عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۹۹۳۷
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۵ - ۰۲:۴۴
پیامبر اکرم(ص) در مذمت کوتاهی از فرصت روز جمعه فرمودند: «اُف بر کسی که در هر جمعه، خود را برای کار دینش، فارغ نسازد تا [بتواند] بدان بپردازد و دربارۀ دینش پرسش کند».
عقیق: روز جمعه که در روایات به آن سیدالأیام اطلاع شده است، روزی پر خیر و برکت و نورانی است تا جایی که سوره‎ای به همین نام در قرآن وجود دارد و با توجه به فرازهای زیبا و تأمل برانگیز آن از جمله بعثت نبی مکرم اسلام(ص) و نیز بحث تزکیه و تعلیم کتاب و حکمت از جانب حضرت بر گروهی خاص از مؤمنین خاص بودن این روز را نشان می‎دهد.

از سوی دیگر با توجه  به جایگاه رفیعی که خداوند متعال برای این روز قرار داده است، به همین نسبت باید به آن اهمیت داده شود و اعمالی متناسب با این شأن و جایگاه انجام شود و آن را فرصتی برای رشد و ارتقای بیشتر ایمانی و صفاتی بدانیم. در روایات آمده است اعمال در این روز دو برابر سایر ایام پاداش خواهد داشت. به عنوان نمونه امام باقر علیه‎السلام دربار فضیلت روز جمعه فرموند: «الصَّدَقةُ یَومَ الجُمُعةِ تُضاعَفُ ،لفَضْلِ یَومِ الجُمُعةِ على غَیرهِ من الأیّام؛ صدقه در روز جمعه (ثوابش) دو برابر می‎شود، زیرا روز جمعه نسبت به سایر ایام فضیلت دارد».

متأسفانه آنچه که نسبت به این روز در فرهنگ مسلمانان مرسوم شده است، جمعه را روز استراحت و تفریح می‎دانند و بیشتر روز را صرف مسائل بیهوده می‎کنند. در مذمت کوتاهی نسبت به این روز از پیامبر اکرم(ص) روایت شده است: «اُفٍّ لِرَجُلٍ لا یُفَرِّغُ نَفسَهُ فی كُلِّ جُمُعَةٍ لِأَمرِ دینِهِ، فَیَتَعاهَدَهُ ویَسأَلَ عَن دینِهِ؛ اُف بر کسی که در هر جمعه، خود را برای کار دینش، فارغ نسازد تا [بتواند] بدان بپردازد و دربارۀ دینش پرسش کند».

با این وجود بسیاری از تفریحات و ... که خانواده‎ها در روز جمعه انجام میدهند، با اصلاح نیت می‎توان سمت و سویی الهی داد تا مشمول ثواب روز جمعه شد. یا به عنوان مثال خدمت به خانواده در این روز بسیار سفارش شده است، زیرا در طول هفته به دلیل مشغله‎های کاری، فرصت مناسبی جهت رسیدگی به امورات همسر و فرزندان باقی نمی‎ماند و زمانِ سرپرست خانواده بیشتر صرف مسائل معیشتی آنها میشود. بنابراین این روز می‌تواند بهانه‎ای برای جبران کاستی رسیدگی به مسائل تربیتی خانواده نیز باشد.

منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین