عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۷۸۰۲
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۱
بهشت با همه زیبایی ها و نعمت هایش آرزوی گمشده بشر است که برای رسیدن به آن راه های مختلفی را تجربه می کند غافل از آنکه گاه خود حتی مانع استشمام بوی آن می شود.
عقیق:قرض الحسنه و وام دادن به برادران دینی از توصیه های موکد در آیت قرآن و روایات معصومان علهیم السلام است و آثار و برکات فراوانی برای این عمل ارزشمند تصریح شده است.
چنانکه خداوند در آیه 11 سوره مبارکه حدید می فرماید: «كيست آن كس كه به خدا وامى نيكو دهد، تا [نتيجه اش را] براى وى دوچندان گرداند و او را پاداش خوش باشد؟».
پيامبر خدا (ص) می فرمایند: «مردى وارد بهشت شد، ديد كه بر درِ آن نوشته است: [ثواب] صدقه ده برابرِ آن است و [ثواب] وام هيجده برابر.»
همچنین ایشان فرموده اند: «وارد بهشت شدم، ديدم بر در آن نوشته است: [ثواب] صدقه، ده برابر است و وام، هيجده برابر. گفتم: اى جبرئيل! چرا صدقه ده برابر و وام، هيجده برابر است؟ گفت: زيرا صدقه به دست نيازمند و بى نياز مى رسد، امّا وام جز به دست كسى كه به آن نياز دارد، نمى رسد.»
و نیز از رسول خدا (ص) است که: «[ثواب] صدقه، ده برابر است و وام، هيجده برابر و صله دادن به برادران، بيست برابر و صله دادن به خويشاوند، بيست و چهار برابر.»
ایشان همچنین در بیان برکات قرض الحسنه فرموده اند: «خداوند عزّ و جلّ فرمود: «من دنيا را ميان بندگانم كالايى براى داد و ستد قرار دادم. پس اگر كسى از دنيا به من قرضى بدهد، به ازاى هر يك از آن قرض ده تا هفتصد برابر و هر چند برابر كه بخواهم به او مى دهم.»
و نیز در مذمت پرهیز از وام دادن به یکدیگر می فرمایند: «كسى كه برادر مسلمانش در وامى به او نياز پيدا كند و او بتواند وام بدهد و چنين نكند، خداوند بوى بهشت را بر او حرام گرداند.»
جالب آنکه قرآن و روایات حتی نسبت به بازپرداخت وام و قرض نیز توجه کرده و بر مهلت دادن به مقروض سفارش کرده اند؛ چنان که خداوند متعال در آیه 280 سوره مبارکه بقره می فرماید: «و اگر [بدهكارتان] تنگ دست باشد، پس تا [هنگام ]گشايش، مهلتى [به او دهيد] و اگر براستى قدرت پرداخت ندارد، بخشيدن آن براى شما بهتر است، اگر بدانيد».
پيامبر خدا (ص) نیز با توصیه به این مهم می فرمایند: «هر كس تنگدستى را مهلت دهد، در هر روز براى او ثواب صدقه اى برابر با طلبى كه از او دارد بر عهده خداست، تا زمانى كه مال خود را دريافت كند.»
و نیز فرموده اند: «هر كه به تنگدستى مهلت دهد، خداوند، در روزى كه هيچ سايه اى جز سايه او نيست، وى را در سايه خود در آورد.»
و نیز از رسول خدا (ص) است که: «هر كس به مؤمنى وامى دهد و [براى پس گرفتن آن] صبر كند تا دستش باز شود، مال او زكات محسوب شود و در نماز با فرشتگان باشد تا اين كه وامش به او برگردانده شود.»


پی نوشت ها:
کنزالعمال
مکارم الاخلاق
کافی
بحارالانوار
میزان الحکمه
منبع:قدس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین