عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۶۸۹۰
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۱
عضو هیئت علمی بنیاد دعبل خزاعی با اشاره به ضرورت کشف، تربیت و آموزش استعدادهای مداحی، گفت: آموزش مداحی به عنوان اولویت سازمان تبلیغات اسلامی ساماندهی شود.
عقیق:محمدرضا سنگری عضو هیئت علمی بنیاد دعبل خزاعی، عصر پنج شنبه در نشستی با مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان، ضمن بیان اینکه خوشبختانه در زمینه اشاعه آموزش های تخصصی مداحی و سطح بندی آنها اقدامات بسیار خوبی در کانون مداحان کشور صورت گرفته است، ابراز داشت: یکی از این اقدامات بهره گیری از اساتید و کارشناسان بنام این حوزه در تبیین ملاک ها ی آموزش های اصولی محسوب می شود.


وی با اشاره به اینکه کانون مداحان بخش های مختلفی را در خود جای داده که یکی از آنها بسیج مداحان است، افزود: این مجموعه خوشبختانه طراحی سطوح آموزش ذاکران و مداحان شهرستان ها را به صورت اصولی برنامه ریزی کرده که با اجرای آن می توان گام های مثبتی را در راستای علمی کردن مداحی سنتی و آشنایی با روش های جدید این علم برداشت.


منابع مورد نیاز مداحان معرفی می شود

این عاشورا پژوه درباره ضرورت دست یابی مداحان به منابع معتبر دینی، گفت: از جمله اقدامات کانون مداحان برای دست یابی این قشر به مقاتل معتبر، تعیین ۱۶جلد کتاب منبع از مقاتل معتبر و کتب تاریخی مورد تائید است که بخشی از آن امروز در کشور تدریس می شود.

سنگری با بیان اینکه برنامه های اجرا شده در زمینه تعیین منابع معتبر نیازمند حمایت دستگاه های مختلف است، ابراز داشت: این برنامه هنوز در ابتدای کار قرار دارد و باید مورد حمایت قرار گیرد از سوی دیگر آموزشگاه های مداحی تحت نظارت سازمان تبلیغات اسلامی برنامه های خوب آموزشی را برای مداحی دنبال می کند اما همچنان ما معتقدیم در شهرستان ها باید کارهای بیشتری کرد.

وی افزود: مداحان امروز زمانی موفق هستند که به منابع و مقاتل معتبر حتی در شهرستان ها نیز دسترسی داشته باشند چرا که مداحی در دوران جدید با سالهای گذشته بسیار تفاوت دارد و مداح کسی نیست که صرفا چند بیت شعر را با نوایی خوش بخواند لیکن ایشان باید تاریخ صدر اسلام، فلسفه زیارت، سخنوری، ارتباط با مخاطب، مدح و ... را بدانند.


شناخت جغرافیای مذهبی نخستین شرط مداحی

عضو کانون مداحان کشور با بیان اینکه یک مداح باید ویژگی هایی را داشته باشد که نخستین آنها شناخت جغرافیای مذهبی است، گفت: مداح با بهره گیری از جغرافیای مذهبی باید بتواند شرایط کربلا را درک کند و به مخاطبان شرایط مهاجرت امام حسین(ع) و یارانش را منتقل سازد.

سنگری با تاکید بر اینکه مداح باید بداند کوفه کجاست و امام حسین(ع) مسیر آخرین سفر خود تا کربلا را چگونه و از کجا گذراندند، ابراز داشت: یک مداح باید تمامی شخصیت های صدر اسلام را بشناسد و فلسفه زیارت و دعا را بداند چراکه در دهه های گذشته کسی از مداح انتظار دعاخوانی را نداشت و مداحی تنها قرائت چند بیت شعر بود همچنین قریب به یک قرن پیش چیزی به نام دعای ندبه وجود نداشت اما امروزه انتظار از مداحان این است که قرائت ادعیه را درکنار اشعار مناسب داشته باشد و این نشان دهنده اهمیت و جایگاه مداحی در جامعه اسلامی است.

وی افزود: مداحی که همه عناصر مداحی از جمله فلسفه، ادبیات، شخصیت شناسی، تاریخ صدر اسلام، فلسفه زیارت، جغرافیای مذهبی، سبک شناسی و ... را داشته باشد امروز مداحی موفق است، لذا باید به این سمت حرکت کنیم که مداحی ما اصولی و برپایه آموزش های علمی باشد.


برخی حوزه های مداحی منابع و کتب مناسب ندارند

عضو هیئت علمی بنیاد دعبل خزاعی با اشاره به اینکه برخی مداحان در شهرستان ها کمتر به مقوله دریافت علمی و مطالعه اهمیت می دهند، گفت: برخی از ایشان بسیار منفعل عمل کرده و تولیدات مداحان تهرانی و یا سایر نقط کشور را استفاده می کنند این امر به ذاته اشکال خاصی ندارد اما باعث می شود تا مداح نسبت به کسب ظرفیت های علمی و تولیدات این حوزه کم کار شود که باید در این زمینه نیز کار کرد.

سنگری افزود: یکی دیگر از نیازهای امروز مداحی این است که ما تولیدات مناسبی در برخی زمینه ها نداریم برای مثال در برخی حوزه ها تعداد کثیری منابع وجود دارد اما در برخی دیگر نمی توان منبع مناسب را پیدا کرد در حوزه مقتل شاید بتوان ۲۰منبع خوب مقتل شناسی را در کشور نام برد در حالی که در برخی دیگر از اصول مداحی به هیچ وجه به این میزان کار نشده است.

وی ادامه داد: می توان با بهره گیری از ظرفیت هایی مانند کانون مداحان و بنیاد دعبل خزایی این نقیصه را برطرف کرد که از آنها می توان به راه های نرفته تعبیر داشت وجود نیروهای مستعد در سطح شهرستان ها یکی از ظرفیت های خوب بخش مداحی است باید بهره برداری شود که این امر جز در سایه برنامه ریزی و آموزش صحیح حاصل نمی شود لذا امیدواریم با برنامه های سازمان تبلیفات اسلامی در قالب طرح های کانون مداحان شاهد شکوفایی روز افزون مداحی در سطح شهرستان ها باشیم.

منبع:مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین