۰۳ آذر ۱۴۰۳ ۲۲ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۳۶ : ۱۰
تاریخ ولادت حضرت سکینه(س) به درستی معلوم نیست و مورخین نیز تاریخی را
ذکر نکردهاند اما میتوان حدس زد که در حدود سالهای 47 تا 50 هجری قمری به
دنیا آمده است و در کربلا حدود 10 الی 13 یا 14 سال سن داشته است. خانم
بنتالشاطی چنان که اشاره شد در پژوهش خود سن او را 12 یا 13 سال ذکر کرده
است.
لکن تاریخ وفات حضرت(س) را سال 117 هجری نوشتهاند. ابنخلکان
تاریخ دقیق آن را پنجشنبه 5 ربیعالاول این سال نوشته است. بدین ترتیب
سکینه(س) هنگام وفات حدود 67 تا 70 سال سن داشته است. وفات او در مدینه و
در زمان حکومت هشام بنعبدالملک در حالی که خالد بنعبدالملک حاکم مدینه
بود اتفاق افتاد. ولی به نوشته ابنسعد در کتاب طبقات خود، حاکم وقت مدینه،
خالد بنعبداللّه بنالحرث بنالحکم بود. برخی نوشتهاند سکینه(س) که
ساکن مدینه بود در همین سال ولی در مکه درگذشت و برخی مردم نیز رحلت او را
در خارج مکه در مسیر عمره دانسته و قبر او را در ناحیه زاهر که در مسیر
عمره قرار دارد شمردهاند. ولی به نوشته مرحوم سیدمحسن امین، مورخین وفات
او را در مدینه میدانند. به هر روی، درگذشت سکینه(س) را به حاکم مدینه
اعلام کردند. در حالی که در آغاز روز و در هوایی بسیار گرم بود آنان را
معطل نگه داشت و ظاهرا به انگیزه بیاحترامی به جنازه حضرت(س) برای نماز
حاضر نشد تا جنازه حالتی نامطلوب پیدا کند. تأخیر او تا پس از نماز عشا نیز
به درازا کشید. مردم نیز دسته دسته اقدام به گزاردن نماز بر جنازه حضرت(س)
نمودند.
بر اساس نقل ابوالفرج اصفهانی، امام سجاد(علیه السلام)دستور
داد که از عطریات تهیه کردند و با بکارگیری بوی خوش، فضا را برای
نمازگزاردن مردم و جلوگیری از وضعیت نامطلوب تا هنگام دفن آماده ساختند.
البته واضح است بنابراین که رحلت سکینه(س) در سال 117 ه.ق باشد چنان که نوع
مورخین گفتهاند در آن زمان بیش از 20 سال از شهادت امام سجاد(ع) میگذشته
است و قهرا این قضیه در باره آن حضرت(ع) نمیتواند صحت داشته باشد. حتی در
باره امام باقر(ع) نیز بعید است چرا که شهادت امام باقر(ع) بنا بر معروف
در سال 114 هجری بوده است؛ بنابراین درگذشت سکینه(س) در زمان امامت حضرت
صادق(ع) اتفاق افتاده است. البته برخی شهادت امام باقر(ع) را در سال 117 و
یا 118 نیز گفتهاند. بهرحال وفات سکینه(س) با شهادت امام سجاد(ع) که در
سال 94 یا 95 واقع شده بسیار فاصله دارد. و این خود شاهدی است همراه با
صدها شاهد دیگر که همان گونه که مرحوم شیخ محمدحسین کاشفالغطاء تأکید
ورزیده ابوالفرج اصفهانی در تدوین کتاب «الاغانی» خویش تنها در اندیشه
جمعآوری شنیدهها و روایات و اشعار و غزلیات و داستانها بدون توجه به صحت و
سقم آنها و بیآنکه بخواهد به ارزیابی آنها بپردازد، بوده است.نسبتهای
ناروایی را در کتاب خویش از دروغگویان شرابخواری چون حماد بنسابور نیز نقل
کرده و گاه نیز در یک صفحه کتاب خود به صورت متناقض سخن رانده است. در
اینجا نیز از اقدام امام سجاد(علیه السلام)در تهیه بوی خوش نوشته است در
حالی که حضرت(ع)بیش از 20 سال قبل به شهادت رسیده بود.
اما به نوشته
ابن سعد، خالد بنعبداللّه که حاکم مدینه بود دستور داد منتظر بمانند تا
او بر جنازه نماز گزارد و خود برای کاری از مدینه خارج شد. آنان برای معطر
کردن جنازه، کافوری را به 30 دینار خریدند. پس از آن، خالد دستور داد شخصی
به نام شیبة بننصاح بر جنازه حضرت(س) نماز گزارد.
هر چه باشد، مورخین
اتفاق نظر دارند که آن بانوی بزرگ در مدینه به خاک سپرده شده است. البته
تصریح نشده که قبر او در بقیع است ولی طبع قضیه همین را اقتضا میکند. قبری
که امروزه در قبرستان باب الصغیر دمشق سوریه واقع است و در گمان برخی،
منسوب به سکینه(س) میباشد همان گونه که مرحوم سیدمحسن امین تصریح و تأکید
کرده هیچ ارتباطی به حضرت سکینه(س) جز تشابه اسمی ندارد و بیشک مربوط به
سکینه دیگری است که دختر یکی از ملوک بوده است. چنان که بر صندوقی که بر
این قبر نهاده بودند به خط کوفی مشجّر عنوان «سکینه بنت الملک ...» نوشته
شده بوده و مرحوم حاج شیخ عباس قمی نیز آن را دیده و برای مرحوم سیدمحسن
امین بازگو نموده است. خود مرحوم امین نیز آن را دیده و تصریح میکند که
مربوط به دختر یکی از ملوک است که نام سکینه را داشته و چون صندوق از کلمه
«الملک» به بعد دچار شکستگی شده است معلوم نیست که کدام شاه و حاکم مراد
است.
بنابراین آن گونه که همه مورخین نوشته اند سکینه(س) در مدینه مقیم
بوده و در آنجا نیز رحلت نموده است و طبعا قبر او نیز باید در بقیع باشد.
درود خداوند و اولیاء الهی و همه پاکان عالم بر روح بلند بانوی بزرگ ما
حضرت سکینه.
منبع:خبر آنلاین