عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۸۷۰۸
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۲
صفاری نیا با بیان اینکه نشان خادم المصطفی (ص) و نشان مصطفی (ص) در کشور به ثبت رسیده است گفت: در حال حاضر این دو نشان در ۹۰ کشور در حال ثبت است.
عقیق:مهدی صفاری نیا در جمع خبرنگاران گفت: در جلسه امروز گزارش عملکرد دبیرخانه جایزه و فعالیت های آن در ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گرفت.

وی اظهار داشت: در این نشست تعیین دانشگاه های کشورهای اسلامی به عنوان اعضای اصلی این شورا مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت مقرر شد کارگروهی متشکل از دانشگاه تهران، شریف و وزارت علوم و دبیرخانه جایزه دو دانشگاه اصلی عضو شورای سیاست گذاری را انتخاب کنند.

صفاری نیا با بیان اینکه بانک توسعه اسلامی و آکادمی علوم جهان اسلام دو عضو اصلی شورای سیاست گذاری بودند گفت: برای دوره دوم جایزه مصطفی (ص) بانک توسعه اسلامی و کمیته های همکاری علوم و فناوری کنفرانس اسلامی به عنوان اعضای اصلی شورای سیاست گذاری جایزه مصطفی (ص) انتخاب شده اند.

به گفته دبیر شورای سیاست گذاری جایزه مصطفی (ص) همچنین در این نشست مقرر شد خیرانی که در تامین جایزه مشارکت داشته باشند برای یک دوره به عنوان عضو ناظر شورای سیاست گذاری انتخاب شوند.

وی درخصوص دیگر مصوبات شورای سیاست گذاری جایزه مصطفی (ص) گفت: در دوره اول هر نهاد علمی می توانست یک نفر را به عنوان کاندید جایزه به دبیرخانه معرفی کند اما اکنون این موضوع برای دوره های بعدی برداشته شده و محدودیتی برای معرفی افراد از سوی این نهادهای علمی وجود ندارد.

صفاری نیا اظهار داشت: همچنین در ششمین نشست شورای سیاست گذاری جایزه مقرر شد حجم تقاضاهای حوزه چهارم (جایزه عمومی) افزایش پیدا کند یعنی در دوره بعدی دو جایزه در حوزه عمومی خواهیم داشت.

دبیر شورای سیاست گذاری جایزه مصطفی (ص) ادامه داد: سایر حوزه های علوم از جمله علوم شناختی، پزشکی، اقتصاد و بانکداری اسلامی هم امکان استفاده از این دو جایزه عمومی را خواهند داشت.

وی درخصوص مبلغ جایزه اظهار داشت: احتمالا همان ۵۰۰ هزار دلار مبلغ جایزه در دوره های بعدی خواهد بود.

صفاری نیا افزود: تاکنون نشان خادم المصطفی (ص) به بیش از ۲۷۰ فرد حقیقی و حقوقی اعطا شده است.

دبیر شورای سیاست گذاری جایزه مصطفی (ص) با بیان اینکه قطعا یکی از برنامه های جایزه، توسعه همکاری علم و فناوری بین جهان اسلام و کشورهای اسلامی است گفت: بنابراین نیازمند تامین مالی هستیم و بنا داریم برای خیرینی که در تامین جایزه دخیل هستند فعالیت های جدی انجام دهیم. بنابراین نشان خادم المصطفی (ص) را به تامین کنندگان جایزه اعطا می کنیم.

وی اظهار داشت: درخصوص هزینه کرد مبلغ جایزه توسط برگزیدگان نیز توصیه های اخلاقی وجود دارد و پیشنهاد می کنیم که بهتر است منابع جایزه برای پیشبرد علم و فناوری مورد استفاده قرار گیرد.

صفاری نیا گفت: افرادی که می خواهند جزو مشارکت کنندگان و حامی جایزه باشند می توانند به دبیرخانه جایزه مراجعه کنند که در نهایت با موافقت رئیس شورای سیاست گذاری جایزه جزو خیرین قرار می گیرند.

دبیر شورای سیاست گذاری جایزه مصطفی (ص) در خصوص نشان مصطفی (ص) و نشان خادم المصطفی (ص) تصریح کرد: این دو نشان در اداره کل مالکیت صنعتی کشور به ثبت رسیده و اکنون در ۹۰ کشور در حال ثبت شدن است. قرار است این نشان ها در کشورهای اسلامی، اروپایی، آمریکایی با همکاری اداره مرکزی ثبت صنعتی قوه قضاییه به ثبت برسد.

وی افزود: لزوما دلیلی ندارد که خیرین مسلمان باشند ولی در این خصوص دستورالعمل هایی به تدوین رسیده است.

صفاری نیا در خصوص نذر علمی گفت: ما توانستیم نذر علمی را در قالب جایزه مصطفی (ص) طراحی کنیم که بر این اساس افرادی می توانند پولی را در قالب نذر به صندوق جایزه اهدا کنند و این موضوع تاکنون به برخی از شرکت ها و افراد پیشنهاد داده شده است.

دبیر شورای سیاست گذاری جایزه مصطفی (ص) با بیان مثالی افزود: مثلا فردی اختراع بزرگی داشته و نذر کرده اگر اختراعش به مرحله تجاری سازی برسد ۵۰ درصد از منافع تجاری سازی اختراع خود را نذر جایزه کند.

به گفته وی اکنون ۵ شرکت دانش بنیان ایرانی در حوزه نذر علمی فعالیت می کنند.

منبع:مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین