عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۷۵۳۱
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۴
در اولین کنفرانس وحدت در مصر مطرح شد؛
شیخ کریمه گفت: من ۲۲ فتوا از مراجع ایران و عراق و لبنان در اختیار دارم که همگی توهین به صحابه و همسران پیامبر(ص) را حرام می دانند و از کسانی که به صحابه و همسران پیامبر(ص) توهین می کنند برائت جسته اند.
عقیق:در حالی که شیخ الازهر برای شرکت در کنفرانس اهل سنت عازم چچن شده، شیخ احمد کریمه استاد فقه الازهر اولین کنفرانس تقریب میان شیعه وسنی و برادری میان مسلمان و مسیحی را با حضور برخی شخصیت های شیعی و مسیحی برگزار کرد.

مراجع شیعه 22 فتوا در تحریم اهانت به صحابه و همسران پیامبر(ص) دارند

احمد کریمه در سخنان خود در اولین کنفرانس برادری اسلامی و مذهبی از احیاء نقش الازهر در تقریب شیعه وسنی و عدم تکفیر مذاهب اسلامی خبر داد و گفت: الازهر به تنوع مذهبی احترام می گذارد و شیعه و اباضیه را تکفیر نمی کند و من 22 فتوا از مراجع ایران و عراق و لبنان در اختیار دارم که همگی توهین به صحابه و همسران پیامبر(ص) را حرام می دانند و از کسانی که به صحابه و همسران پیامبر(ص) توهین می کنند برائت جسته اند.

وی افزود: همچنین هیئتی علمی برای تقویت مشترکات تقریب مذهبی تشکیل شده و ما هیچ کمک خارجی را در این زمینه قبول نمی کنیم و تلاش می کنیم با مراجع شیعه ایران و لبنان در زمینه تقریب، همکاری داشته باشیم.

این استاد الازهر ادامه داد: از دفتر شیخ الازهر و مفتی مصر به ما تماس گرفته شد و اطلاع دادند که دعوت ما را دریافت کرده اند، اما به خاطر سفر به چچن نمی توانند در این کنفرانس شرکت کنند و به جز این، نمایندگانی از سفارت عراق و تعدادی از شخصیت های شیعه از جمله طاهر الهاشمی در این کنفرانس شرکت دارند.

اوقاف مصر توجهی به تنش های طایفه ای ندارد

در این کنفرانس، عبدالمسیح بسیط استاد کلیسای قبطی ارتدوکس مصر و کاهن کلیسای العذراء گفت: بیشتر روستاهای مصر متشنج است و درگیری و نفرت در آنها جریان دارد و از سوی دیگر وزیر اوقاف هم بر مساله نماز جمعه و ارائه خطبه مکتوب به ائمه جمعه متمرکز شده و مناطق متشنج با درگیری های طایفه ای را به حال خود رها کرده است.

سلفی ها تلاش می کنند هویت مصر را تغییر دهند

نجیب جبرائیل رئیس اتحادیه حقوق بشر مصر نیز در این کنفرانس گفت: گروه های تندرو و افراطی عقل جوانان را با وعده حورالعین ربوده اند و دین را فقط با نکاح به جوانان معرفی می کنند و در مصر هم به تبلیغ روی آورده اند و شاهد حضور و تبلیغ داعش هستیم و کار به جایی رسیده که مسلمانان به جای آنکه تفنگ خود را به سوی اشغالگران نشانه بروند، انسانها و مسلمانان بی گناه را هدف قرار می دهند و در این میان برخی هم دولت را تحریک می کنند که با قانون ساختن کلیساها موافقت نکند و مؤسسات دینی موجود در مصر هم نتوانسته اند با گفتمان دینی افراطی به صورت شایسته مبارزه کنند و در برابر آن بایستند؛ چراکه شخصیت های سلفی تندرو در نهادهای دینی مصر رخنه کرده اند که خطر آنها از خطر اخوانی ها بیشتر است و سلفی ها تلاش می کنند هویت مصر را تغییر دهند.

تقریب مذاهب باید از سطوح عالی سیاسی آغاز شود

اما سید طاهر الهاشمی اندیشمند و فعال شیعی مصر نیز گفت: تقریب مذاهب اسلامی و ادیان یک روند مستمر است و ما در این زمینه نیازمند یک اراده سیاسی و آگاهی هستیم، زیرا رابطه پیروان ادیان و مذاهب با خدای خود باید برای تمام انسانیت خبر و برکت به همراه داشته باشد و امیرالمؤمنین علی علیه السلام در این زمینه بر این باور است که وحدت ملی بر پایه تنوع ایجاد می شود و باید از سطوح عالی سیاسی آغاز شود.

وی افزود: هرگاه تکفیر از بین برود، این تفرقه ها و خرابی ها و کشتارها هم از بین می رود و باید توجه داشت که داعشی ها هیچ تصوری از حکومت داری معاصر ندارند و هیچ فهم و درک معاصری نیز در مورد مفاهیم رسالت اسلامی اصیل ندارند.

این اندیشمند شیعه گفت: ما همان طور که به شیعه بودن و پیروی از امام علی(ع) افتخار می کنیم، به مصر و داشتن الازهر افتخار می کنیم و به وحدت ملی و تمدن کهن مصر افتخار می کنیم و بر این باوریم که برنامه درسی معتدل الازهر که شیخ احمد الطیب از آن سخن گفت بر اساس تنوع فکری و تعدد مذاهب استوار خواهد بود.

هاشمی در پایان سخنان خود خواستار راه اندازی گردشگری دینی در مصر شد تا کمکی برای اقتصاد مصر باشد و گردشگران بتوانند از زیارتگاه های منسوب به اهل بیت(ع) در مصر بازید کنند.

منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین