عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۰۲۹۱
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۶
حجت‌الاسلام قرائتی در نشست‌ خبری اجلاس بیست‌و‌چهارم نماز:
رئیس ستاد اقامه نماز با بیان اینکه اقامه نماز نیاز به متولی و ستاد ندارد و همه در قبال آن مسئول هستند، گفت: معماری اسلامی است که اول مسجد در آن ساخته شود و سپس شهر را بر اساس آن بسازند.

عقیق:نشست خبری بیست و چهارمین اجلاس سراسری نماز صبح امروز شنبه 3 بهمن ماه در محل ستاد اقامه نماز با حضور حجت‌الاسلام محسن قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز و معاونین این ستاد با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام قرائتی با تأکید بر اینکه نماز نیازی به ستاد و مسئول ندارد، با اشاره به آیه «وَأْمُرْ أَهْلَکَ بِالصَّلَاةِ» ابراز داشت: ما همه در قبال نماز مسئول هستیم و باید اطرافیان خود را به نماز دعوت کنیم. از استاد دانشگاه، معلم، مربی، پدر و مادر گرفته همه در قبال نماز مسئول هستیم.

وی با انتقاد از اینکه افراد در جایگاه‌های مختلف نسبت به امر نماز اهتمام کامل ندارند، گفت: مثلاً صداوسیما چه مقدار راجع به نماز صحبت کرده است یا انتشارات ما چند صفحه‌ای راجع به نماز چاپ کرده است یا اینکه روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها و اصحاب قلم چند کلمه‌ای راجع به نماز روی کاغذ آوردند، همه ما ستاد اقامه نماز هستیم «کُلُکُّم راعٍ و کُلُکُّم مَسؤولٌ».

رئیس ستاد اقامه نماز با بیان اینکه نماز نیاز به تخصص ندارد، اظهار داشت: مثلاً بگویند که متخصص نماز اول وقت هستند در حالی که ایمان تخصصی نیست، تقوا تخصصی نیست، بلکه خیاطی تخصص است، مانند اینکه اکسیژن تخصصی نیست و اکسیژن را همه استفاده می‌کنند. بنابراین وقتی می‌گویند اذان بگویند یعنی ظهر شد، در شهر اسلامی صدای اذان باید طنین‌انداز شود.

وی ادامه داد: شهر اسلامی بازارش وقتی ظهر شد، باید احساس شود که ظهر شده است یا شهری اسلامی است که بعد از سی و چندین سال شهر بی‌مسجد نداشته باشد، معماری اسلامی است که اول مسجد در آن بسازند و بعد بر اساس آن مسجد شهر را بسازند.

حجت‌الاسلام قرائتی با اشاره به رفتار نمازی علیرضا مرندی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خلال بازدید از بیمارستانی تازه تأسیس گفت: وقتی دکتر مرندی متوجه شد که مهندسین ناظر به تأسیس نمازخانه‌ای در بیمارستان اهتمام نورزیدند، گفت: شورای مهندسی که به فکر مسجد نباشد، من از آنها تشکر نمی‌‌کنم یا شهید رجایی می‌گفت به نماز نگویید کار دارم به کار بگویید نماز دارم.

وی ادامه داد: اداره‌ای اسلامی است که نمازخانه‌اش بهتر از دفتر ملاقات مدیرعامل و دارای اتاقی زیبا باشد. اگر نماز ضایع شد بسیاری از آسیب‌ها نمایان می‌شود، اگر نماز سبک شمرده شود شهوات می‌آورد.

رئیس ستاد اقامه نماز گفت: الان بچه‌هایتان را می‌خواهید بیدار کنید، می‌گویید بیدرا شو نمازت دیر شد یا می‌گویید مدرسه‌ات دیر شد یا در سالن عروسی چند متر به نمازخانه اختصاص یافته است. چرا هواپیما قبل از اذان حرکت می‌کند و بعد از طلوع آفتاب به مقصد می‌رسد و نماز ضایع می‌شود. هر چند که کارهایی در این رابطه صورت گرفته است یا وقتی نماز جماعت برگزار می‌شود، آیا مسئولان و مدیران صف اول آن هستند یا نه.

حجت‌الاسلام قرائتی با اشاره به اینکه پیامبراکرم (ص) فرمود: «نماز نور چشم من است»، بیان داشت: آیا در برنامه‌ریزی‌های ما نیز واقعاً نماز نور چشم ما است. نماز تابوت نیست، نماز اکسیژن است، انسان باخدا یعنی انسانی با همه چیز. در آستانه دهه فجر هستیم، امام خدا را داشت اما هیچی نداشت. شاه همه چیز داشت اما خدا نداشت، بنابراین اگر مسأله ایمان نبود جامعه اداره نمی‌شد، در هیچ جای دنیا هشت سال مقاومت نمی‌کنند.

وی افزود: تنها استخوان در گلوی آمریکا و اسرائیل، «حزب‌الله» است، این نقش حزب‌الله به خاطر ایمان و نماز است، روز قیامت هر کس با رهبرش برانگیخته می‌شود، بنابراین به هر کسی که رأی می‌دهیم باید روز قیامت جوابگو باشد.

رئیس ستاد اقامه نماز با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در ستاد متبوعش گفت: چهار هزار مدیر مدارس تیزهوشان و شبانه‌روزی دوره‌های نماز را گذرانده‌اند، طرح یاوران نماز که به طور ناقص برگزار شد، اما با این وجود طرح «شاخه اولی» راه‌اندازی شده است تا در آن گروه‌هایی مانند اتحادیه انجمن‌های اسلامی، آموزش و پرورش، مدارس شاهد، امور تربیتی که با عنوان شاخه اولی هر منطقه محسوب می‌شوند به عنوان اولین گروه نزدیک به نماز فعالیت‌های نمازی خود را انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی که بودجه فرهنگی دارند، چند درصد از آن بودجه فرهنگی را به نماز اختصاص می‌‌دهند. از شعرا بپرسیم که چند شعر برای نماز سروده‌اند، از هنرمندانی که در فیلم‌ها هنرنمایی می‌کنند و بچه مسلمان هستند، بپرسید آیا دینشان را نسبت به نماز ادا کرده‌اند.

حجت‌الاسلام قرائتی با تأکید بر اینکه نماز یک امر تقریبی است، افزود: نماز شیعه و سنی ندارد، بلکه خودش تقریب است، هر کسی نماز خودش را می‌خواند یا در مسجد و یا در خانه، همه ما یکی هستیم.


منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین