عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۰۶۰۸
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۴
در نشست خبری دوره تربیت مدرس قرآن مطرح شد
نخستین دوره تربیت مدرس قرآن کریم برای 80 حافظ قرآن کریم برگزار می‌شود. در این دوره‌ها علاوه بر آموزش‌های تخصصی به سبک زندگی و اخلاق قرآنی نیز پرداخته خواهد شد.

عقیق:نشست خبری اولین دوره طرح تربیت مدرس قرآن کریم امروز 10 بهمن ماه در سازمان دارالقرآن برگزار شد.

انتخاب 80 حافظ قرآن برای شرکت در شرکت در دوره تربیت مدرس قرآن

در ابتدای این نشست اکبر خاکساری هرندی مدیرعامل بنیاد بین‌المللی حفظ قرآن کریم با بیان اینکه 1400 نفر از نخبگان قرآنی حافظ قرآن برای حضور در نخستین دوره طرح تربیت مدرس قرآن ارزیابی شدند اظهار داشت: این افراد از سازمان دارالقرآن مدرک درجه 3 قرآن کریم اخذ کرده بودند که با توجه به محدودیت در پذیرش 40 نفر از برادران و 40 نفر از خواهران برای شرکت در این دوره حضوری انتخاب شدند.

وی با بیان اینکه سازمان دارالقرآن در استان‌ها بسیج شد تا افرادی که به عنوان مدرس قران کریم فعالیت داشتند انتخاب شوند افزود: دوره‌ تربیت مدرس قرآن کریم با سایر دوره‌های قرآنی که در گذشته برگزار شد تفاوت‌هایی دارد تا پیش از این دوره‌هایی که برگزار می‌شد دوره تربیت مربی قرآن بود اما ما دوره تربیت مدرس قرآن که از سطح بالاتری برخوردار است برگزار می‌کنیم.

خاکساری هرندی با اشاره به اینکه حافظان منتخب در این دوره از نظر معلومات و حسن حفظ در جایگاه مطلوبی قرار دارند گفت: برای حضور در این دوره شرایط عمومی و اختصاصی در نظر گرفتیم تا این افراد بتوانند قرآن آموزان را به خوبی تفهیم کنند.

توجه به مفاهیم و سبک زندگی قرآنی در دوره تربیت مدرس قرآن

در ادامه منصور آقامحمدی معاون آموزش بنیاد بین‌المللی حفظ قرآن کریم با بیان اینکه بخش وسیعی از طرح‌های قرآنی توسط سازمان دارالقرآن تهیه و تدوین می‌شود، خاطر نشان کرد: سازمان دارالقرآن با برنامه‌ریزی منظم و استفاده از ظرفیت‌های مختلف، طرح‌ها و برنامه‌های مختلفی را پیش‌بینی و برای اجرا در اختیار نهادها قرار می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه حفظ قرآن تنها شامل حفظ و الفاظ قرآن نیست افزود: در کنار حفظ قرآن باید به تربیت قرآنی مدرسان نیز استفاده کرد بر همین اساس نخستین دوره طرح تربیت مدرس قرآن کریم با الگوبرداری از طرح تربیت مربی قرآن فعالیت خود را آغاز می‌کند. در این طرح علاوه بر مباحث فنی به سبک زندگی و اخلاق قرآنی نیز توجه شده است.

صدور 150 هزار گواهینامه تربیت مربی قرآن

در ادامه مهدی قره‌شیخ‌لو رئیس سازمان دارالقرآن با بیان اینکه ما در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه تربیت مربی قرآن کریم فعالیت‌های متعددی داشتیم گفت: سازمان دارالقرآن تاکنون حدود 150 هزار گواهینامه تربیت مربی قرآن در رشته‌های مختلف صادر کرده است اما انتظار جامعه از مربی و مدرس حفظ قرآن کریم این است که علاوه بر امر آموزش‌های تخصصی، در حوزه‌های کاربردی نیز قرآن آموزان را هدایت کنند.

وی با اشاره به اینکه دوره‌های تربیت مدرس قرآن کریم در دو بخش خواهران و برادران برگزار می‌شود افزود: در این دوره 40 نفر از برادران حضور دارند که آموزش‌های مقدماتی را در 5 روز خواهند دید. پس از آن نیز دوره تکمیلی که اول اسفند ماه برگزار می‌شود به مباحث تخصصی و کاربردی می‌پردازد. دوره خواهران نیز سال آینده برپا خواهد شد.

تربیت مدرس قرآن گامی به سوی تحول در امر آموزش است

وی برپایی دوره‌های تربیت مدرس قرآن کریم را گامی به سوی تحول در عرصه قرآن کریم عنوان کرد و افزود: امیدواریم با برنامه‌ریزی دقیق چنین دوره‌هایی به صورت مستمر برگزار شود تا بتوانیم در عرصه‌ آموزش قرآن کریم موفق‌تر از پیش گام برداریم.

قره‌شیخ‌لو با بیان اینکه هرچه فعالیت‌های قرآنی گسترده‌تر شود بکارگیری مدرسان و مربیان قرآن کریم نیز افزایش می‌یابد گفت: البته لازمه تحقق این امر بودن امکانات لازم و همکاری نهادها و دستگاه‌های مختلف است در کنار اینها دولت نیز با اختصاص بودجه مناسب و حمایت‌های مختلف می‌تواند نقش موثری در این عرصه داشته باشد.

برای تحقق مطالبه رهبری جهادی عمل کنیم

سپس آقامحمدی با اشاره به اینکه خلاء موجود در کشور موجب شد تا به فکر برگزاری دوره‌های تربیت مدرس قران کریم بیفتیم خاطر نشان کرد: برای داشتن جامعه قرآنی و تحقق مطالبه مقام معظم رهبری باید به صورت جهادی وارد شویم چرا که حرکت جهادی ما را به تحقق مطالبه رهبر معظم انقلاب مبنی بر داشتن 10 میلیون حافظ قرآن کریم نزدیک می‌کند.

وی با بیان اینکه هم اکنون 4 سال است مطالبه تربیت حافظ قرآن کریم که از سوی مقام معظم رهبری عنوان شد می‌گذرد اما هیچ اقدام ثمربخشی صورت نگرفته است افزود: ما از افرادی که بودجه را تخصیص داده و تقسیم می‌کنند گلایه داریم. مقام معظم رهبری چندین بار در رابطه با مباحث حفظ و مفاهیم قرآن کریم تاکید کردند. اما باید بپرسیم که ما چقدر برای تحقق مطالبه ایشان سرمایه‌گذاری کرده‌ایم؛ امیدواریم با اعتقاد بیشتر ارگان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی تربیت حافظان قرآن و تحقق مطالبات مقام معظم رهبری به عنوان تکلیفی برای همه باشد.

برپایی دوره مجازی تربیت مدرس قرآن از سال 95

در ادامه خاکساری هرندی از برگزاری دوره‌های مجازی تربیت مدرس قرآن کریم از سال آینده خبر داد و گفت: از سال 1395 در فضای مجازی برنامه‌هایی برای حافظان قرآن کریم خواهیم داشت به طوری که 52 برنامه برای 52 هفته پیش‌بینی شده است که امیدواریم بتوانیم به درستی آنها را برگزار کنیم.

سپس قره‌شیخ‌لو با بیان اینکه فعالیت‌های آموزشی تاثیرات بسیاری بر جامعه می‌گذارد خاطر نشان کرد: برگزاری دوره‌های تربیت مدرس قرآن تابلویی است که تعامل دستگاه‌ها را نشان می‌دهد شاید یکی از دستاوردهای مهم برپایی این دوره این باشد که دو نهاد قرآنی را برای برپایی یک دوره متحد کرده است که امیدواریم چنین فعالیت‌هایی برای سایر نهادها و دستگاه‌ها الگویی موفق باشد.

وی با اشاره به اینکه ما همواره از موازی‌کاری و تداخل وظایف گلایه‌مند هستیم افزود: برگزاری این دوره با همکاری سازمان دارالقرآن و بنیاد بین‌المللی حفظ قرآن کریم علاوه بر کاهش هزینه‌ها نقش موثری در همدلی دستگاه‌های مختلف خواهد داشت که امیدواریم شاهد تداوم این برنامه‌ها باشیم.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین