عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۰۴۹۴
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۰۴:۳۳
آیت‌الله‌سبحانی:
آیت‌الله‌العظمی سبحانی با بیان اینکه قرآن کریم زندگی مسالمت‌آمیز با کفار را نفی نکرده است، تاکید کرد: اسلام دین صلح و سلم است و دین جنگ نیست، ولی از ولایت کفار بر مومنان به شدت پرهیز داده است.
عقیق: آیت‌الله‌العظمی جعفر سبحانی،  ۱۲ آبان ماه در درس خارج فقه و اصول خود در مسجد اعظم با اشاره به آیه شریفه «يَا وَيْلَتَى لَيْتَنِي لَمْ أَتَّخِذْ فُلَانًا خَلِيلًا»(۲۸ فرقان)، گفت: همه آقایان گفته‌اند که گرفتن دوست و خلیل امری فطری است تا انسان از حالت وحدت بگریزد.
وی با بیان اینکه بیشتر مفسران «خلیل» را به دوست فردی معنا کرده‌اند، ولی معنای عام دارد، افزود: بنابراین شریعت نیز از داشتن دوست و رفیق نفی نکرده بلکه از داشتن دوست بد پرهیز داده است، زیرا رفاقت در انسان اثرگذار است و اگر رفیق انسان اهل عبادت و تقوا باشد، به تدریج او را به سمت معنویت جلو می‌برد، ولی اگر اهل این مسایل نباشد، به تدریج انسان به سمت گمراهی سوق خواهد یافت.
این مرجع تقلید تاکید کرد: باید در زندگی دنبال کسی برویم که دست ما را بگیرد و ناخودآگاه بالا ببرد، یعنی همین که انسان با او زندگی می‌کند، روحیه او در ما موثر خواهد بود و ما را به سمت پیشرفت و معنویت می‌برد.
این مرجع تقلید ادامه داد: گاهی برخی از جوانان به ما مراجعه می‌کنند و می‌گویند درس را خوب درک نمی‌کنیم، بنده به آنان می‌گویم رفیقی پیدا کن و در درس با او مباحثه و مذاکره کن، زیرا انسان وقتی هم مباحثه داشته باشد، ناچار است با او پیش برود.
استاد برجسته حوزه همچنین با اشاره به آیه شریفه «لَا يَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ وَمَنْ يَفْعَلْ ذَلِكَ فَلَيْسَ مِنَ اللَّهِ فِي شَيْءٍ إِلَّا أَنْ تَتَّقُوا مِنْهُمْ تُقَاةً وَيُحَذِّرُكُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ وَإِلَى اللَّهِ الْمَصِيرُ» (۲۸ آل عمران)، گفت: این آیه شریفه فرموده است که مومن حق ندارد کافر را ولی خود قرار دهد؛ البته چند نوع ولایت داریم؛ اول اینکه سرنوشت خود را به کفار بدهیم و قانون‌نویس و خط‌دهنده ما کافران باشند و کسانی که از اسلام بیرون هستند، سرنوشت کشور را در دست بگیرند و بر کشور مسلط شوند که به شدت نهی شده است.
وی اظهار کرد: نوع دوم این است که انسان با فرد کافر دوست و رفت و آمد و رفاقت داشته باشد که این هم نهی شده است، زیرا روحیه کافر در او اثرگذار خواهد بود. البته نوع سومی هم هست که نمی‌توان آن را تعبیر به ولایت کرد و آن این است که در کشور و شهری هستیم که مجبوریم با آنان زندگی کنیم که مسئله دیگری است.
این مفسر قرآن تاکید کرد: تهدید آیه برای کسانی که اجازه ولایت کفار را بر خود بدهند، خیلی شکننده است، و فرموده خدا شما را از خودش حذر می‌دهد، یعنی حواستان باشد بین خدا و این آدم هیچ واسطه‌ای نیست و از خدا بترسید.
این مرجع تقلید تصریح کرد: البته زندگی مسالمت‌آمیز و معاشرت همسان با آنان مشکلی ندارد؛ خداوند از این نوع نفی نکرده لذا اسلام دین صلح و سلم است و دین جنگ نیست اما نباید طوری باشد که بتوانند در ما اثر بگذارند.
وی با جمع‌بندی مطالب خود اظهار کرد: پس مرحله اول شرک است و کسی حق ندارد کفار را ولی خود قرار دهد؛ مرحله دوم اثرگذاری در اخلاق مومنان است که هر دو نهی شده و مرحله سوم زندگی مسالمت‌آمیز با آنان است که اشکالی ندارد.

منبع:ایکنا


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین