عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۰۱۰۶
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۲
رئیس مرکز اسلامی انگلیس گفت: آنچه پیامبر(ص) را در فرصت کوتاه رسالت خود توانست موفق به چنین تغییر بزرگی در جامعه بدوی و به دور از عاطفه زمان خود کند، مهربانی، محبت و رحمت بی‌اندازه او بود.

عقیق:چهارمین همایش «Love Mohammad» (محمد را دوست دارم) به همت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در دانشگاه مطالعات شرق‌شناسی لندن «SOAS» برگزار شد،‌ در این همایش که میزبان شمار زیادی از دوستداران نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) بود، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی شمالی رئیس مرکز اسلامی انگلیس بیان داشت: در مطالعه قرآن و با توجه به مفاهیم مورد استفاده در آن می‌توان به این نتیجه رسید که برخی از این مفاهیم نقش کلیدی در توضیح خلقت و تشریح شریعت دارند.

 

 

وی با اشاره به مفاهیم حیات، نور و رحمت  افزود: هر کدام از این مفاهیم بالقوه می‌توانند برای توصیف تمام خلقت به کار روند، صفت رحمت با احتساب تعابیر مختلف آن، بیشترین فراوانی را در بین سایر صفات ذکر شده در قرآن داشته و حدود 600 مورد به آن اشاره شده است، خدا رحمان است، به این معنی است که رحمت او به همه موجودات از هر نوع و جنسی تعلق می‌گیرد و رحیم است، یعنی رحمت ویژه‌ای مخصوص انسان‌های مؤمن و با تقوا دارد.

حجت‌الاسلام شمالی ابراز داشت: همه سوره های قرآن به جز یک سوره (سوره توبه) با آیه بسم الله الرحمن الرحیم آغاز می‌شوند، در مورد سوره توبه به گفته مفسرین از آن رو که این سوره برای هشدار به کفّار و مشرکین نازل شده، آغاز آن با بسم الله الرحمن الرحیم می‌توانست موجب جدی گرفته نشدن این هشدار شود. با این حال خداوند می‌توانست با بسم‌الله (بدون الرحمن الرحیم) سوره را آغاز کند یا با یکی دیگر از نام‌های خود مانند منتقم و جبّار و امثال آن، اما اینکه از این کار صرف‌نظر کرده، نشان دهنده این است که خداوند می‌خواسته یا با اسم رحمن و رحیم سوره‌ها را آغاز کند یا اصلاً اسم دیگری به کار نبرد و این نشان دهنده اهمیت رحمانیت و اولویت آن است.

 

 

وی ادامه داد: برخی فکر می کنند گفتن بسم الله الرحمن الرحیم یک کار صوری است، حال آنکه در احادیث گفته شده که هر کاری که بدون بسم الله آغاز شود ابتر خواهد بود، به این حدیث می‌توان از زاویه دیگری هم نگاه کرد. یعنی می‌توان گفت فقط کارهایی به عاقبت می‌رسند که مناسب آغاز شدن با بسم الله الرحمن الرحیم باشند، مثلاً آغاز کردن ظلم تناسبی با رحمان و رحیم ندارد. بنابراین مسلمانان باید در کارهای خود این دو صفت را الگو قرار داده و کارهایی انجام دهند که در درجه اول برای همه خلقت، انسان‌ها و بشریت مثبت و مفید باشد و در درجه دوم برای خواص، مؤمنین و نزدیکان؛ همانطور که خداوند برای همه عالم رحمان است و برای خواص رحیم.

رئیس مرکز اسلامی انگلیس اظهار داشت: خداوند در قرآن مکرر فرموده که پیامبران و کتب آسمانی را از روی رحمت فرستاده است. در خصوص حضرت عیسی(ع) و هم در مورد انجیل و تورات، خداوند آن‌ها را نشانه رحمت خود معرفی کرده است. در مورد پیامبر اسلام(ص) به طور ویژه فرموده است که ما تو را نفرستادیم مگر از روی رحمت برای جهانیان «وَمَآ اءَرْسَلْنَکَ إِلا رَحْمَةً لِّلْعَلَمِینَ»، در این آیه اصطلاحاً استثناء بعد از نفی نشانه انحصار بوده و معنی آن این است که خداوند پیامبر را فقط و منحصراً به عنوان رحمت برای جهانیان فرستاده است.

 

 

وی در ادامه به تفاوت ظریفی که در قرآن در مورد حضرت موسی(ع) و حضرت محمد (ص) دیده می‌شود اشاره کرد و گفت: حضرت موسی هنگام عزیمت به سوی فرعون از خدا کمک و یاری طلبید و از جمله اینکه هارون برادرش را همراه و یاور او قرار دهد، در ادامه خدا به موسی امر می‌کند که به سوی فرعون برو و با او به زبان نرم سخن بگو. اما وقتی در مورد پیامبر اسلام(ص) سخن می‌گوید، قرآن آن حضرت را به عنوان فردی که نرم هست معرفی می‌کند. پیامبر(ص) آن قدر نرمخو و مهربان بود که توانست یک جامعه بدوی و بدور از عاطفه را که حتی نسبت به کودکان خود عاطفه‌ای نداشتند، به مردمی تبدیل کند که حاضر بودند جان خود را فدای یکدیگر کنند. آنچه پیامبر را در این فرصت کوتاه موفق به چنین تغییر بزرگی در جامعه کرد، محبت و رحمت بی‌اندازه او بود.

 

 

بر اساس این گزارش، هبا عزت و شیخ بابیکر نیز در این همایش درباره چهره اسلام رحمانی و معرفی درست پیام‌آور رحمت سخنانی کردند، این همایش از جمله فعالیت‌های برون مرزی مجمع تقریب بین مذاهب اسلامی است، همچنین در این همایش کلیپ‌هایی با موضوع رحمانیت دین اسلام و نیز تک‌خوانی‌هایی با مضمون عشق به خدا و پیامبر رحمت پخش شد.



منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین