عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۸۴۷۸
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۸
اگرچه علم طب بر خواص میوه ها و سبزی ها در پیشگیری و یا درمان بسيارى از بيماري ها تصریح دارد اما امام صادق (ع) خيلى پيش از آن این موضوع را دریافتند.
عقیق: علم تاكيد مى‏كند كه ميوه‏ها و سبزي ها تأثير خاصى در پیشگیری و یا درمان بسيارى از بيماري ها دارند از اين رو بسيارى از پزشكان خوردن آنها را بخصوص براى بيماران ريوى و مبتلايان به نقرس و مانند آنها توصيه مى‏ كنند.
جالب آنکه امام صادق (ع) خيلى پيش از آنكه طب، اين موضوع را دريافتند و در روایاتی فواید برخی میوه ها و سبزی ها را بیان کردند.

انگور
امام صادق (ع) فرموده اند: «انگور عصب را محكم مى‏كند و ناراحتى را از بين مى‏برد و نفس را پاك مى‏كند.»
و نيز فرمودند: «پيامبرى از پيامبران خدا از غصه پيش خدا شكايت برد پس به او وحى كرد كه انگور بخور.»
جالب آنکه دانشمندان داروشناس مى‏گويند: انگور ترشحات معده را زياد مى‏كند و به طحال و گرفتگى ستون فقرات مفيد است و در آن اندكى گاز ارسنيك وجود دارد كه باعث زيبايى رنگ صورت مى‏شود و لذا براى بيماران سفليس و سل و سرطان فايده دارد. همچنين انگور داراى ويتامين هاى اى- ب- ث است.

سيب‏
از حضرت امام صادق (ع) است که فرمودند: «سيب بخوريد كه حرارت را برطرف مى‏كند و درون را خنك مى‏كند و تب را مى‏برد.»
و نیز فرموده اند: «اگر مردم مى‏دانستند كه سيب چه خواصى دارد، بيماران خود را جز با آن مداوا نمى‏كردند و آن سريع ترين اثر را در قلب دارد و آن را شاد مى‏كند.»
همچنین، حضرت صادق (ع) می فرمایند: «به تبدارانتان سيب بدهيد كه چيزى نافع‏تر از آن نيست.»
اين چيزى است كه امام (ع) در كلمات كوتاه و جامع خود بيان كرده و پزشكان گفته‏اند: سيب نشاط آور و تقويت‏كننده قلب و دماغ و كبد است و هم خوردن و هم بوئيدن آن مفيد است و نيز سيب براى خفقان و تنگى نفس فايده دارد و ضعف دهانه معده را اصلاح مى‏كند و اشتهاآور است و سيب پخته براى تسكين سرفه خوب است و بيماري هاى پوستى و بي خوابى را تخفيف مى‏دهد.
هر صد گرم آن 65 واحد ويتامين آ و 15 واحد ويتامين ب و 30 واحد ويتامين ث دارد.

انار
امام صادق (ع) فرموده اند: «كودكانتان را انار بخورانيد كه سبب سرعت رشد و جوانى آنها مى‏شود.»
و نیز آن حضرت (ع) می فرمایند: «انار را با پيه آن بخوريد كه آن معده را دباغى مى‏كند و بر ذهن مى‏افزايد.»
جالب آنکه پزشکان نیز می گویند: انار خون را تصفيه مى‏كند و خلط آور است و براى كسانى كه مزاج گرم دارند خوب است و تنگى‏ها را مى‏گشايد و ملين شكم و مقوى كبد و مفيد براى يرقان و طحال و خفقان قلب و سرفه حاد است. صدا را صاف مى‏كند و در صورت، ايجاد نشاط مى‏كند و بدن را سيراب مى‏سازد و به كرم هاى روده مؤثر است.
همچنین در باب چراییِ توصیه حضرت (ع) به خوراندن انار به کودکان باید گفت: همه اين خواص كه پزشكان گفته‏اند در اين جمله بيان شده است زيرا كودكان به رشد كامل نمى‏رسند مگر اينكه خونشان صاف شود و خلط بيرون آيد و كبد قوى شود و صورت نشاط پيدا كند و بدن سيراب شود.

بِه‏
امام صادق (ع) می فرمایند: «به صورت را زيبا و قلب را تقويت مى‏كند.»
همچنین از ایشان است که فرمودند: «هر كس بِه را ناشتا بخورد، نطفه او سالم و فرزند او زيبا مى‏شود.»
علاوه بر این ایشان در دیگر خواص به می فرمایند: «خوردن به باعث قوت قلب و ذكاوت باطن‏ مى‏شود.»
پزشكان نیز درباره به گفته‏اند: به چهره را زيبا مى‏كند و آن مقوى و مفرح قلب و دماغ و معده و براى روح حيوانى و نفسانى نشاط آور است و بسيارى از اعضاء بدن مانند كليه و مثانه را در كارشان كمك مى‏كند و لذا ادرار آور و ملين معده است و درد آن را تسكين مى‏دهد.
هر صد گرم به داراى 10 واحد ويتامين آ و 8 واحد ويتامين ب 1 و 21 واحد ويتامين ب 2 و 48 واحد ويتامين ث است. و مقدار زيادى از املاح معدنى مانند آهن و منگنز و كمى كلر نیز دارد.


پی نوشت ها:
كشف الاخطار
وسائل الشیعه
روش تندرستی در اسلام
منبع:قدس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین