عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۲۳۲۹
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۴
امام جمعه شاهرود با اشاره به نقش مداحان در اشاعه فرهنگ دینی در جامعه گفت: مداحان مجموعه ای فاخر از دوستداران اهل بیت(ع) هستند.
عقیق:حجت الاسلام محمود ترابی عصر دوشنبه در نشستی با فعالان حوزه مدح و شعر آئینی شهرستان شاهرود در دفتر خود، ضمن تاکید بر اهمیت مدح و قداست رسالت مداحان در جامعه، بیان داشت: از امام رضا(ع) نقل است که ایشان بالاترین هدیه ای که می توان به فردی داد، یعنی لباسی که در آن هزار هزار رکعت نماز شب خوانده بودند را به یک مداح اهل بیت(ع) اعطا فرمودند که این نشان از اهمیت و جایگاه مداحی در دین مبین اسلام است.

وی افزود: مداحان باید بدانند که در چنین کار مقدسی فعالیت دارند که لازمه هدیه گرفتن از ائمه اطهار(ع) در این هنر مقدس، تقوای الهی، ارتقاء دانش مدح و رفتار مناسب است که خوشبختانه در شهرستان شاهرود مداحان، مجموعه ای فاخر از دوستداران اهل بیت(ع) هستند که برای هدفی والا تلاش می کنند.

روحانیت در کنار مداحان مجموعه ای سازنده را شکل می دهند

رئیس شورای فرهنگ عمومی شاهرود با بیان اینکه رابطه بین روحانیان و مداحان در این شهرستان، تعاملی مثبت و سازنده است، گفت: روحانیت در کنار مداحان مجموعه ای سازنده را شکل می دهند که برای ارتقاء و اشاعه فرهنگ دینی از اهمیت بالایی برخودار هستند.

ترابی با اشاره به آسیب های حوزه مدح و وعظ، توضیح داد: خوشبختانه در شهرستان شاهرود آسیب های حوزه مدح و مراسم مذهبی چندان به چشم نمی خورد اما بعضا دیده می شود که برخی از مداحان به بیان موضوعات نادرست می پردازند چرا که این دسته از به اصطلاح مداحان، حتی آداب اولیه مدح را نیز نمی دانند لیکن جامعه اینان را قطعا برنمی تابد هرچند باید گفت این گروه بومی شهرستان نیستند.

وی افزود: خوشبختانه مداحان و روحانیان شهرستان شاهرود، قشری حساس به آداب و مناسبت های دینی هستند چرا که در صورت بروز مواردی از برداشت های نادرست توسط افراد ناآگاه، به سرعت واکنش نشان می دهند که این مهم، جای خورسندی دارد همچنین باید تاکید کرد که اگر دشمن نمی تواند به جامعه دینی ما ضربه بزند به خاطر همین حساسیت و غیرت دینی است که در بین فعالان فرهنگی و دینی وجود دارد.

مداحان شاهرودی الگویی برای کشور باشند

امام جمعه شاهرود ضمن ابراز رضایت از فعالیت مداحان این شهرستان در سال جاری گفت: شاهرود در لسان مقام معظم رهبری، شهر معلمان دین و اخلاق است لذا مداحان ما نیز می بایست سرآمد دیگر شهرهای استان و کشور باشند پس مداحان باید در نظر داشته باشند که رفتارشان قطعا در الگو پذیری اقشار مختلف جامعه به ویژه جوانان موثر است.

ترابی درباره آسیب های حوزه مداحی خواهران هم توضیح داد: در مراسم ویژه بانوان به دلیل عدم وجود فاصله و تفکیک بین مداح و سخنران آسیب های حوزه مدح و مراسم مذهبی بیشتر به چشم می خورد که مقابله با این پدیده می بایست با کمک نهادهای دست اندرکار صورت بپذیرد تا در بخش بانوان نیز بتوانیم نمود بارز شهر معلمان دین و اخلاق را از خود بروز دهیم.

وی در اشاره به اینکه در برخی مجالس مذهبی بعضا نواختن نی و دف به ویژه در بین بانوان رواج دارد، افزود: باید گفت آلات موسیقی در مراسم مذهبی، به ویژه در مسجد قطعا حرام است و فقهای ما نیز این امر را مطرح کرده اند چرا که دین مبین اسلام با ترویج موسیقی سازگار نیست.

کانون مداحان مکانی برای بررسی مشکلات مداحان

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان نیز در این دیدار با اشاره به ظرفیت های این نهاد در اشاعه فرهنگ دینی، گفت: سازمان تبلیغات اسلامی دارای ظرفیت های فراوان فرهنگی و دینی است که از جمله آنها می توان به کانون مداحان و شعرای آئینی اشاره کرد که قطعا تاثیر بسزایی در جامعه دارند.

حجت الاسلام علی شکری، با اشاره به تشکیل سامانه شناسایی مداحان در سازمان تبلیغات اسلامی، توضیح داد: اهمیت رسالت جامعه مداحان در جامعه و تاثیرگذاری آن ها در کنار تاکیدات مقام معظم رهبری، سازمان تبلیغات اسلامی را برآن داشت تا در زمینه ساماندهی مداحان، سامانه طوبی را با هدف شناسایی مداحان، استعدادهای نوظهور، حمایت، تغذیه فکری و هدایت این قشر تاثیرگذار، طراحی کند.

وی درباره سازوکار شکل گیری کانون مداحان نیز افزود: جامعه مداحان برای گسترش فعالیت صنفی، کانون مداحان و شعرای آئینی را راه اندازی کردند که در سطح کشور، برای شهرستان هایی که تعداد قابل توجهی مداح در آنها فعالیت دارند، انتخابات کانون مداحان را برگزار و وظایف صنفی خود را ساماندهی می کنند همچنین باید گفت در این ساختار، پس از تشکیل کانون مداحان شهرستان ها، نفرات برای انتخاب اعضای کانون مداحان استان انتخابات برگزار می کنند و سپس استان ها در انتخابات کانون مداحان کشور حضور می یابند که این یک سازوکار منسجم صنفی را شکل می دهد.

۱۶۰۰ مداح در استان سمنان ساماندهی شدند

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان، با بیان اینکه یکهزار و ۶۰۰ مداح در استان ساماندهی شده اند، گفت: سامانه ثبت اطلاعات مداحان تاکنون نسبت به ثبت نام و درج اطلاعات یک هزار و ۶۰۰ مداح شامل شاعر آئینی، مداح و حتی روضه خوانان اقدام کرده است اما معتقدیم تعداد مداحان قابل ساماندهی شده در استان بالغ بر دو هزار و ۲۰۰ نفر هستند.

شکری افزود: سامانه مشابه تحت عنوان سجام نیز در سازمان تبلیغات اسلامی وظیفه ثبت نام از روحانیان و مبلغان اعزامی به سراسر استان را دارند که این سامانه نیز مانند طوبی که مختص به مداحان و شعرای آئینی است، تمامی اطلاعات مبلغان مذهبی اعم از جلسات حضور یافته، ساعات وعظ، مکان وعظ و موضوعات بحث را در خود جای داده است.

وی افزود: سامانه های طوبی و سجام کمک شایانی به ساماندهی، شناسایی و رفع مشکلات صنفی مداحان و مبلغان توسط سازمان تبلیغات اسلامی کرده است که امیدواریم شاهد ارتقاء کیفیت اشاعه فرهنگ دینی در استان سمنان باشیم.

مداحان سرباز خط مقدم جنگ نرم هستند

رئیس کانون مداحان استان سمنان نیز در این دیدار با اشاره به نقش ویژه مداحان در اشاعه فرهنگ دینی و حب اهل بیت(ع)، گفت: مقام معظم رهبری درباره مداحان می فرمایند، مداحان سربازان خط مقدم عقیدتی و جنگ نرم هستند که این نشان دهنده اهمیت رسالت مداحان در جامعه اسلامی است.

اسماعیل یارمحمدی با اشاره به اینکه مداحان نیز مانند تمام اقشار ممکن است با مشکلات و آسیب هایی روبرو باشند، بیان داشت: امروزه دشمن با دنبال بزرگ کردن اختلافات و مشکلات نهادهای تاثیرگذار درون کشور است لذا اگر در بحث مداحی مشکل و یا آسیبی نیز وجود دارد می بایست با همدلی و وفاق نسبت به رفع آن در داخل خانواده فرهنگی و مذهبی کوشش کنیم و نگذاریم این مشکلات به بیرون منتقل شود.

وی افزود: دشمن امروز به دنبال اجرا کردن نقشه های شوم خود تحت عنوان جنگ نرم است که در این بین مداحی می تواند به مثابه سلاحی دربرابر این تهاجم عمل کنند همچنین ما معتقدیم که به هرمیزان بتوانیم جوانان و آینده سازان ایران اسلامی را به سمت مفاهیم معنوی مانند مدح، عشق به اهل بیت(ع) و ... سوق دهیم، دشمنان به همان میزان از اجرای نقشه ها و توطئه های خود ناکام خواهند بود که این اهمیت رسالت مداحان را نشان می دهد.

در این دیدار ۳۰ تن از فعالان حوزه مدح، شاعران آئینی و اعضای کانون مداحان شهرستان شاهرود مشکلات صنفی، معیشتی و حرفه ای مداحان این شهرستان را بیان کردند.

منبع:مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین