عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۰۴۱۶
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰
رونمایی از کتاب «از صدای سخن شعر» در خبرگزاری فارس
حسین قرایی گفت: به سخنانی که در این مجلس گفته شد دل‌خوش نیستم و از همین‌رو سعی می‌‌کنم به تعریف شنیدن عادت نکنم. 17 ساله بودم که از پیشوا به تهران آمدم تا قیصر را ببینم. شعرهایم را پیش او بردم. گفت تو شعر نگو.

گزارش تصویری


عقیق: آیین رونمایی از کتاب «از صدای سخن شعر» عصر امروز با حضور اهالی شعر و ادب در خبرگزاری فارس برگزار شد.

*قرایی من را با چهره‌های درخشان شعر انقلاب آشنا کرد

سیدنظام‌الدین موسوی مدیرعامل خبرگزاری فارس در بخشی از آیین رونمایی از کتاب «از صدای سخن شعر» گفت: یکی از الطاف الهی در طول دوران فعالیت رسانه‌ای من آشنایی با حسین قرایی بود که به واسطه او با چهره‌های درخشان شعر انقلاب آشنا شدم. ما در حوزه خبر و رسانه آنقدر درگیر روزمرگی‌ها هستیم که متوجه برخی اتفاقات نمی‌شویم اما به واسطه دوستی با قرایی شیرینی‌های همنشینی با اهالی ادبیات را چشیدیم.

 مدیرعامل خبرگزاری فارس گفت: در طول مدتی که در کنار حسین قرایی برای برگزاری عصرانه‌های ادبی بودم از نزدیک با چهره‌ها و استوانه‌های ادبی ایران آشنا شدم. جمع کردن این شخصیت‌های شعر فارسی کار مهمی بوده که قرایی انجام داده است. از پیگیری‌های قرایی برای ادامه عصرانه‌های ادبی فارس درس گرفتم زیرا روز اول گمان نمی‌کردم که تعداد آنها به بالای 50 برنامه برسد.


*مصاحبه‌های این کتاب کشش دارد

وی افزود: تلاش‌های قرایی موجب راه‌اندازی صفحه ادبیات انقلاب در خبرگزاری شد که اتفاقاً با استقبال مواجه شد و همین حرکت‌های قرایی موجب شد که برخی از دستگاه‌های فرهنگی تکان بخورند.

موسوی در پایان گفت:‌ قرایی قلم قوی دارد که علاوه بر شیرینی قلم شیرینی سخن نیز دارد و در مصاحبه‌ها نیز توان بالای او به چشم می‌آید. گفت‌وگوهای قرایی پر مغز و عمیق است و اثرگذاری دارد. مصاحبه‌های قرایی در این کتاب کشش حرفه‌ای داشته و می‌توان آنها را در کلاس‌ها تدریس کرد. امیدوارم با این کتاب قدم‌های بعدی محکم‌تر برداشته شود تا غبار از چهره ادبیات انقلاب زدوده شود.

*قرایی به اندازه یک موسسه فعالیت می‌کند

در این مراسم حسین اسرافیلی با اشاره به اینکه خاطره‌ها همیشه روشن‌کننده زوایای مبهم و تاریک تاریخ هستند، گفت: حکومت‌هایی که بر سرزمین‌ها حکمرانی کرده‌اند به واسطه همین خاطرات زوایای پنهان حکومت‌شان روشن شده است. نقل این خاطره‌ها مکمل تذکره‌ها هست که آنها راجع‌به سرگذشت افراد است و این خاطره‌ها می‌تواند چراغ راه آیندگان باشد.

 

وی افزود:‌ جمع‌آوری تاریخ و خاطرات همتی بلند می‌خواهد که باید فردی دلسوز دنبال آنها برود. حسین قرایی یک نفر نیست بلکه به اندازه یک مؤسسه فعالیت کرده و از بسیاری از مؤسسات که دفتر و دستکی دارند اثرگذاری بیشتری داشته است.

*افق‌هایی که قرایی پیش چشم محدثی خراسانی باز کرد

مصطفی محدثی خراسانی در ادامه این مراسم گفت: کسی که بخواهد کار تاریخ‌نگاری انجام بدهد باید اشراف به موضوع داشته باشد تا بتواند نتیجه مطلوب را کسب کند. هم مطالعه کافی و هم هوشمندی و ذکاوت دو اصلی هستند که در ثبت خاطرات و تاریخ شفاهی مؤثر است و در مصاحبه‌هایی که با من برای این کتاب انجام شده این دو اصل را دیدم. قرایی در گفت‌وگوها افق‌هایی را پیش‌روی من باز می‌کرد که قبل از مصاحبه برای من متصور نبود.

*جای این کتاب در ادبیات انقلاب خالی بود

محمد صادق رحمانیان مدیر شبکه رادیویی فرهنگ در بخش دیگری از این مراسم گفت: در مباحث تاریخی و هنری آثاری هستند که منتشر شده و در دسترس افراد قرار گرفته، اکنون این کتاب حسین قرایی در فضای ادبیات انقلاب است که جای این مسئله در ادبیات ما خالی بود و به نظرم بهتر است که او وقت بیشتری بگذارد و این پازل را تکمیل کند.


 او در پایان سخانش گفت: او در این مجموعه از رنگ‌ها و اقلیم‌های مختلف شاعرانی را گرد آورده و خاطرات‌شان را مکتوب و ثبت کرده است اما برای تکمیل آن باید به سراغ شاعران انقلاب رفت.

*خیاطی که در کوزه افتاد!

رضا رسولی دیگر سخنران این مراسم بود که با اشاره به به اینکه قرایی بیش از 50 عصرانه ادبی در خبرگزاری فارس برگزار کرده، گفت: امروز دیگر خیاط در کوزه افتاد.

 وی افزود: با وجود رسانه‌های بسیار اما ادبیات انقلاب رسانه ندارد و این مسئله را باید به نسبت به آثار تولید شده و انعکاس آنها در رسانه‌ها سنجید. این کتاب دارای یک اتمسفر خوب است و یک منوگرافی صرف نیست. بلکه از اتفاقات مختلف سخن گفته و به نوعی آلبوم خاطرات شاعران را ورق زده است.


*در این کتاب با یک خبرنگار بی‌خبر روبرو نیستیم

این نویسنده در پایان گفت: دنیای کنونی یک دنیای تک ساحتی نیست بلکه چند وجهی بوده و از این حیث باید به دنیا نگاه کرد. در دنیای کنونی اتفاقات از زاویه استراتژی نگاه می‌شود تا بتوانند یک مفهوم را به زندگی تبدیل کنند. ما در این کتاب با یک خبرنگار بی‌خبر روبه‌رو نیستیم بلکه مصاحبه‌کننده نسبت به موضوع اشراف دارد و از این باب شاهد یک کتاب قابل ستایش هستیم.

*در ادبیات به چهره‌های ادبی ضریب داده نمی‌شود

میلاد عرفانپور در بخشی دیگری از این مراسم گفت: روحیه ارتباط با شاعران در قرایی مثال‌زدنی است که در نگارش این کتاب نیز این روحیه به چشم می‌آید. قرایی با این کتاب کاری انجام داده که خلاء آن در ادبیات حس می‌شد. در حالی که سال‌ها است در حوزه ادبیات دیده نمی‌شود که به چهره‌های ادبی ضریب داده شود.

وی در پایان گفت: قرایی سال‌ها است در این حوزه مشغول فعالیت است و شاعرانی که سالیانی بود از آنها اسمی به میان نمی‌آمد را دوباره مطرح کرد. او یک تنه بار رسانه‌ای ادبیات انقلاب را به دوش کشیده و این چهره‌ها را صحیح معرفی کرده است. مانند قرایی‌ها باید باشند تا این حوزه ارزشمند را دریابند.

*به چند «قرایی» در فضای ادبیات نیاز داریم

علیرضا قزوه گفت:‌ ما به چند قرایی در فضای ادبیات نیاز داریم او نه داعیه شاعری دارد و نه در حوزه نقد صاحب ادعا است اما ضرورت کار را درک کرده و این مصاحبه‌ها را انجام داده است. قرایی در راستای انقلاب حرکت می‌کند.


*سعی می‌کنم به تعریف شنیدن عادت نکنم

حسین قرایی در پایان این مراسم با اشاره به اینکه سیستم فرهنگی کشور دچار ضعف بوده و جایگاه افراد در آن درست مشخص نشده است، گفت: بهترین جایگاه برای فعالیت کردن معلمی است. مانند مصطفی محدثی خراسانی که هم دل صاف دارد و هم خوب شعر می‌گوید. به سخنانی که در این مجلس گفته شد دل‌خوش نیستم و از همین‌رو سعی می‌‌کنم به تعریف شنیدن عادت نکنم.

    

 *قیصر به من گفت شعر نگو!

وی با اشاره به اولین دیدارش با قیصر امین‌پور گفت: 17 ساله بودم که از پیشوا به تهران آمدم تا قیصر را ببینم. به دفتر کار او در خیابان مطهری رفتم و بدون اینکه نگهبان و پاسبانی وجود داشته باشد او را دیدم و بعد از دیدار با او شیرینی واقعی ادبیات را چشیدم. شعرهایم را پیش او بردم و او گفت تو شعر نگو و بهتر است به کارهای دیگر مشغول شوی.

 

قرایی گفت: از او خواستم که با او یک مصاحبه انجام دهم که در پاسخ گفت من بلد نیستم حرف بزنم تو هم ضبط صوت نداری، گفتم شما بگو من می‌نویسم و با اصرار یک ساعت با او مصاحبه کردم  این طور بود که قیصر امین‌پور من را به فضای ادبیات هل داد مصاحبه‌های بسیاری با چهره‌های مختلف دارم که به مرور منتشر خواهد شد.

 

در پایان این مراسم از کتاب «از صدای سخن شعر» اثر حسین قرایی که انتشارات نارگل آن را منتشر کرده با حضور چهره‌های مختلف رونمایی شد. مرتضی سرهنگی، مصطفی جمشیدی، اکبر خلیلی، یوسف قوجق، محمدعلی گودینی، علی فریدونی، ایرج قنبری، کامران شرفشاهی، رضا اسماعیلی، ابوالفضل عزیزی و ... از جمله افرادی بودند که در این برنامه شرکت کرده بودند.

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین