عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۹۶۵۹
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۸
رئیس مرکز فرهنگ و قرآن کریم با اشاره به اینکه آباد کردن مسجد از نشانه های مومن است، گفت: در کنار عمران ظاهری مسجد باید به عمران معنوی هم توجه شود.

عقیق:حجت الاسلام یوسفی مقدم،رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم با تاکید بر توجه به عمران معنوی مسجد گفت: مسجد در دین مبین اسلام اساس و پایه است تمام فعالیت هایمان در مسجد باید صورت گیرد چرا که این مرکز دینی را خداوند علاوه بر اینکه مرکز ذکر و عبادت دانسته است، مرکزی برای رسیدگی به مسائل مردم هم قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه در فرهنگ و ادبیات قرآن، مسجد جایگاه بالایی دارد، بیان کرد: هر چند مسجد در عرف مسلمین و حتی غیرمسلمین نامی است که برای محل عبادت مسلمانان به کار می رود اما در فرهنگ قرآن حتی بر مکان های دیگری که مربوط به غیرمسلمین است و جنبه تقدس دارد نام مسجد اطلاق شده است، به طوری که در آیه 21 سوره مبارکه کهف به این مهم تاکید شده است: "وَکَذَلِکَ أَعْثَرْنَا عَلَیْهِمْ لِیَعْلَمُوا أَنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَأَنَّ السَّاعَةَ لَا رَیْبَ فِیهَا إِذْ یَتَنَازَعُونَ بَیْنَهُمْ أَمْرَهُمْ فَقَالُوا ابْنُوا عَلَیْهِم بُنْیَانًا رَّبُّهُمْ أَعْلَمُ بِهِمْ قَالَ الَّذِینَ غَلَبُوا عَلَى أَمْرِهِمْ لَنَتَّخِذَنَّ عَلَیْهِم مَّسْجِدًا".

وی افزود: مسجد از نظر فرهنگ دینی جایگاه بسیار رفیعی دارد به گونه ای که به عنوان ملک الهی تلقی می شود، آنچنان که در بسیاری از آیات تعبیر مساجدالله به کار رفته است مثل سوره مبارکه بقره، توبه و جن که نشان می دهد این مکان به خداوند تعلق دارد.

رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم بیان کرد: آباد کردن مسجد از نشانه های مومن است  و کسانی که به قیامت ایمان دارند باید تلاششان در همین راستا باشد، قرآن کریم در این زمینه می فرماید: «إِنَّمَا يَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللّهِ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلاَةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَلَمْ .... مساجد خدا را آباد مى سازند كه ايمان به خدا و روز رستاخيز دارند». با استناد به این آیه می توان این گونه برداشت کرد که عمران مسجد تنها  آبادی بنای ظاهری مسجد نیست بلکه منظور از آباد کردن مسجد حضور در خانه خدا است و اینکه مسجد از برنامه های انسان ساز برخوردار باشد. فلسفه خدمتگزاران مسجد هم باید همین باشد که انسان عمر و وقت خود را صرف خدمت به مسجد کند.

وی تصریح کرد: متاسفانه جایگاه مسجد در جامعه امروزی آن طور که باید در میان مردم شناخته شده، نیست که لازم کسانی که متولی و در حوزه مسجد خدمت می کنند نسبت به شناخت جایگاه مسجد و خدمت در مسجد تلاش داشته باشند.امام جماعت در این زمینه می تواند نقش تاثیرگذاری را ایفا کند و  زمینه حضور هر چه بیشتر مردم در مسجد را فراهم کنند.


منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین