عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۸۴۸۷
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۱
آیت‌الله اراکی در نشست خبری کنفرانس وحدت اسلامی:
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: کنفرانس وحدت امسال با حضور بیش از 500 نفر از شخصیت‌های بزرگ جهان اسلام طی سه روز در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار می‌شود که سخنران افتتاحیه، رئیس‌جمهور کشورمان است.

عقیق:آیت‌الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی طی نشست خبری پیرامون برگزاری بیست و نهمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی گفت: کنفرانس وحدت اسلامی امسال در روزهای ششم تا هشتم دی ماه مصادف با 15 تا 17 ربیع‌الاول و هفته وحدت که با روز میلاد رسول اکرم (ص) به روایت مشهور برادران اهل تسنن و شیعه برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه برنامه‌های بسیاری از سوی نهادهای گوناگون با همکاری مجمع جهانی تقریب انجام می‌شود، عنوان کرد: مجموعه‌ای از فعالیت‌ها را در هفته وحدت در خارج و داخل کشور تدارک دیده‌ایم که مهمترین آنها کنفرانس وحدت است.

* حضور بیش از 500 نفر از شخصیت‌های بزرگ جهان اسلام در کنفراس وحدت

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ابراز داشت: امسال در کنفرانس وحدت از بیش از 500 نفر از شخصیت‌های بزرگ جهان اسلام دعوت کرده‌ایم که از این تعداد 301 نفر از دعوت‌شدگان اعلام حضور کردند و 320 نفر از شخصیت‌های داخل کشور میهمان ما هستند، از میهمانانی که تا کنون اعلام حضور کرده‌اند 39 نفر از اروپا و آمریکا، 167 نفر از حوزه آفریقا و کشورهای عربی و 92 از میهمانان حوزه آسیا و 60 نفر از این میهمانان از شخصیت‌های برجسته اسلام، وزرا، مفتیان اعظم، نخبگان برجسته دانشگاهی موثر و معروف جهان هستند.

وی گفت: امیدواریم در این کنفرانس شاهد پیشنهادات اجرایی و عملی درباره مقابله با جریان‌های تکفیری باشیم؛ امروز در کنار حرکت‌های گسترده در راستای تفرقه‌افکنی میان شیعه و سنی، گسترش افراط‌گری و گسترش تکفی شاهد جریان دیگری با عنوان جریان وحدت‌گرای نیرومند در مقابله با جریان تکفیری هستیم که عمدتاً‌ از سوی مجمع تقریب رهبری می‌شود.

آیت‌الله اراکی با بیان اینکه یکی از اقداماتی که تأسیس کرده‌ایم مجامع تقریبی است، ابراز داشت: 30 کشور جهان تحت پوشش مجامع تقریبی قرار خواهد گرفت‌، اتحادیه‌های تقریبی تشکیل داده‌ایم، جنبش و تقریب را به راه انداخته‌ایم و تعدادی از کمیسیون‌های این کنفرانس مربوط به این اتحادیه‌ها است.

وی از برگزاری 12 کمیسیون در کنفرانس وحدت اسلامی خبر داد و اظهار داشت:‌ این کمیسیون‌ها شامل کمیسیون احزاب مقاومت، علم و فناوری،‌دانشگاهیان، مساعی حمیده، بررسی شرایط کنونی جهان اسلام یک و دو، علمای مقاومت، بحران‌ها، راه‌های برون‌رفت، زن و خانواده، بازرگانان و کمیسیون جوانان خواهد بود.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تصریح کرد:‌ همچنین مقدمات تشکیل اتحادیه سادات و منتسبین به بیت نبوی شریف در حال انجام است و در قالب این اتحادیه تلاش می‌کنیم که اقشار گوناگون را در مقابله با جریان‌های افراطی و تکفیری سهیم کرده و قلم آنها را در این راستا فعال کنیم و دل‌ها را حول محور حضرت رسول (ص) یکی کنیم.

وی ادامه داد:‌همه این فعالیت‌ها یک طرف و کنفرانس وحدت در طرف دیگر. کنفرانس وحدت می‌تواند در ایجاد گسترش موجب تقریب‌گرا در جامعه به ایفای نقش بپردازد علیرغم اینکه دشمنان اسلام علیه وحدت جهان اسلام وارد یک صحنه جنگ تمام عیار شده‌اند. بنابراین اگر در سال‌های پیش دعوت به تقریب می‌کردیم در شرایط صلح به تقریب به سر می‌بردیم اما امروز جنگ تمام عیار فکری، فرهنگی، رسانه‌ای، سیاسی و نظامی هستیم.

* تمام مجامع موثر در راستای آزادی آیت‌الله زکزاکی تلاش کنند

آیت‌الله اراکی با اشاره به جنایات اخیر در نیجریه گفت: متاسفانه کسانی که پشتیبان این جنگ‌ها بودند دریافتند که در صورت تداوم آن دود این جنگ‌ها به چشم خودشان می‌رود و مجمع تقریب ضمن محکوم کردن جنایت اخیر نیجریه از تمام مجامع موثر بین‌المللی درخواست می‌کند این جنایت را پیگیری کرده،‌در راستای آزادی آیت‌الله زکزاکی تلاش کنند و این مرد عالم با تقوا را از بند رهایی بخشند.

وی یادآور شد: هیچ جرم و جنایتی به وسیله آیت‌الله زکزاکی و دوستان ایشان اتفاق نیفتاده است این همه دستگاه‌های حقوق بشر، مراکز مدافع حقوق بشر که دم از حقوق بشر می‌زنند چرا درباره اتفاقاتی که در نیجریه افتاده، سکوت کرده‌اند، سکوت در خصوص این جنایت نمی‌تواند سرپوشی بر آن بگذارد و با سرپوش گذاشتن، این جریان خاتمه نخواهد یافت.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی خاطر نشان شد: در بیست و نهمین کنفرانس بین‌المللی وحدت سعی می‌کنیم نظر جهانیان را متوجه خطر افراطی‌گری، خطر تداوم جنگ‌های مختلف دنیا، خطر گسترش جریان‌های تکفیری، خطر تداوم پراکندگی جهان اسلام کنیم و تلاش می‌شود نسبت به گسترش فعالیت‌های مجمع تقریب از شخصیت‌های برجسته کمک گرفته، پیشنهادات آنها را شنیده و در راستای اجرایی کردن این پیشنهادات تمهیدات لازم اتخاذ شود.

وی در خصوص ویژگی کنفرانس امسال نسبت به سایر کنفرانس‌های وحدت ابراز داشت: اولاً این کنفرانس در این شرایط بحرانی شکل می‌گیرد اتفاق مبارکی است چرا که تلاش‌هایی در راستای ایجاد تفرقه و پراکندگی همچنین خصومت بین جمعیت‌های مسلمان انجام می‌شود که منجر شده تا کنفرانس بیست و نهم با زحمت بسیار تشکیل شود.

آیت‌الله اراکی یکی دیگر از ویژگی‌های کنفرانس امسال در مقایسه با کنفرانس سایر سال‌ها را حضور افراد و شخصیت‌هایی برشمرد که تا کنون در هیچ یک از کنفرانس‌های وحدت شرکت نکرده‌اند و افزود: امسال 130 شخصیت جدید خواهیم داشت، همچنین امتیاز دیگر کنفرانس امسال، رویکرد عملیاتی آن است لذا ما از شخصیت‌ها خواسته‌ایم درباره عملیاتی کردن کنفرانس اندیشیده، کار کرده و طرح خود را ارائه دهند.

وی عنوان کرد:  اصولاً موج تکفیر و جریان‌های افراطی در 3-4 سال اخیر به وسیله برخی از رسانه‌ها تغذیه شد ما نباید نقش رسانه‌هایی مانند الجزیره و العربیه را در گسترش موج تکفیر نادیده بگیریم، همچنین بی‌بی‌سی اصرار دارد داعش را به عنوان دولت اسلامی معرفی کند، اصرار دارد جنگ در عراق و سوریه را جنگ شیعه و سنی معرفی کند، اصرار دارد اگر اتفاقی در ایران بیفتد بگویند او از اهل تسنن است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اظهار داشت: رسانه‌های متعهد، دلسوز و مخلص باید به افشا و نقد دیدگاه‌های رسانه‌های مذکور بپردازند و ما بر آن هستیم تا از رسانه‌های وحدت‌گرا و رسانه‌هایی که در راستای مبارزه با تکفیر و دعوت به وحدت تلاش کرده‌اند تقدیر کنیم.

بنا بر این گزارش، افتتاحیه بیست و نهمین کنفرانس وحدت اسلامی 6 دی ماه در سالن اجلاس سران با حضور رئیس جمهور و اختتامیه آن 8 دی‌ماه با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی در هتل استقلال برگزار خواهد شد.


منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین