عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۹۳۸۲
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۱
خبر به شهادت رسیدن شیخ نمر باقر النمر، در مطبوعات ایتالیا بازتاب بسیاری پیدا کرد؛ در حالیکه دولتمردان ایتالیا واکنش چندانی به این خبر نشان نداده و اظهارات بسیار مختصر و محافظه‌کارانه‌ای را منتشر کرده‌اند.
عقیق: به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برخی از اظهارنظرهای رسانه‌ها و شخصیت‌های ایتالیایی در واکنش به خبر اعدام شهید شیخ نمر، یه این شرح است:
جنتیلونی، وزیر امور خارجه ایتالیا در صفحه توییتر خود نوشت: ایتالیا همواره مخالف حکم اعدام بوده است.
دیده‌بان حقوق بشر هم روز شنبه (12 دی) اعدام شیخ نمر را محکوم کرد. سارا لیا ویتسون، مدیر حوزه خاورمیانه این سازمان گفت: جلسه محاکمه النمر «ناعادلانه» بود و اعدامش هم تنها به اختلاف‌های فرقه‌ای و ناآرامی‌ها دامن خواهد زد.
به گفته وی، اعدام گروهی زندانیان تنها سبب خواهد شد پرونده لکه‌دار حقوق بشر در عربستان، بیش از پیش تیره شود.
همچنین خبر شهادت شیخ نمر در صدر اخبار ایتالیا در دو روز اخیر بوده و اعتراض ایران به این اعدام نسبت به دیگر کشورها، بسیار بیش‌تر بازتاب داده شده است.
قطع روابط دیپلماتیک عربستان و چند کشور دیگر مانند بحرین، جیبوتی و سودان با ایران در پی حمله به سفارت عربستان در تهران، از اخبار دیگر مطبوعات ایتالیا بود.
روزنامه پرتیراژ «رپوبلیکا» خبر قطع روابط ایران و عربستان را در صدر اخبار خود قرار داد و اذعان کرد که عربستان در حال حاضر با کل دنیای شیعه که بر علیه او قیام کرده، روبرو است. این روزنامه همچنین به سخنان رهبر جمهوری اسلامی اشاره کرده که گفتند؛ مقامات عربستان از انتقام الهی در امان نیستند.
دیگر روزنامه پرتیراژ ایتالیا به نام «لا استامپا» در سرتیتر اخبار خود نوشت: عربستان روحانی شیعی باقر النمر را می‌کشد، شیعیان بر علیه عربستان قیام می‌کنند و سفارت عربستان در تهران مورد حمله قرار می‌گیرد.
این روزنامه در ادامه آورده است: اعدام‌های دسته‌جمعی در عربستان انجام شد که در بین آنان شیخ النمر نیز اعدام شده است. شیعیان و رهبران آنان با خشم اعلام می‌دارند که این خون باعث ویرانی کاخ آل سعود خواهد شد و تظاهراتی در یمن، لبنان، عراق و کشمیر، در محکومیت این اقدام برگزار شد.
بعد از اعلام خبر اعدام رهبر شیعیان عربستان به همراه 46 نفر دیگر به جرم حمایت از تروریسم، بلافاصله دنیای شیعه این حرکت را محکوم کرده و در تهران سفارت عربستان مورد حمله معترضین قرار گرفت و منابع خبری ایران از دستگیری افرادی خبر می‌دهند که به سفارت حمله کرده‌اند. نیروی انتظامی ایران هم خبر از سلامت پرسنل سفارت عربستان و متفرق شدن تظاهرکنندگان می‌دهد.
تظاهرات در دیگر کشورها نیز درحال برگزاری است و عربستان خبر از پایان آتش بس در یمن می‌دهد و آیت‌الله خامنه‌ای در سخنرانی خود اعلام می‌کند که عربستان سعودی بهای سنگینی برای این عمل خود خواهد پرداخت.
این روزنامه در پایان نسبت به معرفی شیخ النمر پرداخته و فیلم‌هایی از حمله به سفارت عربستان در تهران و مشهد را نیز در سایت خود درج کرده و در پایان خطبه‌ای که در آن شیخ النمر به حکومت عربستان حمله می‌کند (که به قول روزنامه «لا استامپا» همین اظهارات باعث دستگیری و در نهایت اعدام شیخ نمر می‌شود) را در سایت خود به اشتراک گذاشته است.
همچنین اظهارات آیت‌الله احمد خاتمی نیز مبنی بر بی‌جواب نماندن این عمل جنایتکارانه عربستان که در نهایت دامان آل سعود را خواهد گرفت نیز در این سایت درج شده است.
خبرگزاری رسمی ایتالیا «آنسا» نیز خبر این اعدام را با عنوان: «امام شیعی در عربستان اعدام شد / آیت‌الله خامنه‌ای انتقام الهی را علیه سعودی‌ها اعلام می‌دارد» منتشر کرد و در متن خبر نوشت: رهبر شیعیان عربستان به همراه 46 نفر دیگر اعدام می‌شود، تهران اعلام می‌دارد که عربستان عقوبت این کار را می‌بیند، دفاتر دیپلماتیک عربستان در ایران مورد حمله قرار می‌گیرند و دامنه تظاهرات بر علیه عربستان به دیگر کشورها نیز کشیده می‌شود؛ از عراق تا لبنان، بحرین و یمن.
این سایت در ادامه به سخنان رهبر جمهوری اسلامی در خصوص اعدام شیخ نمر پرداخته و به نگرانی آمریکا از عواقب این اعدام اشاره می‌کند. خبر قطع روابط دیپلماتیک عربستان و چند کشور عربی دیگر با ایران نیز در ادامه خبر ذکر شده است.
در بخش دیگری در خبرگزاری رسمی ایتالیا «آنسا» اظهارات سفیر فرانسه در آمریکا که در توئیتر خود حمله به سفارت عربستان در تهران را امری منطقی می‌شمرد منتشر شد که دقایقی بعد این خبر حذف و به جای آن اظهار نظری از سفیر عربستان درج شد مبنی بر این که آتش زدن سفارت یک کشور به هر دلیلی امری است غیر قابل قبول.
خبرگزاری «آنسا» همچنین نوشت: اعدام شیخ النمر می‌تواند منجر به بی‌نظمی‌های جدید در میان اقلیت شیعی عربستان شود که اغلب در شرق این کشور و در بحرین زندگی می‌کنند؛ جاییکه شیعیان از سال 2011 خواستار حقوق بیش‌تری هستند. شیخ النمر 55 ساله یکی از مخالفان شجاع پادشاهی سنی بحرین که در سال 2011 به سختی اعتراض‌ها را سرکوب کرد، بود. ریاض نیروهای خود را برای کمک به سرکوب کردن شورش‌ها از ترس سرایت به مرزهایش اعزام کرده بود.
«آنسا» افزود: سازمان عفو بین‌الملل اعدام شیخ النمر را بخشی از یک کمپین هدایت شده از سوی عربستان برای سرکوبی هر نوع مخالفت خوانده بود. النمر قبل از دستگیری اش در سال 2012 گفته بود که مردم، دولتمردانی را که علیه اعتراضات بی‌عدالتی کرده و ملت را می‌کشند، نمی‌خواهند.
«آنسا» نوشت: این روحانی شیعی اتهامات سیاسی علیه خود را رد نکرد؛ اما همواره اظهار داشت که تشویق به اقدامات تروریستی نکرده و هرگز مسلح نبوده است.
خبرگزاری رسمی ایتالیا اضافه کرد: وزارت امور خارجه ایران نیز بلافاصله واکنش نشان داد و اعلام کرد که عربستان سعودی هزینه سنگینی را به خاطر اعدام رهبر شیعیان متحمل خواهد شد.
در ادامه متن خبر این خبرگزاری آمده است: در میان 47 اعدامی در عربستان، نام فارض والسوالی، یکی از رهبران القاعده در این کشور نیز به چشم می‌خورد که از سال 2004 در زندان بود. اکثر اعدام شدگان محکوم به سوءقصدهایی که توسط القاعده از 2003 تا 2006 به وقوع پیوست، شدند که در آن شمار زیادی از سعودی‌ها و خارجی‌ها کشته شدند. 45 نفر از اعدام شدگان سعودی، یک نفر مصری و یک نفر نیز تبعه چاد بود. سازمان‌های بشردوستانه اعلام کرده‌اند که در سال 2015 میلادی در عربستان 157 حکم اعدام به اجرا گذاشته شده است.
بنا بر اعلام این گزارش، خبر اعدام شیخ نمر و واکنش ایران در سایر رسانه‌های ایتالیایی از جمله شبکه خبری «تی جی کوم 24»، شبکه خبری دولتی «رای نیوز 24»، روزنامه‌های «کوریره دلاسرا»، «رپوبلیکا» و ... نیز با مضامین مشابه بازتاب گسترده داشت.
گفتنی است؛ انجمن اسلامی امامیه متعلق به جمعیت شیعیان پاکستانی که انجمنی غیرانتفاعی در شهر برشا ایتالیاست، به مناسبت به شهادت رساندن شیخ النمر در عربستان سعودی، تظاهراتی را در ایتالیا در شهر میلان با عنوان «به یاد شیخ النمر» هماهنگ کرده‌اند که روز چهارشنبه 6  ژانویه (16 دی) در مرکز شهر میلان میدان Duca dAosta از ساعت 14 تا  30/16 برگزار خواهد شد.


منبع:فارس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین