عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۴۹۷۸
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۳:۳۳
در نشست خبری تشریح شد؛
جان فزا، مسئول پروژه کتابت نفیس ترین قرآن جهان اسلام گفت: با همت جمعی از اساتید فرهیخته کشور توانستیم اثری به غایت بدیع و منحصر به فرد خلق کنیم، تا هنر ایرانی را به کلام الهی مزین نماییم.
عقیق:نشست خبری کتابت نفیس ترین قرآن جهان اسلام، اثر مجموعه ای از اساتید و هنرمندان ایرانی با حضور مهرداد جان‌فزا تهیه کننده پروژه، رسول معتمدی مدیر پروژه و مجید صادق زاده مدیر تذهیب این اثر صبح دیروز دوشنبه ۱۷ خرداد در خبرگزاری ایکنا برگزار شد.

در این نشست مهرداد جان فزا گفت: قرآن کریم معجزه آخرین فرستاده رحمت که ظاهرش زیبا و باطنش گنج پنهان آسمانی و خورشید طریقت ما است بر آن شدیم تا با همت جمعی از اساتید فرهیخته و به نام کشور، اثری به غایت بدیع و منحصر به فرد خلق کنیم و هنر ایرانی را به کلام الهی مزین نماییم و به فضل الهی در ظاهر این اثر تجلی بخشیم. حاصل قریب به هجده سال تلاش و هشتاد هزار ساعت کار مداوم هنرمندان این مرز و بوم در اثری فاخر و گرانمایه که نظیری برای آن نمی توان یافت این گونه رقم خورد.

وی افزود: قرآن در قطع اختصاصی (اندازه ۴۲ در ۵۷ سانتیمتر)، کاغذ دست ساز زرافشان شده، نگارش به خط ثلث، طراحی ۱۷۶ تذهیب اختصاصی برای هر صفحه، جلد و رحل قلمزنی شده از جنش نقره و پلاتین، جلد تزیین شده با بیش از ۱۳۵۰ قطعه برلیان و یاقوت کبود. این اثرمزین به اسماء الهی در پشت تمامی صفحات و بر روی جلد قرآن است.

در ادامه رسول معتمدی، فارغ التحصیل هنرهای تجسمی از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران و دارای حکم استادی و نشان درجه یک هنری از استاد محمود فرشچیان که سابقه برگزاری نمایشگاه های متنوع و بی نظیری از مینیاتور و معرفی آن به مردم جهان در طی سی سال اخیر در کشورهای مختلف را دارد، ویژگی های پروژه را چنین بر شمرد: بهره مندی از اساتید تراز اول کشور، هماهنگی، مدیریت و نظارت بر کل فرآیند هنری برای ایجاد وحدت در این اثر، طراحی نقش اختصاصی بین آیه ها و سوره ها با استفاده از چنگ اسلیمی و طراحی پشت تمامی صفحات با نقوش اسلیمی ایرانی.

در این نشست مجید صادق زاده، دبیر بخش تذهیب این اثر نفیس و دارای مدرک درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیز ویژگی های این اثر در تذهیب را چنین برشمرد: طراحی ۱۷۵ تذهیب اختصاصی برای هر صفحه، طراحی نقوش ظریف برای صفحات افتتاحیه، استفاده از نقوش مکتب اصفهان و دوره صفویه.

برخی از هنرمندان این اثر نفیس عبارتنداز: غلامرضا ماهرویی، خطاط این اثر که هنر آموخته از اساتیدی چون استاد احمد عبدالرضایی، استاد موحد و مفتخر به اخذ مقام استادی و نشان درجه یک هنری، خوشنویس منتخب در اولین همایش جهان اسلام ۱۳۶۵ است. از دیگر افتخارات وی، خوشنویس برگزیده در ۶ جشنواره خوشنویسی داخلی، حضور در سه نمایشگاه خوشنویسی بین المللی کویت، ارمنستان و ترکیه، شرکت در اولین همایش بزرگ کتابت قرآن کریم است. وی ویژگی این اثر در خط را اینچنین معری کرد: نگارش خط ثلث در عرض ۱.۳ سانتیمتر، رعایت تناسب با کتابت ۲۵ سطر در هر صفحه، نگارش و اعراب گذاری با تایید آیت الله محمد صافی، نگارش خط، اعراب، تزئینات و شماره ها که در مدت ۷ سال به انجام رسیده است.

ویژگی های این اثر در قلمزنی جلد، کار محمدعلی ساعی است. ویژگی های قلمزنی این اثر چنین است: طراحی جلد نقره با قطع بزرگ به فرم کتاب و با استفاده از لولا، طرح قلمزنی گره با ظرافت تمام و رعایت تمام نکات هندسی در نقوش. قلمزنی جلد حدود ۳ سال به طول انجامیده است.

جواهرات روی جلد، کار فرهاد بلندیان و علی تحویلیان است. کاغذ و صحافی توسط حسین علی جعفریان و دکتر حمید ملکیان و تصحیح نگارش کتابت قرآن بر عهده آیت الله محمد صافی و حجت الاسلام حسین شریفیان بوده است.

در انتها اساتید و خالقان این اثر ابراز امیدواری کردند که این قرآن نفیس سفیر فرهنگی و هنری خوبی برای ایرانیان در مجامع بین المللی باشد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین