عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۱۰۶۷
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۴
گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران، ویژه برنامه‌های "در حوالی عطش"، "کربلا منتظر ماست" و "یک اربعین اندوه" را برای پخش آماده می‌کند.
به گزارش عقیق به نقل از نسیم، گروه فرهنگ و اندیشه ویژه برنامه های «در حوالی عطش »، «کربلا منتظر ماست » و «یک اربعین اندوه » را برای پخش آماده می کند.

«درحوالی عطش« با افزایش آگاهی نسبت به قیام عظیم عاشورا و زنده نگه داشتن این قیام و بررسی آثار و ابعاد معنوی این قیام یکشنبه 30 آبان از ساعت 8:35 تا 10 صبح از آنتن رادیو ایران پخش می شود.

توجه به جنبه های حماسه ادبی وفضایل معنوی حماسه عاشورا از مأموریت اصلی این ویژه برنامه است.

در این برنامه با حضور کارشناس مذهبی، چگونگی تلاش راویان و مورخان برای روایت قیام امام حسین (ع) بررسی می شود ومثالهایی نیزآورده خواهد شد .

در قسمتی از برنامه آثار شعرای معاصر درباره ی حضرت اباالفضل علیه السلام و حضرت امام حسین علیه السلام و خانواده ی آن حضرت بررسی می شود.در برنامه از نغمات آیینی و نوحه استفاده می شود.

همچنین در حین برنامه گزارشگران تهران و شهرستان ها از مراسم عزاداری در شهرشان و برنامه های ویژه ی این ایام می گویند و در آیتمی دیگر توسط کارشناس ،یک کتاب با موضوع قیام امام حسین علیه السلام معرفی می شود.

«در حوالی عطش « با گویندگی فاطمه آل عباس و کارشناس مجری حجت الاسلام زکریایی، نویسنده گی سیده زهرا صالحی،گزارشگری تینا میرکریمی ، ارتباطات افسانه خیرخواه پخش می شود.

ویژه برنامه «کربلا منتظر ماست« همان روز از ساعت 10 تا 11:30 صبح با تهیه کنندگی حسین معصومی گویندگی مهدی طهماسبی ، گزارشگری نوید دانشور،نویسندگی مهدی رسولی کارشناسی: حجه الاسلام ماندگاری و حجه الاسلام کثیری ارتباطات مصطفی طالبیان ،از آنتن رادیو ایران پخش می شود.

ویژه برنامه «کربلا منتظر ماست« با افزایش آگاهی مخاطبان نسبت به آموزه های قرآن و اندیشه اهل بیت (ع) و تلاش برای گسترش فضایل اخلاقی ومعنوی در میان مخاطبان پخش می شود.
مأموریت اصلی این ویژه برنامه نشان دادن پیاده روی در ایام اربعین حسینی به عنوان نماد وحدت و همدلی شیعیان است.

از آنجا که مصائب امام حسین (ع) از حدّ تصور انسان بیرون است، به هیچ وجه نمی توان حق این مصیبت را ادا کرد و به همین خاطر است که این سنّت شریف (عزاداری) نباید متوقف شود و پایبندی به زیارت امام حسین (ع) نیز از جانب خاندان پاک وی زمینه ای را فراهم نموده،تا فاجعه عاشورا و درسهای عظیم آن به باد فراموشی سپرده نشود.

در این برنامه با توجه به اربعین حسینی و حرکت میلیونی زائران امام حسین (ع) در این ایام سعی خواهد شد با استفاده از گزارشهای مستند و کارشناسی به تبیین فرهنگ پیاده روی در ایام اربعین حسینی(ع) پرداخته شود و این ظرفیت معنوی را نشان دهد.

«یک اربعین اندوه« به تهیه گنندگی عبدالله علایی و گویندگی مهدی طهماسبی از ساعت 15:30 با شناخت و آشنایی با فرهنگ زیارت و عزاداری و تبیین روش های صحیح و آسیب شناسی این فرهنگ همچنین همسویی با مردم در مراسم اربعین حسینی(ع) پخش می شود.

این برنامه از بخش های کارشناسی با حضور حجت الاسلام والمسلمین احسان بی آزار تهرانی و حجت الاسلام والمسلمین محسن خاکی مستند،گزارش و متون ومراثی فاخرتشکیل شده است .

برنامه با فضا سازی زیارت جابر که با سه الله اکبر آغاز گردید، شروع می شود و بخش هایی از زیارت اربعین پخش شده و ترجمه می گردد.سپس در فواصل برنامه به تفسیر و توضیح زیارت پرداخته می شود.

هر 15 دقیقه در بخش "یاران را چه شد" به بررسی نهضت یاران امام حسین(ع)می پردازد ، پخش می گردد.

در فواصل برنامه ارتباط زنده با مراکز استانها و کربلا برقرار می گردد.و از اشعار فاخر با موضوع اربعین استفاده می شود.همچنین برای مشارکت شنوندگان در برنامه این سوال که چگونه در پاسخ "هل من ناصر ینصرنی" یار امام حسین (ع) باشیم و مشخصه های یاران امام حسین چیست؟پرسیده می شود.

تفسیر و توضیح زیارت اربعین،انعکاس حال و هوای کشور در این روز از بخش های دیگر این برنامه است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین