عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۳۵۰۷
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۴
احمد پاکتچی عنوان کرد؛
احم پاکتچی با بیان اینکه دو نگاه احتجاجی و سازنده به کلام امیرالمومنین(ع) وجود دارد، بازسازی و تبدیل تعالیم اهل بیت از جدل و مناظره به یک رفتار تاسیسی و عملکردی را یک ضرورت دانست.
عقیق:همایش علمی «آموزه ها و سیرۀ علوی، معیار زندگی اسلامی» صبح سه شنبه ۳۱ فروردین،  به همت بنیاد بین المللی الغدیر و با همکاری و مشارکت دانشگاه امام صادق(ع) با سخنرانی آیت الله کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران و رونمایی از کتاب «روش شناسی تحقیق در اسناد نهج البلاغه» تألیف دکتر احمد پاکتچی درتالار آیت الله مهدوی دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد.

احمد پاکتچی در این همایش گفت: می خواهم مروری کوتاه درباره این اتفاق و نگارش این اثرش کنم. تا آنجایی که خاطره دارم از اولین سالهای کودکی ام با نهج البلاغه و کلام علی(ع) آشنا شدم. از زمانی که خودم را شناختم این پدیده به عنوان بخشی از زندگی خانوادگی ام همراه من بود و عطشی برای شنیدن کلام علی(ع) و آویزه گوش قرار دادن آن داشتم.

وی افزود: بعد از سال ۶۲ و بعد از اتمام خدمت سربازی تصمیم گرفتم مروری بر اسناد نهج البلاغه داشته باشم. مرحوم کاشف الغطاء و دیگران کارهایی کرده بودند اما سید رضی فقط سخنان را آورده بود و هیچ سندی برای آنها نداشت. با حمایت بنیاد نهج البلاغه و مرحوم آیت الله سید محمد شوشتری تشویق شدم درباره گردآوری اسناد نهج البلاغه یک کار پژوهشی انجام دهم. امروز این کتاب با همکاری دوستان آماده و منتشر شد.

وی با بیان اینکه دو نگاه احتجاجی و سازنده به کلام امیرالمومنین وجود دارد، گفت: اهل سنت و شیعیان تا امروز در مقام دفاع از نهج البلاغه بودند و این کار یک جنبه احتجاجی داشت. اما بعد از انقلاب خواستیم این گنجینه ارزشمند را بر اساس قرآن و تعالیم اهل بیت باز سازی کنیم و از جدل و مناظره به یک رفتار تأسیسی و عملکردی تبدیل کنیم. به این منظور گردآوری اسناد نهج البلاغه از اهمیت کلیدی برخوردار شد. یکی از مشکلات ما تقطیع نهج البلاغه است. از نگاه احتجاجی عبور کردم و به یک نگاه سازنده که کوششی برای به دست آوردن منابع به صورت گسترده بود، رسیدم. نهایتاً این کار بزرگ بعد از ۳۲ سال به ثمر نشست و تحویل جامعه اسلامی شد.

در ابتدای این مراسم نیز حسین ظریف منش، مدیر عامل بنیاد بین المللی الغدیر ضمن گرامی داشت یاد آیت الله مهدوی کنی و آیت الله خزعلی از اهداف این بنیاد سخن گفت. وی گفت: انتخاب سبک زندگی اسلامی فردی و اجتماعی و ترویج سیره و آموزه علوی برای دستیابی به سعادت و حیات طیبه و ترویج آن از اهداف و وظایف این بنیاد است. تلاش می کنیم آموزه های قرآن و امیرالمومنین(ع) را در تمامی بخشهای زندگی مردم پیاده کنیم و خود نیز به آنها عمل کنیم. علی(ع) الگوی همه ما و همه جهانیان است. اگر حکومت می خواهد به سمت و سوی اثر بخشی حرکت کند و زندگی دنیایی و بیشتر از آن زندگی اخروی مردم را بسازند باید به سیره علوی و نهج البلاغه توجه خاصی کنند. باید این آموزه ها به عنوان یک دستور العمل قاطع، مطمح نظر همه مسئولین و مردم ما قرار بگیرد. در دنیایی که دین و معنویت رنگ باخته است و مشکلات جدی خانواده ها و تهاجم فرهنگی و ناتوی فرهنگی پیش آمده است آموزه های غلوی بهترین راه حل این معضلات است. اقتصاد مقاوتی که رهبر معظم انقلاب فرمودند در سایه عمل به آموزه های علوی کارساز است و می تواند جامه عمل بپوشاند.

وی افزود: کدام انسان است که با شجاعت و عدالت و رفتار علی(ع) آشنایی پیدا نکرده باشد و او را تحسین ننموده و در برابرش خاضع و جذب او نشده باشد؟ جمعیت ۵۰ هزار نفری شیعیان نیجریه تبدیل به ۱۵ میلیون نفر شده اند. امروز آموزه های علوی نماد عزت و آزادی و سربلندی ایران اسلامی است و عدالت علی(ع) تنها راه نجا بشرریت کنونی از بحرانها است.


منبع:مهر


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین