عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۰۵۲۳
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۱
آیت‌الله مکارم شیرازی:
مرجع تقلید شیعیان گفت: علما مرزبانان در مقابل شیطان هستند باید مرزهای کشور را قوی بداریم، طلاب باید برای تبلیغ به شهرستان‌ها مهاجرت کنند.
عقیق:آیت‌الله مکارم شیرازی در درس خارج فقه خود با اشاره به حدیثی از امام حسن عسکری (ع) اظهار  داشت: در این حدیث آمده، زمانی که امام زمان (عج) ظهور می‌کنند دستور می‌دهند مناره‌های مساجد و مکان‌هایی در مساجد که امام را از معموم جدا می‌کند، معدوم کنند.

استاد برجسته حوزه علمیه با اشاره به اینکه مناره‌ها در گذشته برای مشخص کردن آدرس‌ها بودند و منور شده بودند تا کسانی که راه گم می‌کردند راه‌شان را پیدا کند افزود: این یک ضرورت بوده اما بعدا به یک زینت تبدیل شده است، امام معصوم در اینجا اصل مناره را مورد نظر خود قرار نداده‌اند بلکه مناره هایی مد نظر است که زرق و برق داشته و حالت تزئینی به خود گرفته است.

مرجع تقلید شیعیان تصریح کرد: آنچه زرق و برق دارد امام معصوم مورد نظر قرار داده و آن‌ها را تخریب می‌کنند. مناره‌های پرزرق و برق و اصراف مربوط به مساجد را نابود می‌کنند، از طرف دیگر اتاق هایی که در مساجد برای محافظت جان امام در زمان جنگ ساخته شده و در آن نماز خوانده می‌شد را نیز تخریب می‌کنند، زیرا امام باید مردمی باشد و با آنها ارتباط داشته باشد.

وی با بیان اینکه در مسجد هر چیزی که سبب شود ذهن و فکر مردم را منحرف کند، حتی اگر عکس شهدا باشد، نباید وجود داشته باشد، خاطرنشان کرد: حتی چنین تاکید شده که در مقابل دری که باز است نماز نخوانید چون حواس را پرت می‌کند در نماز مهم‌ترین مسئله حضور قلب است و مسجد جای بیداری و حضور قلب و فکر و ذکر است هرچه فکر انسان را پرت کند و به خود مشغول کند نادرست است. باید سعی کنیم مساجد ساده‌تر و جذاب‌تر برای نمازگزاران باشد.

آیت الله مکارم شیرازی افزود: این حدیث مسلمانان را به ساده زیستی دعوت می‌کند. هرچه ساده زیست‌تر باشیم به خدا نزدیک تریم و در غیر این صورت به شیطان نزدیک می‌شویم. زندگی پر زرق و برق قابل اداره نیست. برخی برای برگزاری مراسم ازدواج هزینه های بسیاری برای تالارها و مهمان‌ها می‌کنند که اداره این مراسم را سخت کرده است، باید به سمتی برویم که از این اقدامات کاسته شود.

استاد برجسته حوزه علمیه در بخش دیگری از سخنان خود به یکی از مسائل مربوط به حوزه های علمیه اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات این است که آقایان در حوزه می‌آیند و می‌مانند در حالی که نه محدث هستند و نه مدرس و مولف، باید کاری کرد که شهرستان‌ها خالی از روحانی نباشد.

مرجع تقلید شیعیان خاطرنشان کرد: در قم تراکم طلبه‌ها را داریم. از صدر اسلام این کار مسلمانان بوده که علم بیاموزند و به دیگران علم خود را نشر دهند. 

وی افزود: بنشینید حساب کنید که در این حوزه چه کاری می‌خواهید انجام دهید. وظیفه خود را روشن کنید و ببینید اگر کاری در حوزه‌ها نمی‌توانید انجام دهید در شهرستان‌ها نیروی خودتان را به کار بگیرید زیرا آنجا موفق‌تر هستید.

آیت الله مکارم شیرازی گفت: علما مرزبانان در مقابل شیطان هستند باید مرزهای کشور را قوی بداریم. طلاب باید برای تبلیغ به شهرستان‌ها مهاجرت کنند.


منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین