۰۲ آذر ۱۴۰۳ ۲۱ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۰۳ : ۰۴
جمله
«بِسْمِ اللهِ»، حاوی کلمه «الله» است که جامع ترین نامهای خدا می باشد؛
زیرا بررسی اسامی خدا در قرآن مجید و یا سایر منابع اسلامی نشان می دهد که
هر کدام از آنها یک بخش خاص از صفات خدا را منعکس می سازد. تنها نامی که
اشاره به تمام صفات و کمالات الهی می کند یا به تعبیر دیگر، جامع صفات جلال
و جمال است، همان «الله» است.
2. رحمت عام و خاص خدا
مشهور
در میان گروهی از مفسران، این است که صفت «رحمان»، اشاره به رحمت عام خدا
است که شامل دوست و دشمن، مؤمن و کافر و نیکوکار و بدکار است؛ زیرا می
دانیم «باران رحمت بی حسابش، همه را رسیده، و خوان نعمت بی دریغش، همه جا
کشیده.» همه بندگان از مواهب گوناگون حیات بهره مندند و روزی خویش را از
سفره گسترده نعمتهای بی پایانش بر می گیرند. این، همان رحمت عام او است که
پهنه هستی را در برگرفته و همگان در دریای آن غوطه ورند.
«رحیم»
اشاره به رحمت خاص پروردگار است که ویژه بندگان مطیع، صالح و فرمانبردار
است؛ زیرا آنها به حکم ایمان و عمل صالح، شایستگی این را یافته اند که از
رحمت، بخشش و احسان خاصی بهره مند شوند که آلودگان و بدکاران از آن سهمی
ندارند.[5]
به نام آنکه الله است نامش
بود از هر سخن برتر کلامش
به نام آنکه رحمان و رحیم است
به نام آنکه خلّاق کریم است
3. تأثیر فکری و اخلاقی «بسم الله الرحمن الرحیم»
قرآن،
یکتا کتاب توحید و برای تکامل فکری بشر است. سوره های این هدیه الهی با
جمله «بسم الله» آغاز می شود تا انسان را متوجه سازد که همه تعالیم و
دستورهای پروردگار، از مبدأ حق و از مظهر رحمت است (جز سوره توبه که آیاتش
نماینده قهر با مردم لجوج و اعلام قطع رابطه رحمت با آنها است). دستور گفتن
این کلمه برای آن است که روی فکر و دل را از غیر خدا برگرداند تا انسان،
همه جهان و هر عملی را از نظر توحید بنگرد و به سوی وحدت و ارتباط بگراید، و
نامهای بتها و قدرتمندان را در آغاز کارهای مهم، از خاطر بزداید تا از
پراکندگی برهد و نگرانی به خود راه ندهد.
اهمیت فوق العاده آغاز با «بسم الله الرحمن الرحیم»
در
روایات اسلامی به قدری به این آیه از قرآن مجید اهمیت داده شده است که آن
را هم ردیف «اسم اعظم الهی» معرفی کرده اند. امام علی بن موسی الرضا(علیه
السلام) می فرماید: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ أَقْرَبُ إِلَی
اسْمِ اللَّهِ الْأَعْظَمِ مِنْ نَاظِرِ الْعَیْنِ إِلَی بَیَاضِهَا؛[6]
بسم الله الرحمن الرحیم، به اسم اعظم خدا نزدیک تر از سیاهی چشم است، به
سفیدی آن.»
آنچه از میان روایات امامان معصوم: درباره اهمّیت «بسم الله الرحمن الرحیم» به دست می آید عبارت است از:
1. امامان معصوم(علیهم السلام) هیچ کاری را بدون گفتن این جمله آغاز نمی کردند.
2.
سفارش می کردند غذا را با این جمله آغاز و اگر چند غذا تناول می کنید برای
هر کدام جدگانه «بسم الله» بگویید و چنانچه فراموش کردید، جمله «بِسمِ
الله عَلی اَوَّلِهِ وَ آخِرِهِ» را بر زبان جاری کنید. این مطلب، به اهمیت
فوق العاده شروع غذا با نام خداوند اشاره می کند.[7]
3. بلند گفتن و
آشکار کردن «بسم الله الرحمن الرحیم»، بسیار سفارش شده است. امام
صادق(علیه السلام) می فرماید: «حَدَّثَنِی أَبِی عَنْ أَبِیهِ عَنْ جَدِّهِ
عَنْ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ (علیه السلام) أَنَّهُ قَالَ
التَّقِیَّةُ دِینِی وَ دِینُ آبَائِی فِی کُلِّ شَیْ ءٍ إِلَّا فِی
تَحْرِیمِ الْمُسْکِرِ وَ خَلْعِ الْخُفَّیْنِ عِنْدَ الْوُضُوءِ وَ
الْجَهْرِ بِبِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ؛[8] پدرم از پدرانش
روایت کرده است که علی بن ابی طالب (علیه السلام) فرمود: تقیه در هر چیز،
دین من و دین پدران من است؛ جز در تحریم مست کننده و در کندن کفش، [برای
مسح] هنگام وضو و در بلند گفتن بسم الله الرحمن الرحیم.»
4. امام
زین العابدین (علیه السلام) در فضیلت «بسم الله الرحمن الرحیم» می فرماید:
«أَنَّ اللَّهَ قَدْ فَضَّلَ مُحَمَّداً بِفَاتِحَةِ الْکِتَابِ عَلَی
جَمِیعِ النَّبِیِّینَ مَا أَعْطَاهَا أَحَداً قَبْلَهُ إِلَّا مَا أَعْطَی
سُلَیْمَانَ بْنَ دَاوُدَ مِنْ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ
فَرَآهَا أَشْرَفَ مِنْ جَمِیعِ مَمَالِکِهِ کُلِّهَا الَّتِی أُعْطِیَهَا
فَقَالَ یَا رَبِّ مَا أَشْرَفَهَا مِنْ کَلِمَاتٍ إِنَّهَا لَآثَرُ مِنْ
جَمِیعِ مَمَالِکِیَ الَّتِی وَهَبْتَهَا لِی قَالَ اللَّهُ تَعَالَی یَا
سُلَیْمَانُ وَ کَیْفَ لَا تَکُونُ کَذَلِکَ وَ مَا مِنْ عَبْدٍ وَ لَا
أَمَةٍ سَمَّانِی بِهَا إِلَّا أَوْجَبْتُ لَهُ مِنَ الثَّوَابِ أَلْفَ
ضِعْفِ مَا أَوْجَبْتُ لِمَنْ تَصَدَّقَ بِأَلْفِ ضِعْفِ مَمَالِکِکَ یَا
سُلَیْمَانُ هَذِهِ سُبْعُ مَا أَهَبُهُ لِمُحَمَّدٍ سَیِّدِ النَّبِیِّینَ
تَمَامَ فَاتِحَةِ الْکِتَابِ إِلَی آخِرِهَا؛[9]
خداوند با سوره
فاتحه الکتاب، پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) را بر تمام
پیامبران برتری بخشید؛ به گونه ای که به احدی قبل از ایشان، این سوره را
عطا نکرده بود؛ مگر آنچه که به سلیمان بن داود عطا کرد که همان بسم الله
الرحمن الرحیم است. وی این جمله را بالاتر از تمام سرزمینهایی که به او
ارزانی شده بود، می دانست پس گفت: پروردگارا! چه کلمات عالی و شریفی است.
این جمله از تمام سرزمینهایم که به من بخشیدی گرامی تر است. خداوند متعال
فرمود: ای سلیمان! چگونه چنین نباشد در حالی که هیچ مرد و زنی نیست که مرا
با این جمله بخواند مگر آنکه هزار برابر ثوابی برای او مقرر می کنم که برای
کسی که هزار برابر سرزمینهای تو را صدقه می دهد، مقرر می نمایم. ای
سلیمان! این جمله یک هفتم آن چیزی است که به محمد (صلی الله علیه و آله
وسلم) سید پیامبران بخشیدم که همانا تمام فاتحه الکتاب است.»
5. در
اهمیت این جمله، همین بس که اگر حیوان حلال گوشتی بدون «بسم الله» ذبح شود،
خوردن گوشت آن، حرام است. این حکم شرعی اسلام، حکایت از تأثیر فراوان «بسم
الله» در امور دنیوی نیز دارد.
آثار گفتن «بسم الله الرحمن الرحیم»
1. در وضو
در تفسیر امام حسن عسکری(علیه السلام) در ثواب شروع وضو با بسم الله آمده است:
« وَ إِنْ قَالَ فِی أَوَّلِ وُضُوئِهِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ طَهُرَتْ أَعْضَاؤُهُ کُلُّهَا مِنَ الذُّنُوب؛[10]
و اگر گفت بسم الله در آغاز وضویش، باعث پاک شدن همه اعضا از گناهان می شود.»
رسول
خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) به فردی که درباره ثواب وضو سؤال داشت،
فرمود: «فَاعْلَمْ أَنَّکَ إِذَا ضَرَبْتَ یَدَکَ فِی الْمَاءِ وَ قُلْتَ
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ تَنَاثَرَتِ الذُّنُوبُ الَّتِی
اکْتَسَبَتْهَا یَدَاکَ فَإِذَا غَسَلْتَ وَجْهَکَ تَنَاثَرَتِ الذُّنُوبُ
الَّتِی اکْتَسَبَتْهَا عَیْنَاکَ بِنَظَرِهِمَا وَ فُوکَ بِلَفْظِهِ
فَإِذَا غَسَلْتَ ذِرَاعَیْکَ تَنَاثَرَتِ الذُّنُوبُ عَنْ یَمِینِکَ وَ
شِمَالِکَ فَإِذَا مَسَحْتَ رَأْسَکَ وَ قَدَمَیْکَ تَنَاثَرَتِ الذُّنُوبُ
الَّتِی مَشَیْتَ إِلَیْهَا عَلَی قَدَمَیْکَ فَهَذَا لَکَ فِی
وُضُوئِک؛[11]
بدان! چون دستت در آب بری و بسم الله الرحمن الرحیم
بگویی، گناهانی که دستهایت انجام داده فرو می ریزد و چون چهره خویش را
بشویی، گناهانی که چشمهایت با نگاه کردنشان انجام داده اند از بین می رود،
همچنین گناهان دهانت که تلفظ کرده زدوده می شود و وقتی دو دست خود را از
آرنج بشویی، گناهان، از دست راست و چپت فرو می ریزد و چون بر سر و پشت
پاهای خود مسح کشی، گناهانی از بین می رود که قدمهایت به سوی آنها گام
برداشته اند. پس این، پاداش وضوی تو است.»
حضرت امیرالمؤمنین امام
علی(علیه السلام) می فرماید: «أَنَّ مَنْ تَوَضَّأَ فَذَکَرَ اسْمَ اللَّهِ
طَهُرَ جَمِیعُ جَسَدِهِ وَ کَانَ الْوُضُوءُ إِلَی الْوُضُوءِ کَفَّارَةً
لِمَا بَیْنَهُمَا مِنَ الذُّنُوبِ وَ مَنْ لَمْ یُسَمِّ لَمْ یَطْهُرْ
مِنْ جَسَدِهِ إِلَّا مَا أَصَابَهُ الْمَاءُ؛[12]
هر کس وضو بگیرد و
نام خدا را ذکر کند (بسم الله الرحمن الرحیم بگوید) تمام بدنش پاک می شود و
این وضو تا وضو[ی بعد]، خود کفاره گناهان میان دو وضو است و هر کس بسم
الله نگوید، فقط اندام هایی که آب به آنها رسید پاک می شود.»
2. تعلیم به کودکان
پیامبر
اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) فرمود: «أَنَّهُ إِذَا قَالَ
الْمُعَلِّمُ لِلصَّبِیِّ قُلْ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ
فَقَالَ الصَّبِیُّ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ کَتَبَ اللَّهُ
بَرَاءَةً لِلصَّبِیِّ وَ بَرَاءَةً لِأَبَوَیْهِ وَ بَرَاءَةً
لِلْمُعَلِّمِ؛[13]
هر گاه معلّم به کودک بگوید: بگو: «بسم الله الرحمن
الرحیم»، پس کودک بگوید: «بسم الله الرحمن الرحیم»، خداوند برای این کودک و
پدر و مادر او و این معلّم، برائت [از آتش] خواهد نوشت.»
3. هنگام افطار
امام
کاظم (علیه السلام) از پدرانش نقل می فرماید: «أَنَّ لِکُلِّ صَائِمٍ
عِنْدَ فُطُورِهِ دَعْوَةً مُسْتَجَابَةً فَإِذَا کَانَ أَوَّلُ لُقْمَةٍ
فَقُلْ بِسْمِ اللَّهِ [اللهم ] یَا وَاسِعَ الْمَغْفِرَةِ اغْفِرْ لِی
قَالَ وَ فِی رِوَایَةٍ أُخْرَی بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ یَا
وَاسِعَ الْمَغْفِرَةِ اغْفِرْ لِی فَإِنَّهُ مَنْ قَالَهَا عِنْدَ
إِفْطَارِهِ غُفِرَ لَهُ؛[14]
همانا برای هر شخص روزه دار، هنگام
افطارش، دعای مستجابی است. پس هنگام لقمه نخست، بگو: «بسم الله یا واسع
المغفره اغفرلی» و در روایت دیگر است (که بگو:) «بسم الله الرحمن الرحیم یا
واسع المغفره اغفرلی.» پس کسی که هنگام افطارش، این کلمات را بگوید،
آمرزیده خواهد شد.»
4. هنگام دعا
رسول خدا(صلی الله علیه و آله وسلم) فرمود: «لَا یُرَدُّ دُعَاءٌ أَوَّلُهُ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ؛[15] »
دعای آغاز شده با بسم الله الرحمن الرحیم رد نمی شود.
5. هنگام گرفتاری
امام
صادق(علیه السلام) درباره تأثیر «بسم الله» می فرماید: «اَلَا أُعَلِّمُکَ
کَلِمَاتٍ إِذَا وَقَعْتَ فِی وَرْطَةٍ أَوْ بَلِیَّةٍ فَقُلْ بِسْمِ
اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا
بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ فَإِنَّ اللَّهَ یَصْرِفُ بِهَا عَنْکَ
مَا یَشَاءُ مِنْ أَنْوَاعِ الْبَلَاءِ؛[16]
آیا برای زمان نابودی و
هلاکت، کلماتی به تو بیاموزم؟ پس بگو: «بسم الله الرحمن الرحیم لا حول و لا
قوّه الّا بالله العلیّ العظیم»، که خداوند به سبب آن، هر نوع بلایی را که
بخواهد از تو دفع می کند.»
6. در دفع بلا
امام
کاظم (علیه السلام) به مفضل بن عمر فرمود: «یَا مُفَضَّلُ اِحْتَجِبْ مِنَ
النَّاسِ کُلِّهِمْ بِبِسْمِ اللهِ الرَّحْمِنِ الرَّحِیمِ وَ بِقُلْ هُوَ
اللهُ أَحَدٌ اِقْرَأَهَا عَنْ یَمیِنِکَ وَ شِمَالِکَ وَ مِنْ بَیْنِ
یَدَیْکَ وَ مِنْ خَلْفِکَ وَ مِنْ تَحْتِکَ وَ مِنْ فَوْقِکَ وَ إذَا
دَخَلْتَ عَلَی سُلْطَانٍ جَائِرٍ حِینَ تَنْظُرُ إِلَیْهِ فَاقْرَأَهَا
ثَلاثَ مَرَّاتٍ وَاعْقِدْ بِیَدِکَ الْیُِسْرَی ثُمَّ لاَ تُفَارِقْهَا
حَتَّی تَخْرُجَ مِنّ عِنْدِهِ؛[17]
ای مفضل! با «بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ
الرَّحیمْ و با قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَد»، خود را از تمام مردم بپوشان. آن
را سمت راست و چپ و مقابل و پشت سر و پایین و بالای خودت بخوان و هر گاه
بر حاکم ظالمی وارد شدی و نگاهت به او که افتاد، آن را سه مرتبه بخوان و
دست چپ خود را گره بزن، سپس آن را باز نکن تا از نزدش خارج شوی.»
7. هنگام خروج از منزل
امام
باقر(علیه السلام) می فرماید: «مَنْ خَرَجَ مِنْ بَیْتِهِ فَقَالَ بِسْمِ
الله الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ قَالَ لَهُ الِمَلِکَانِ هُدِیْتَ وَ إِذَا
قَالَ لاَ حَوْلَ وَ لاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللهِ الْعَلِیِّ الْعَظیِمِ
قَالاَ لَهُ وُقیِتَ وَ إِذَا قَالَ تَوَکَّلْتُ عَلَی اللهِ قَالاَ لَهُ
کُفِیْتَ فَیَقُولُ الشَّیْطَانُ کَیْفَ اَصْنَعَ بِمَنْ هُدِی وَ وُقِیَ
وَ کُفِیَ؛[18]
هر کس که از خانه اش خارج شود و «بسم الله الرحمن
الرحیم» بگوید، دو فرشته به او می گویند: هدایت شدی و هر گاه بگوید: «لا
حول و لا قوّه الّا بالله العلیّ العظیم»، به او می گویند: نگاه داشته شدی و
هرگاه بگوید: «توکّلت علی الله»، به او می گویند: کفایت شدی. [در اینجا]
شیطان می گوید: چه کار کنم با کسی که هدایت شده، نگاه داشته شده و کفایت
شده است.»
8. در مسائل زناشویی
امام
صادق(علیه السلام) می فرماید: «إِذَا أَتَی أَحَدُکُمْ أَهْلَهُ
فَلْیَذْکُرِ اللَّهَ فَإِنَّ مَنْ لَمْ یَذْکُرِ اللَّهَ عِنْدَ
الْجِمَاعِ وَ کَانَ مِنْهُ وَلَدٌ کَانَ ذَلِکَ شِرْکَ شَیْطَانٍ وَ
یُعْرَفُ ذَلِکَ بِحُبِّنَا وَ بُغْضِنَا؛[19]
هر یک از شما چون آهنگ
کام بردن از همسر کند، خداوند را یاد کند (بسم الله الرحمن الرحیم بگوید)؛
زیرا هر کس هنگام نزدیکی، نام خدا را نبرد و فرزندی به وجود آورد شیطان در
آن دخالت کرده باشد و این مطلب، با دوستی و دشمنی با ما مشخص می شود.»
9. در شروع غذا
ابی
سیار می گوید: به امام صادق(علیه السلام) گفتم: «إِنِّی أَتَّخِمُ قَالَ
سَمِّ قُلْتُ قَدْ سَمَّیْتُ قَالَ فَلَعَلَّکَ تَأْکُلُ أَلْوَانَ
الطَّعَامِ قُلْتُ نَعَمْ قَالَ فَتُسَمِّی عَلَی کُلِّ لَوْنٍ قُلْتُ لَا
قَالَ فَمِنْ هَاهُنَا تَتَّخِمُ؛[20] من [هنگام خوردن غذا ناراحت می شوم
و] تَخْمه می کنم. فرمود: [غذای خود را] با نام خدا آغاز کن، گفتم: چنین می
کنم. فرمود: شاید غذاهای رنگارنگ می خوری؟ گفتم: بله. فرمود: بر هر رنگی
نام خدا می بری؟ گفتم: نه. فرمود: پس بدین سبب ناراحت می شوی [و تَخْمِه می
کنی].»
آنچه گذشت، خلاصه ای از صدها روایت درباره فضیلت و آثار
«بسم الله الرحمن الرحیم» بود؛ ولی متأسفانه، نوشتن این جمله در ابتدای
نوشته ها کمرنگ شده است و احترام بایسته و شایسته به این کلام گزارده نمی
شود؛ در حالی که در میان هزاران حدیث از ائمه اطهار: یک نوشته با کلمه بسمه
تعالی و مشابه آن مشاهده نشده است.
پی نوشت ها:
[1]. تفسیر الإمام العسکری، امام حسن عسکری(علیه السلام) ، انتشارات مدرسه امام مهدی (علیه السلام)، قم، 1409 ق، ص 25.
[2]. علق/1.
[3]. هود/ 41.
[4]. نمل/30.
[5]. برگرفته از: تفسیر نمونه، ناصر مکارم شیرازی، دارالکتب الإسلامیه، تهران، اول، 1374 ش، ج 1، ص 20 23.
[6]. بحارالانوار، علامه مجلسی، مؤسسه الوفاء، بیروت، 1404 ق، ج 89، ص 233.
[7].
«قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ 7 کَیْفَ اُسَمِّی عَلَی الطَّعَامِ قَالَ
فَقَالَ إِذَا اخْتَلَفَتِ الْآنِیَةُ فَسَمِّ عَلَی کُلِّ إِنَاءٍ قُلْتُ
فَإِنْ نَسِیتُ أَنْ أُسَمِّیَ قَالَ تَقُولُ بِسْمِ اللَّهِ عَلَی
أَوَّلِهِ وَ آخِرِه؛ به حضرت صادق(علیه السلام) گفتم: چگونه نام خداوند را
بر طعام بگویم؟ فرمود: وقتی چند ظرف غذای مختلف هست برای [خوردن از] هر
کدام «بسم الله» بگو. پرسیدم: اگر فراموش کنم؟ فرمود: می گویی: «بسم الله
علی اوّله و آخره.» الکافی، ج 6، ص 295.
[8]. مستدرک الوسائل، محدث نوری، مؤسسه آل البیت:، قم، 1408ق، ج 17، ص 68.
[9]. بحارالانوار، ج 24، ص 383.
[10]. تفسیر امام حسن عسکری(علیه السلام)، ص 521.
[11]. وسائل الشیعه، شیخ حرّ عاملی، مؤسسه آل البیت:، قم، 1409 ق، ج 1، ص 393.
[12]. من لا یحضره الفقیه، شیخ صدوق، انتشارات جامعه مدرسین، قم، 1413 ق، ج 1، ص 50.
[13]. مستدرک الوسائل، ج 4، ص 386 و 387.
[14]. وسائل الشیعه، ج 10، ص 149.
[15]. مجموعه ورام، ورام بن ابی فراس، انتشارات مکتبه الفقیه، قم، ج 1، ص 32.
[16]. عده الداعی، ابن فهد حلی، دارالکتاب اسلامی، قم، اوّل، 1407ق، ص 280.
[17]. همان، ص 293.
[18]. اعلام الدین، حسن بن ابی الحسن دیلمی، مؤسسه آل البیت (علیهم السلام)، قم، 1408 ق، ص 394.
[19]. من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص 404.
[20]. وسائل الشیعه، ج 24، ص 362.
منبع:مشرق