عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۴۳۶۳
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۶:۴۴
آیت‌الله محمدی ری‌شهری:
رئیس موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث بسنده نکردن به اجتهاد در فقه را نیاز زمانه دانست و بر لزوم اجتهاد در اصول دین و احادیث سیاسی و اخلاقی تاکید کرد.
عقیق:آیت‌الله محمد محمدی ری‌شهری چهارشنبه شب در مراسم تجلیل از برگزیدگان نخستین جشنواره حدیثی ثقة‌الاسلام کلینی که در سالن همایش‌های دارالشفاء برگزار شد گفت: بنده از دوران جوانی به مطالعه احادیث علاقه خاصی داشتم و با توجه به محتوای بی‌نظیر سخنان اهل بیت همواره دوست داشتم گامی برای پایان دادن به غربت احادیث در جامعه بردارم.

وی بر لزوم اجتهاد در اصول دین تاکید کرد و گفت: چرا در حوزه علمیه مجتهدهایی در حوزه عقاید اسلامی نداریم و احادیث اعتقادی همچون احادیث فقهی مورد توجه قرار نمی‌گیرند. تاکید ما این است که نباید به اجتهاد در فقه بسنده کرد.

رئیس موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث با اشاره به وجود گنجینه‌هایی از احادیث سیاسی و اخلاقی بیان کرد: چرا هیچ کس برای اجتهاد در احادیث سیاسی و اخلاقی گام برنمی‌دارد در حالی که مردم به این دسته از روایات نیاز بیشتری دارند.

محمدی ری‌شهری ماجرای تاسیس موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث را مورد توجه قرار داد و یادآور شد: بنده این موسسه را به برکت بودجه‌ای که از امام خمینی گرفتم با کمک چند تن از دوستان در زیرزمین خانه‌ای راه‌اندازی کردم و اکنون پس از گذشت سال‌ها شاهد تبدیل شدن آن موسسه کوچک به مرکز تحقیقاتی کنونی هستیم.

تولیت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی با اشاره به پیام مقام معظم رهبری به این مرکز ابراز کرد: هنگامی که در سال 74 این مرکز به شکل رسمی افتتاح و فعالیت‌هایش به طرز گسترده‌ای آغاز شد مقام معظم رهبری پیغام پر مغزی را صادر فرمودند که انگیزه ما را برای کار دو چندان کرد.

محمدی ری‌شهری مسأله ترجمه احادیث به زبان‌های جهانی را مورد توجه قرار داد و گفت: انجمن حدیث حوزه، ترجمه احادیث به زبان‌های جهانی را در دستور کار خود قرار دهد و با برگزاری جشنواره، مترجم‌ها را به فعالیت در این حوزه تشویق کند.

رئیس موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث ادامه داد: البته این کار بسیار سخت است چون گاهی می‌بینیم حتی ترجمه‌های فارسی نیز از پس رساندن دقیق مفهوم حدیث برنیامده‌اند تا چه رسد به زبان‌هایی همچون انگلیسی.

وی با بیان اینکه جهانیان تشنه معارف اهل بیت هستند اظهار کرد: هر کتاب حدیثی که تا کنون ما ترجمه کردیم مورد استقبال مردم آن کشور قرار گرفت.

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین