عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۵۱۶
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۰
"فخ" منطقه‌اي در شمال مكه مكرمه كه حسين بن علي از سادات حسني به همراه 100 تن از يارانش در اين محل مظلومانه قرباني شدند.
 عقیق:  حدود 4 كيلومتري شمال مكه مكرمه منطقه اي قرار دارد كه معصومين(ع) عنايت ويژه اي به آن داشتند.

در سال 169 هجري هادي، چهارمين خليفه عباسي بر سر كار آمد؛ هر چند عباسيان به عنوان مدافعان علويان خلافت را در دست گرفته بودند، اما هادي عباسي به حاكم مدينه دستور داد بر علويان سخت گيري كرده و آنها را موظف سازد دو روز در هفته با حضور در دارالاماره، اعلام حضور كنند.

مردم مدينه پس از تحمل سخت گيري هاي فراوان، نهايتا با حسين بن علي از سادات حسني بيعت كردند و او نيز پس از مشورت با امام موسي كاظم(ع) طي چهار روز حاكم مدينه را از شهر اخراج كرد.

ايام حج نزديك بود، به همين دليل حسين بن علي در 24 ذي القعده محرم شده و به سمت بيت الله الحرام حركت كردند. هادي عباسي كه به خشم آمده بود در يوم الترويه ( 8 ذي الحجه) با 4 هزار نفر از سربازان خود راه ياران حسين بن علي را بست و حدود 100 نفر از علويان را كه لباس احرام بر تن داشتند را در محدوده حرم به شهادت رساند. سر حسين بن علي و يارانش از تن جدا شد و اجساد مطهر آنها پس از گذشت ايام حج در منطقه فخّ مدفون شدند.

پيامبر اكرم(ص) در عبور از منطقه فخّ به اين مكان احترام كرده و به نماز ايستادند در ركعت دوم گريستند و سپس فرمودند جبرئيل بر من نازل شد و خبر داد مردي از نسل تو در اين مكان شهيد مي شود.

اجر شهداي منطقه فخّ اجر 2 شهيد است، چرا كه سختي هاي بسياري كشيدند؛ به نحوي كه امام جواد(ع) فرمودند بعد از شهادت جدم حسين(ع)، سخت ترين نحوه شهادت، نحوه شهادت حسين بن علي در منطقه فخّ بود.

بنابراين گزارش، بعثه مقام معظم رهبري در مكه مكرمه 5 روز در هفته حدود 500 نفر از زائران بيت الله الحرام را در قالب زيارت ويژه به اين منطقه اعزام مي كند.














211001

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین