عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۰۰۲۰
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۴
قبل از سال نو که مردم مشغول خانه تکانی هستند، برخی از خانواده‌ها وسایل مازاد خانه را دور می ریزند و وسایل نو جایشان می‌گذارند، مسجد می‌تواند این وسایل مازاد را جمع آوری کند و به مناطق محروم ارسال نماید و یا به دست نیازمندان برساند.
عقیق:نیاز داری بردار، نیاز نداری بگذار” شعاری است که این روزها روی دیوار بسیاری از محله ها و شهرها نقش بسته و محملی شده است برای اینکه در میانه روزمرگی های زندگی، به نیازمندان محله مان فکر کنیم و برای دلجویی از آنها اقداماتی انجام دهیم.

این ایده که اولین بار از شهر ایلام کلید خورد، اکنون به قلب کشورمان، تهران هم رسیده است و به ما نوید می دهد که با وجود سرمای شکننده زمستان، می توان با دست های گرم همیاری، روزهایی سرشار از عاطفه و همدلی داشت.

ایده:

تعبیه و تدارک یک جایگاه ویژه مثل دیوار، ایستگاه و یا کمدهای بزرگ در خیابان و قرار دادن نیازمندی ها یی چون خوراک، پوشاک، لباس گرم، کفش، چتر و امثالهم در آن.

مشروح ایده:

ابتدا بایستی محل مناسب و امنی برای این کار انتخاب بشود. این مکان باید در دسترس نیازمندان یا نزدیک به محل زندگی ایشان باشد. همچنین نباید در محل سد معبر شهرداری و یا در محله های پر تردد باشد تا به لحاظ قانونی دچار مشکل بشود.

در روی دیوار و یا داخل کمد، وسایلی بگذاریم که پاسخگوی نیازهای فوری و ضروری نیازمندان باشد مثل لباس گرم. اگر برای دیوارها سایه بان و کنار آنها کمدهای کوچکی باشد که وسایل را در گرما و سرما یا از جانوران محفوظ نگه دارد بهتر است. اولین بار این دیوارها به جالباسی برای آویزان کردن لباس مجهز بوده اند.

خوراکی ها معمولا خشکبار و یا موادی باشند که براحتی فاسد نشوند مثل نان خشک، آجیل و شیرینی جات بسته بندی شده باشد. اگر خیری می شناسید می توانید یخچالی کوچک باری این کار در نظر بگیرید.

دیگر ایده های مرتبط:

۱.موسسه خیریه مسجد برای کمک به نیازمندان(نمایش ایده)

توضیح: شناسایی افراد نیازمند و همچنین افراد خیرکه یا به صورت وجوه نقدی یا اقلام ضروری خوراک یا پوشاک می باشد که کاملا سری و به صورت مخفیانه است.

۲. جمع‌آوری وسایل مازاد مردم قبل از سال نو و ارسال به مناطق محروم و نیازمندان(نمایش ایده)

توضیح: قبل از سال نو که مردم مشغول خانه تکانی هستند، برخی از خانواده‌ها وسایل مازاد خانه را دور می ریزند و وسایل نو جایشان می‌گذارند. مسجد می‌تواند این وسایل مازاد را جمع آوری کند و به مناطق محروم ارسال نماید و یا به دست نیازمندان برساند.

۳. اتاق سخاوت؛جشن نیکوکاری دائمی(نمایش ایده)

توضیح: اهالی محله می توانند وسایل اضافه خود را یا حتی می توانند نو تهیه کنند و به مسجد بدهند و در اطاقی در مسجد قرار داده شود و لوازم و وسایل اضافی خود را از قبیل خوراک و پوشاک و لوازم مورد نیاز زندگی به مسجد بدهند تا هر نیازمندی که خواست به آنجا برود و برای خود بردارد. البته بخاطر ایجاد نظم و کنترل و احیانا حفظ آبروی مومن می توانند به صورت مخفیانه و با هماهنگی امام جماعت و هیأت امنا به آنجا مراجعه کنند و در صورت نیاز به چیزی آنرا شبانه و مخفیانه برای آنها به در منزل برسانند و تحویل دهند حتی می توان این مکان را خارج از مسجد قرار داد تا در منظر عموم نباشد.

منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین