علامت «ايمان واقعى» از نگاه قرآن
از منظر قرآن نشانه ايمان واقعى یک انسان مومن در چه شاخصهایی است؟
عقیق: نشانه ايمان واقعى آن است كه انسان در همه امور تسليم فرمان خدا و مطيع
انبيا و اوصيا و جانشينان به حق آنان باشد. به چند نمونه از قرآن اشاره
مىكنيم:
1. قرآن مىفرمايد: مؤمنان كسانى هستند كه هرگاه با پيامبر اسلام(ص) هستند،
بدون اجازه او جلسه را ترك نمىكنند، «واذا كانوا معه على أمرٍ جامع لم
يذهبوا حتّى يستأذنوه» (نور ـ 62)
2. قرآن از كسانى كه فرمانده و زمامدار منصوب از طرف پيامبر گرامی اسلام(ص) را نپذيرفتند، انتقاد مىكند.
همين كه يكى از پيامبران الهى، جوان نيرومند و لايقى به نام طالوت را كه
فردى گمنام و فقير و چوپانى در اطراف شهر بود، به فرماندهى بنىاسرائيل (آن
هم از طرف خدا) منصوب كرد، بهانهگيرى شروع شد و گفتند: او كه ثروت زيادى
ندارد، چگونه بر ما حكومت كند و فرمانده ما باشد؟ ما خودمان از او بهتريم.
«انّى يكون له الملك علينا و نحن أحقّ بالملك» (بقره ـ 247) تا آنجا كه
گروهى از اطاعت طالوت كه منصوب از طرف خدا و پيامبر بود، سرباز زدند.
3. سرباز زدن از هر يك از دستورات مسلّم دينى خارج شدن از مدار بندگى و
ايمان است. بسيارند كسانى كه بخشى از احكام اسلام را مىپذيرند و بخش ديگر
را نمىپذيرند. «أفتؤمنون ببعض الكتاب و تكفرون ببعض» ( بقره ـ 85)
آنچه مورد سفارش قرآن است، تسليم عاشقانه است، نه تسليمى همراه با اكراه و اجبار و نق زدن، «و يسلّموا تسليماً» (احزاب ـ 56)
قرآن سوگند ياد مىكند كه مسلمانان ايمان واقعى ندارند جز آنگاه كه اگر
پيامبر قضاوتى در مشاجراتشان كرد، هيچگونه اعتراض و سنگدلى در روحشان پيدا
نشود، «لايجد فى أنفسهم حرجاً ممّا قضيت» (نساء ـ 65)
سرچشمه اكثر اعتراضات مردم، كوته نظرى و كوتهفكرى و يك بعدى نگرى است.
گاهى فقر و گمنامى را مانع دريافت لطف الهى مىدانند و ثروت و شهرت را عامل
دريافت. از جلوه هاى ظاهرى آگاهند و از استعدادهاى نهفته در افراد گمنام
بىخبر.
از سختى كار امروز آگاه؛ ولى از آثار و بركاتى كه در درون سختىهاست غافل هستند.
بنابراین تعبد داشتن در برابر اوامر و نواهی الهی و تسلیم محض بودن در
برابر خدا از مهمترین شاخصهای ایمان واقعی یک انسان مؤمن است، که در عمل
براساس شناخت و آگاهی خود باید آن را نشان دهد.
منبع:جام