عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۶۷۸۷
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۴
با تصمیم مجلس یونان، اولین مساجد و آرامگاه مسلمانان به وسعت ۲۰ هزار متر مربع در دو شهر «آتن» و «ثیوا» اجازه ساخت و فعالیت می‌گیرند.
عقیق:با تصمیم و نظر مجلس یونان، مساجد غیر قانونی «آتن» و «ثیوا»، قانونی می شوند با نظر به اینکه این مساجد دیگر به فعالیت‌های  پنهانی خود پایان دهند.

این در حالی است که قبرستانی برای مسلمانان در منطقه «اسکیستو» آتن ساخته می‌شود. با این طرح دولت و مجلس یونان سعی در پایان دادن به درخواست ثابت نهضت‌های مسلمان در یونان مبنی بر ساختن مسجد دارند.

برای کنترل و نظم دادن به شرایط نامنظم حاکم بر جامعه مسلمانان یونان که در سال‌های اخیر دولت یونان با آن درگیر بوده است که دلیل اصلی آن وجود مساجد غیر رسمی زیاد در سراسر یونان است، به بصورت غیر قانونی و بدون هیچ نظارتی از لحاظ امنیتی به کار خود ادامه می‌دهند.

این مساجد غیر قانونی هم مشکلاتی را برای مسلمانان و هم برای کسانی که در نزدیکی این مساجد زندگی می‌کنند، ایجاد کرده است.

با تحقیقات به دست آمده توسط سایت خبری پروتو ثما در یونان مجوز فعالیت قانونی برای سه مسجد در آتن صادر شده است.

الکسیس چیپراس، نخست وزیر یونان که به تازگی برای شرکت در اجلاس پارلمان اروپا در شهر استراسبورگ حاضر شده بود، اعلام کرد که مسجدی در منطقه «وتانیکو» آتن ساخته خواهد شد، این در حالی است که اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد که زمینی که برای ساخت آرامگاه مسلمانان در نظر گرفته شده است، توسط کلیسای یونان اعطا شده است.

در خبر رایزنی فرهنگی ایران در آتن که به صورت اختصاصی در اختیار فارس قرار گرفتة، آمده است: کار طراحی ساختمان مسجد توسط شرکت مهندسی «تابازی» انجام شده و با توجه به اطلاعات به دست آمده این یک سازه مدرن خواهد بود.

با توجه به بخشنامه صادره از وزارت آموزش و پرورش یونان برای برقراری نظم و مقررات و دادن نظم به مراکز دینی غیر قانونی مسلمانان که برای عبادت استفاده می‌شوند، این مراکز قانونی شده و شرایط و مقررات سختگیرانه‌تری برای استقرار و فعالیت این مساجد وضع می‌شوند.

وزارت آموزش و پرورش یونان اعلام کرد: فقط مراکز دینی و غیر قانونی مسلمانان نیستند که فعالیت می‌کنند، عبادتگاه‌های سایر مذاهب اعم از : معابد بوداییان و همچنین مراکز دینی فارس‌های بهایی هم از جمله این موارد هستند.

چیزی که برای ما بیش از هر چیز اهمیت دارد قرار دادن قوانین ایمنی و سلامت است که در حال حاضر این موارد در اکثر مراکز دینی رعایت نمی‌شود.

نیکوس فیلیس، وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که بعد از انتشار رسمی خبر ساخت مسجد در منطقه «وتانیکو» آتن و دادن مجوز به مساجد غیر قانونی که شرایط و ضوابط اعلام شده را رعایت کنند، وزارت آموزش و پرورش در نظر دارد مابقی این مراکز غیر مجاز را ببندد.

آقای نیکوس فیلیس، وزیر آموزش و پرورش به همراه دبیر کل مذاهب «یورگوس کالاجیس»، در ساختمان آموزش و پرورش با نمایندگان مسلمانان دیدار و گفت‌وگو کردند.

فیلیس اظهار کرد که مسلمانان سایر کشورها که به همراه خانواده‌های خود در یونان زندگی می‌کنند همانطور که قانون اساسی ما پیش بینی کرده است دارای حقوق و مزایایی هستند.

یونان یک کشور دموکراتیک است که هر کس با هر عقیده، مذهب و باوری می‌تواند به وظایف و تکالیف دینی خود با حفظ آرامش در قلمرو ما عمل کند.

در این لحظه برآورد می‌شود که صدها مرکز دینی غیر قانونی مسلمانان که پذیرای هزاران مسلمان است و اغلب در منطقه «آتیکی» آتن وجود دارند، از خانه‌های زیر زمینی گرفته تا پارکینگ ساختمان‌ها که حتی از امکانات اولیه مثل توالت و تهویه و امنیت نیز برخوردار نیستند.

فیلیس، در ادامه شرایط برای گرفتن مجوز ایجاد نمازخانه‌های قانونی را بیان کرد، همچنین متذکر شد که حتما در این مجوز میزان نمازگزاران و مراجعه‌کنندگان ذکر خواهد شد.

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین