به موکب های ایران درکشور عراق تحت کنترل بوده و برا ساس یک کارت انجام می شود. به همین خاطر تا حدود زیادی امنیت این موکب ها تامین شده است.

ذوالفقاری از استقبال قابل توجه زائران ایرانی از حضور در سامرا خبر داد و گفت: بعد ازحادثه تروریستی درسامرا که منجر به شهادت تعدادی از زائران ایرانی شد از سوی ستاد اربعین اعلام کردیم که زائران به سامرا نروند اما نه تنها این اتفاق صورت نگرفت بلکه شاهد سه برابر شدن حضور زائران ایرانی درسامرا به نسبت مدت زمان مشابه سال گذشته هستیم.

رئیس ستاد مرکزی اربعین با اشاره به حادثه تروریستی روز جاری درشهر کربلا تاکید کرد: در این حادثه زائران ایرانی به شهادت نرسیده اند و محل این حادثه تروریستی درشمال غرب کربلا بوده است.

وی ادامه داد: پیش از این نیز دراین محدوده دوحادثه تروریستی دیگر صورت گرفته واین طور به نظر می رسد که نیاز است امنیت این بخش بیش از پیش تامین شود.

ذوالفقاری با ارائه آماری از تعداد زائرانی که تاکنون از مرزهای کشور خارج شده اند گفت: تاکنون بالغ بر1 میلیون و 400 هزار زائر ایرانی از مرزهای کشور خارج شده اند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین ادامه داد: براساس آمارهای به دست آمده تاکنون 598هزار زائر از مرز مهران ، 423  هزار زائر از مرزشلمچه ، 292 هزار زائر از مرز چذابه و 70 هزار و 62 نفر به صورت هوایی از ایران وارد کشور عراق شده اند.

وی با اشاره به اتمام فرصت اتباع بیگانه جهت مراجعه به دفاتر کفالت اظهار کرد: امروز آخرین روز ثبت نام اتباع بیگانه دردفاتر کفالت خواهد بود اما صدور ویزا برای این افراد ادامه داشته واتباع بیگانه می توانند پس ازدریافت دفترچه اقامتی به استناد این دفترچه ویزا دریافت کنند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین