عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۰۴۶۴
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۱
آیت‌الله میرباقری در همایش ملی ظرفیت‌های اربعین حسینی:
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم گفت: زیارت یک سفر معنوی تمدن ساز است اما تمدنی دیریاب محسوب می‌شود. زیارت محور سفر معنوی و همه جانبه است و همه امکانات ملت آماده برای ظهور را فراهم می‌کند بنابراین گسترش زیارت ضد توسعه غربی است.
عقیق:دومین همایش ملی ظرفیت فرهنگی و تمدنی کنگره عظیم اربعین حسینی ظهر امروز(12 آبان ماه) با حضور محسن مؤمنی شریف، رییس حوزه هنری، آیت‌الله سید مهدی میرباقری، رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم و پیام ایت‌الله مصباح یزدی و آیت‌الله علوی در حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این نشست محسن مؤمنی شریف طی سخنانی عنوان کرد: این همایش در نظر دارد اتفاق بزرگ پیاده روی اربعین را تجزیه و تحلیل کند پس از بیداری اسلامی بسیاری افراد کوشیدند نشان دهند که بیداری اسلامی به اتمام رسیده است این همایش نشان داد که بیداری اسلامی تمام نشده بلکه ادامه دارد.

وی در ادامه افزود: اتفاق‌هایی که این روزها در جهان اسلام در حال وقوع است نشان داد که تشیع هیچگاه تا این اندازه چنان قدرت نداشته است سخنرانی رییس دانشگاه الازهر نیز نشان داد که دشمنان تشیع مثل وهابیت موفق نشده‌اند تشیع را به انزوا بکشانند.

مومنی شریف اظهار داشت: شیعه انگلیسی کاریکاتور شیعه است به خصوص حمایت از ملکه انگلستان از شیعه انگلیسی جای دفاع نگذاشته است رهبران شیعه انگلیسی پاسخ دادند که حمایت ملکه انگلستان ایرادی ندارد ایشان از محبان الزهرا(ص) است حال از کجا ملکه انگلستان ارادت به حضرت دارد و این را در کدام رفتار خود نشان داده، جای سوال دارد و تنها آبروی گوینده سخن را برده است.

در ادامه آیت‌الله میرباقری طی سخنانی عنوان کرد: انبیا آمده‌اند پنجره های جدیدی به روی بشریت گشوده‌اند عده‌ای براساس فطرت با انبیا همسفر شده‌اند ازاین پس تفکیکی در جامعه بشری اتفاق افتاده است عده‌ای همسفر و عده‌ای مقابل انبیا ایستادند. فراعنه تاریخ تأکیدشان بر لذت این دنیایی است و در برابر انبیا صف آرایی کرده‌اند.

وی با اشاره به سوره بیّنه گفت: این سوره صف‌بندی‌ها را براساس کفر و ایمان مشخص کرده است. در آخرالزمان آمیختگی کفر و ایمان پایان خواهد یافت برخی خیر و برخی کفر مطلق می‌شوند.

آیت‌الله میرباقری با تأکید بر اینکه درگیری همه جانبه بین کفر و ایمان در عاشورا به اوج خود رسیده است، توضیح داد: مصلح سیدالشهدا(ع) است که اصلاح عمیق بر مدار امامت انجام داده است زیارت نیز حرکتی به سمت امام است که در مقیاس فردی و اجتماعی اتفاق می‌افتد پس زیارت هجرت قلوب به سوی امام و تجدید عهد به اوست.

وی بیان اینکه با وجود امام پرده ظلمانی بین انسان‌ها برداشته می‌شود، گفت: امام محور امت سازی است اگر امام رضا(ع) هجرت نمی‌کرد یک مقیاس جغرافیایی ایجاد نمی‌شد  که بعد شیعه قدرت پیدا کند.

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم اظهار داشت: جامعه حول امام برای ارضای نیازهای مادی و توده عظیم بی شکل نیست و خود را در افق بالاتری می‌بیند. انسان با نیازهای خود به خدا نزدیک می‌شود اگر کسی توانسته به امام برسد خواب و خوراکش عین نماز است.

وی با بیان اینکه اصل امت اسلامی حول امام شکل می‌گیرد، گفت: دعوا در طول تاریخ بر سر پرسش است شیطان انسان‌ها را به پرستش خود نزدیک می‌کند بنابراین زیارت یک سفره معنوی همه جانبه الی الله است. امام از خدا می‌گیرد و به بندگان خدا می‌بخشد بنابراین با محور امام هویت‌های نژادی، زبانی و رنگی از بین می‌رود پس پرتو امام هویت‌ها را نفی می‌کند.

آیت‌الله میرباقری اظهار داشت: گردشگری که امروز در دنیا شکل گرفته است انتقال فرهنگی ایجاد می‌کند غرب از طریق مهاجرت درباریان و اشراف شرق را به خود وابسته کرده‌اند. زیارت نیز یک سفر معنوی است که تمدن ساز است اما این تمدنی دیریاب محسوب می‌شود. زیارت محور سفر معنوی و همه جانبه است و همه امکانات ملت آماده برای ظهور را فراهم می‌کند.

وی همچنین یادآور شد: زیارت یک جامعه مستشهد ایجاد می‌کند زیارت عاشورا بصیرت افزا است و نسبت به جبهه دشمن بصیرت ایجاد می‌کند. جامعه‌ای که حول زیارت شکل می‌گیرد همه حیاتش جلوه امام است در عصر ظهور همه مؤمنین تجلی امام هستند.

میرباقری با بیان اینکه گسترش زیارت ضد توسعه غربی است، افزود: بسط اربعین ضد توسعه در مقیاس غربی است و شبکه توسعه گرایان و غرب گرایان و متحجرین که خود را خادم حرمین شریفین می‌دانند از مخالفان زیارت اربعین محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه اربعین این ظرفیت را دارد که بین گروه‌های مختلف شیعه ، ادیان و مذاهب اسلامی و ادیان توحیدی هم گرایی ایجاد کند، توضیح داد: بنابراین بایداز زیارت اربعین الگو برداری کنیم تا سایر ادیان نیز از آن بهره ببرند.

آیت‌الله میرباقری با بیان اینکه برای همگرایی گروه‌های مختلف شیعه تلاش و بسترهای به وجود آمدن این همراهی و همگرایی را فراهم کنیم، توضیح داد: علاوه بر این باید برای سایر عرصه‌ها از اربعین الگوبرداری کنیم و پژوهشگاهی حول این پدیده راه بیندازیم. یعنی پژوهشگاهی که در آن کارهای مربوط به اربعین پژوهش شود و سپس از آنها برای ساماندهی جامعه شیعه و اسلامی استفاده شود.

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین