۰۵ آذر ۱۴۰۳ ۲۴ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۰۰ : ۰۲
آیتالله
مجتهدی رابطه خوبی با طلاب داشت، طوری که فضای گرم و صمیمی بر حوزه
علمیهشان حاکم بود. این استاد برجسته اخلاقی، مباحث را چنان رسا ارائه
میداد که بر دل مینشست؛ به طوری که حتی هم اکنون نیز نشستن پای صحبت و
کلاس اخلاق ایشان خالی از لطف نیست.
فصل در بیان یقین و اقلّ
مراتب آن است که در مقابل دو صفت رذیله جهل مرکب و حیرت، یقین است و اقلّ
مراتب آن اعتقاد ثابت مطابق واقع است. از سید رسل حضرت رسول اکرم (صلّ
الله علیه و آله و سلّم) مروی است که فرمودند: «هیچ آدمی نیست مگر اینکه از
برای او گناهان بسیار است ولیکن هر که عقل او تام و یقین او کامل باشد؛
گناهان ضرر نمی رساند. زیرا که هرکه گناهی کند پشیمان می شود و استغفار می
کند، گناهان او آمرزیده می شود و فضیلتی از برای او باقی می ماند که او را
داخل بهشت می کند».
از حضرت امام جعفر صادق(ع) مروی است که
فرمودند: «هرکه یقین او سست و اعتقاد او ضعیف باشد، خود را راضی میکند که
متوسل به اسباب و وسایط شود و پیروی رسوم و عادات و گفتگو های مردم نماید و
سعی در امور دنیا و جمع زخارف این عاریت سرا کند. به زبان اقرار میکند که
هر عطا و منعی از خداست و نمی رسد به بنده مگر آنچه پروردگار قسمت بنده
کرده ولی فعل او منافی قولش است و به دل انکار میکند آنچه را به زبان
اقرار می نماید.
و نیز از آن حضرت مروی است که فرمودند: «هیچ چیز
نیست مگر اینکه از برای او حدی است». بعضی عرض کردند حدّ توکل چیست؟
فرمودند: «یقین». عرض شد که حد یقین چیست؟ فرمود: «آن است که با وجود خدا
از هیچ چیز نترسد».
وَ کَیْفَ تَرَی لَیْلَی بِعَیْنٍ تَرَی بِها
سِواها وَ ما طَهَّرْتَها بِالْمَدامِعِ
وَ تَلْتَذُّ مِنْها بِالْحَدیثِ وَ قَدْ جَرَی
حَدیثُ سِواها فی خُروقِ الْمَسامِعِ
منبع:خبرگزاری دانشجو
211001