عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۱۴۲۶
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۸
حجت‌الاسلام سعیدیان در گفت‌وگو با عقیق:
حقیقتاً آن‌قدر که دشمنان ما برای بی‌دینی جوامع سرمایه‌گذاری می‌کنند ما برای دین‌داری مردم کار نکرده‌ایم. امیدوارم به زودی با جسارت و شجاعت در فضای مجازی ورود پیدا کنیم و خبرهای خوبی از موفقیت در این حوزه به گوش ما برسد.

عقیق- نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب باید تسهیلات بیشتری را برای مخاطبان و متولیان قائل شود، فضاهای جذاب، تأثیرگذار و عالمانه‌تری را مهیا کند تا بتواند در عرصه رسانه، پرچمدار انقلاب اسلامی باشد. اگر امروز غربی‌ها در میدان سایبری توانسته‌اند به توفیقی دست پیدا کنند، چون ما از چالش ترسیده‌ایم واز پاسخ به شبهات واهمه داشته‌ایم. شاید هم حمایت‌هایمان از رسانه‌ها درست نبوده مثلاً چرا باید رسانه‌‌ای همچون عقیق آن‌قدر با مشکلات مالی دست و پنجه نرم کند. این بخش‌هایی از صحبت‌های حجت‌الاسلام علی سعیدیان واعظ برجسته کشور در غرفه عقیق بوده است. البته وی به نقش موثر ستایشگران محبوب در عرصه تبلیغ دین نیز اشاره کرد.

مشروح این مصاحبه را در ذیل بخوانید.

*به عنوان مقدمه از حال و هوای نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال بگویید؛ به لحاظ کمیّ و کیفی ارزیابی‌تان چیست؟

دومین سالی است که از غرفه‌های نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی بازدید می‌کنم؛ معتقدم باید قوی‌تر حرکت کند. چرا‌که صرف نام انقلاب اسلامی این رسانه‌ها گردهم آمدند  و باید نشان بدهند انقلابی هستند. الان اتفاقات جدیدی حول محور مباحث فرهنگی و اعتقادی می‌افتد، در واقع همان جنگ اعتقادی و دینی که دشمن در میدان نبرد سایبری به راه‌ انداخته است. به نظر می‌رسد متولیان برگزاری می‌بایست تسهیلات بیشتری همچون نمایشگاه‌های قرآن و همایش‌ها و سمینارهای دیگر در اختیار غرفه‌داران و بازدیدکنندگان قرار می‌دادند. حتی بعضاً نرم‌افزار یا لوح فشرده اقدامات سال‌های گذشته نمایشگاه را هم در اختیار مردم قرار ندادند. حقیقتاً در مقابل این هجمه‌های سنگین، کارهای جذاب‌تر، عالمانه‌تر و بزرگتری باید انجام شود.

اگر امروز شاهد هستیم که حضرت‌آقا در لا‌به‌لای فرمایشات‌شان مکرراً بر تهاجم‌فرهنگی هم گوشزد و هم به متولیان امر توصیه اقدامات پیشگیرانه دارند، شاید به این دلیل باشد که ما در این حوزه ضعیف کار کرده‌ایم. از صداوسیمای ما گرفته تا فضای مجازی و حتی کانال‌های شبکه‌های اجتماعی! ببینید که دشمن چطور با ایجاد زرق‌و‌برق‌هایی عوام‌فریبی می‌کند. باید آن‌قدر قدرتمند، ارزشمند و جذاب کار کنیم تا جاذبه‌های غربی دیده نشود. اگرچه ما در این مسیر گام‌هایی برداشته‌ایم اما این جاذبه‌ها هنوز به منصه ظهور نرسیده است.

*این ایرادات و نقاط ضعف در تبلیغ، اطلاع‌‎رسانی و اقدامات رسانه‌ای را در چه نکاتی می‌بینید؛ در واقع رسانه‌ها باید چه کار کنند تا در این نبرد به توفیقی دست یابند؟

رفتار رسانه‌ای سنتی هنوز در دستگاه تبلیغ و حوزه رسانه و ارتباطات ما رواج دارد ولی فکر می‌کنم با گستردگی تکنولوژی در عرصه سایبری، باید در راستای بهره‌برداری از روش‌ها و ابزار نوین حرکت کنیم. خوشبختانه ما دستگاه‌های فرهنگی زیادی در کشور داریم که فعالیت می‌کنند؛ متولیان ما نباید از چالش بترسند. به واقع امروز یکی از مشکلاتی که در عرصه رسانه و کارهای فرهنگی با آن مواجه هستیم هراس از چالش است. از گفتگو و سوال و جواب به شبهه می‌ترسیم. در حالی‌که در علم کلام می‌خوانیم که شک مقدم بر یقین است. یک زمانی پیشنهادی دادم به برنامه‌سازان صداوسیما که شوک ساخته شد و حالا یک برنامه هم برای شک بسازید. واقعاً در حوزه شک سوالات بسیاری در فضای مجازی مطرح است که سعی‌کرده‌ام به برخی در شبکه مربوط به خودم پاسخ بدهم. گاهی پیش آمده در جریان همین سوال و جواب‌ها عده‌ای از مسیر انحراف نجات پیدا کنند.


*امروز برخی از سخنرانان و واعظان ما مخاطب‌شناسی خوبی ندارند و به بحث‌های روز توجهی ندارند. نظرشما در این باره چیست؟

نگاه ما به منبر باید فرق بکند. می‌بایست مطالبی را یک سخنران بر روی منبر به مخاطبان خود ارائه دهد تا آن فرد در مواجهه با جامعه حرف برای گفتن داشته باشد. متأسفانه سرانه مطالعه در جامعه ما هر روز سیر نزولی به خود می‌گیرد.  ما اگر بر روی منبرهایمان از اتفاق‌های روز سخن نگوییم به جای اینکه دید درست را به جامعه منتقل می‌کنیم، متأسفانه دین درشت راجلوه می‌دهیم. مثلاً درباره شبهه حجاب که مطرح شده بود چندین بار با تشریح چند منبع دینی، پاسخگو بودم. خیلی افراد بودند که توانستند در دانشگاه‌ها سربلند بیرون بیایند و این شبهه را پاسخ بدهند. شبهات، رسانه‌ها وفضای مجازی را باید بشناسیم. باید هر روز نسبت به اشراف بیشتر به شبهات و تردیدهایی که خود روش‌های جدید تفرقه‌افکنانه دشمنان است، تلاش کنیم. امروز حتی باید نسبت به سینما و نقد فیلم حداقل فیلم‌هایی که در حوزه مذهبی کشور ساخته می‌شود اشراف داشته باشیم.

* جایگاه "عقیق" را در طی این چند سال که فعالیت خود را به عنوان نخستین رسانه مذهبی کشور آغاز کرده چطور می‌بینید؟

به نظرم از عقیق تقدیر درست و حمایت لازم صورت نگرفت؛ واقعاً سایتی مثل عقیق نباید با مشکلات مالی دست و پنجه نرم کند. شما ببینید بی‌بی‌سی فارسی را چقدر مورد حمایت قرار می‌دهند و حتی دیده شده که برخی از رسانه‌های منتسب به دشمنان خاصه سایت رسمی پادشاه عربستان سعودی برای جذب ایرانی‌ها، مطلب فارسی هم بر صفحه ورودی خود منتشر می‌کند و ما هنوز نمی‌خواهیم نسبت به فضای سایبر خودمان حرکت جدی انجام دهیم؛ حالا چه بهتر که برخی از دوستان ما در فضای رسانه‌ای خود به مقولات هیئت و مذهب کشور می‌پردازند.

حقیقتاً آن‌قدر که دشمنان ما برای بی‌دینی جوامع سرمایه‌گذاری می‌کنند ما برای دین‌داری مردم کار نکرده‌ایم. امیدوارم به زودی با جسارت و شجاعت در فضای مجازی ورود پیدا کنیم و خبرهای خوبی از موفقیت در این حوزه به گوش ما برسد.

*یکی از نکات بارز درباره منبر های شما ارتباط خوب با جوانان و هیئت های جوان تر بخصوص هیئت جواد مقدم است. چقدر حضورتان در این هیئت ها را ضروری می دانید؟

ببینید سال گذشته هم که با عقیق مصاحبه کردم، گفتم که بین ما و هیئتی‌ها متأسفانه یک درگیری‌هایی وجود دارد که واقعاً ریشه هم ندارد و دلیل آن همین مرزبندی و فاصله‌هاست. خود جواد بچه انقلابی است که بنده ایشان را به خوبی می‌شناسم. واقعاً هنر این نیست که من یک بچه حزب‌اللهی را جذب کنم، هنر آن است که من جوانانی را جذب کنم که با این فضاها بیگانه هستند. جواد مقدم، رضا هلالی و دیگر جوانان ستایشگر ما واقعاً در این حوزه کارهایی انجام می‌دهند که من آن‌ها را در جذب این جوانان، پیشتاز می‌دانم.

حضرت‌آقا واقعاً غریب هستند؛ شعارهایی که امروز در زمان سخنرانی‌های ایشان می‌دهیم که فقط در قالب شعار هستند. مقام معظم رهبری فرمودند جذب حداکثری! معظم‌له شاید بیشتر روی سخن‌شان با آن کسانی باشد که با انقلاب غریبه‌اند؛ در واقع فرمودند این اقشار را جذب کنید. جوانان حزب‌اللهی و هیئتی که نیازی به جذب شدن ندارد، خودی هستند. واقعاً نباید جلوی پای این دوستان سنگ بیندازیم، باید حمایت‌شان کنیم. باید دستگاه‌های فرهنگی ما فضایی را در اختیار هلالی‌ها، بهمنی‌ها و مقدم‌ها بگذارند که جوانان را جذب کنند. امروز می‌بینیم یک ورزشگاه جمعیت می‌آید تا پای مداحی این دوستان بنشیند؛ این‌ها نیاز به حمایت دارند. بارها گفته‌ام که وحدت شیعه و سنی مهم است ولی از وحدت شیعه با شیعه هم غافل نشوید. امروز مداحان ما دست به دست هم بدهند و ناراحتی‌هایی که وجود دارد را برطرف کنند. باید همه در مسیر امام حسین(ع) و اعتلای جبهه مذهبی کشور حرکت کنیم.

داستانی که در قم ایجاد شد و فرقه شیرازی توانست عرض اندامی کند از همین تفرقه‌های هیئت‌ها بهره برد. ما گاهی حرف‌هایی را زدیم که سندیت نداشت؛ گاهی مطالبی را مطرح کردیم که واقعیت نداشت یا اگر واقعیت داشت آن‌قدری جدی نبود که بدان بپردازیم. به اعتقاد بنده هر نفری که به فرقه شیرازی ملحق می‌شود باید به خودمان رجوع کنیم که تا چه اندازه فضای عدم همگرایی را رونق داده‌ایم. توصیه‌ام این است که هیئت‌های مذهبی تقویت بشوند؛ چرا ما هیئت‌های انقلابی را تقویت نکنیم در حالی که راه برون‌رفت از این حاشیه‌ها همین تقویت است.


* منبر چقدر می‌تواند فرصتی برای مقابله با نفوذ دشمن باشد؟

حضرت علی(ع) تعبیری دارند که حق را بشناسید تا اهل آن را بشناسید؛ ما باید بتوانیم حق را به مردم بشناسانیم. باید برای مردم توضیح داده شود اسم، لقب و عنوان ذره‌ای ارزش ندارد و شاخصه‌هایی همچون مرام، گذشت و ایثارگری اهمیت دارند. در تاریخ اسلام هم مملوء از همین منابعی است که در منبرها بیان می‌توان مطرح کرد. چرا‌که جریان نفوذ می‌تواند در قالب دین، جوانان و اقشار جامعه را هدف قرار دهد. وقتی شاخص‌ها و اصول را معرفی کنیم آن‌وقت تشخیص برای مثلاً ورود به عرصه‌ای همچون انتخابات راحت است؛ زیرا امروز که در آستانه این حرکت جدی قرار داریم مخصوصاً انتخاب خبرگان می‌بایست سخنرانان ما روشنگری ویژه‌ای براساس فرمایشات مقام معظم رهبری داشته باشند که مبادا یک رأی اشتباه بتواند سرنوشت کشور را بر خلاف آن سلحشوری‌ها و ایثارگری‌هایی که شهدای ما به ارمغان آورند، تغییر دهد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
ROMANIA
|
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۸
0
0
حرف حساب
امیر
|
-
|
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
0
0
اگر بی ادبی نباشد به نظر می آید اندکی در کلامتان تناقض باشد اگر قرار است شیعه را فرقه فرقه بنگریم پس بحث وحدت شیعه جایی ندارد باید به فکر قتال با هم باشیم شاید شما شخصی را داخل تشیع نمی دانید و آنگاه دم از وحدت شیعه می زنید که باز هم مشکل حل نمی شود چون او هم یحتمل شما را داخل شیعه نخواهد دانست بعید است با این تفکرات سلبی ایجابی کار به جایی برسد
آسایش دو گیتی در بند این دو حرف است
با دوستان مروت با دشمنان مدارا
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین