۰۴ آذر ۱۴۰۳ ۲۳ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۵۹ : ۱۱
چنین اختصاصات و عناوینی که خداوند در شأن حضرت ختمیمرتبت(ص) به کار برده، نشاندهنده مقام و جایگاه بسیار ویژه و منحصربهفرد ایشان در نزد خداوند و نظام آفرینش است. رسول اعظم(ص)، الگوی بیبدیلی است که اخلاق و سیره و سبک زندگیاش تا ابد میتواند سرمشق مؤمنان در حیات فردی، خانوادگی، روابط اجتماعی و فعالیّتهای سیاسی و فرهنگی باشد و شناخت سیره و آموزهها و درسهای انسانساز، هدایتگر و جاودانی او در همه زمانها ضرورت دارد؛ خاصّه در دوران پرآشوب ما و در عصر جاهلیّت مدرن، که دشمنان خبیث و کینهتوز، از موج اسلامگرایی و بیداری اسلامی در اقصی نقاط عالم به هراس افتادهاند و تمام امکانات خود را در مکتوبات و فضای مجازی و ماهوارهها بهکار گرفتهاند تا چهرهی مقدّس این اسطوره اخلاق و عفّت و پاکدامنی را، بهویژه در چشم غربنشینان، مشوّه کنند.
تاکنون کتابهای متعددی درباره شخصیت و سیره پیامبر اکرم(ص) منتشر شده است که از جمله این موارد، کتاب «درسهای پیامبر اعظم(ص)» شامل بیانات حضرت آیتالله العظمی سیّدعلی خامنهای، رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره شخصیّت، ویژگیها، و بعثت نبی مکرّم اسلام(ص) است که از میان بیانات معظمله از خرداد 1368 تا شهریور 1391 گردآوری شده است.
کتاب تلاش دارد تا از میان مطالب مرتبط با زندگی و شخصیّت آن حضرت، درسهای زندگی و بعثت پیامبر اکرم(ص) که مورد نیاز همه انسانها و جوامع انسانی در طول تاریخ و بهویژه دوران معاصر است، انتخاب شود. مخاطب این کتاب نیز نخبگان، روشنفکران و زمامداران کشورهای اسلامی هستند. همچنین در این کتاب، بیانات رهبر معظم انقلاب درباره شخصیت و سیره نبی مکرم اسلام(ص) به صورت تاریخی و با در نظر گرفتن ترتیب تاریخی تنظیم شده است.
«درسهای پیامبر اعظم(ص)» در دو بخش کلی درسها و پیامها و بیان ویژگیهای شخصیتی نبی مکرم اسلام(ص) میتوان دستهبندی کرد. بیان آثار عظیم شناخت پیامبر اکرم(ص) و ضرورت معرفی هرچه بیشتر این ویژگیها، ایجاد فضای سالم در جامعه از این طریق، دلایل تشریح اهداف بعثت در مباحث تزکیه و تعلیم کتا ب و حکمت، تکمیل مکارم اخلاقی و عدالت اجتماعی و د رنهایت پرداختن به وجوه شخصیتی حضرت، از جمله مباحث مطرح شده در این کتاب است. یکی از مباحث مطرح شده در کتاب نیز به دلایل توهین به ساحت مقدس نبی مکرم اسلام(ص) است.
در بخشهایی از این کتاب میخوانیم:
در این مقطع زمانى، یاد و نام مبارک پیامبر اعظم از همیشه زندهتر است؛ و
این یکى از تدابیر حکمت و الطاف خفیّهى الهى است. امروز امّت اسلام و ملّت
ما بیش از همیشه به پیغمبر اعظم خود نیازمند است؛ به هدایت او، به بشارت و
انذار او، به پیام و معنویّت او، و به رحمتى که او به انسانها درس داد و
تعلیم داد. امروز درس پیغمبر اسلام براى امّتش و براى همهى بشریّت، درسِ
عالم شدن، قوى شدن، درس اخلاق و کرامت، درس رحمت، درس جهاد و عزّت، و درس
مقاومت است. پس نام امسال به طور طبیعى، نام مبارک پیامبر اعظم است. در
سایهى این نام و این یاد، ملّت ما درسهاى پیغمبر را باید مرور کند و آنها
را به درسهاى زندگى و برنامههاى جارى خود تبدیل کند. ملّت ما به شاگردى
مکتب نبوى و درس محمّد(صلیاللهعلیهوآله) افتخار میکند. ملّت ما پرچم
اسلام را در میان امّت اسلامى با استقامت و استحکام برافراشته است؛ سختىها
را تحمّل کرده است و کامیابىهاى حضور در این میدان شرف و افتخار را دیده
است و به فضل الهى، کامیابىهاى بیشتر در راه است.
ما درس اخلاق
پیغمبر، درس عزّت پیامبر اعظم، درس علمآموزى و درس رحمت و کرامت و درس
وحدتى را که ایشان به ما داد و درسهاى زندگى ماست، باید در برنامهى زندگى
خودمان قرار بدهیم.
***
روز «بعثت»، تحقیقاً بزرگترین روز در تاریخ بشری ت است. روز ولادتِ برجستهترین و شریفترین مفاهیم و ارزشهاست. بعثت نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلم، یک حرکت عملى بود تا بشر را از یکسو به سرمنزل کمال فردى، روحى و معنوى، و از سوى دیگر به تعالى زندگى اجتماعى و اصلاح وضع جوامع برساند.
مسئله این است که در بعثت پیغمبر، آنچه به مردم هدیه شد، فقط تعدادى مفاهیم خشک و ارائه طریقى که رهروى در آن نیست و کسى زمام امور مردم را در آن راه در دست ندارد، نبود. از لحظه او ل، این بعثت در وجود خودِ آن بزرگوار و سپس در روح و جان و در عمل مؤمنین به این پیام، تحق ق یافت و جاهلیت، از لحظه او ل، از این پیام ضربه خورد و با آن مقابله کرد. این، خصوصیت بعثت انبیاست.
این، مخصوص نبوت خاتم هم نیست. انبیا حرکت مىکنند و آنچه را که در مقام تعلیم به انسانها هدیه مىکنند، در عمل هم نشان مىدهند. خودشان او لین کسانى هستند که این راه را طى مىکنند.
یعلمهم الکتاب و الحکمة فرعِ این است که علم کتاب و حکمت در وجود مقدس نبی اکرم، در حد اعلى وجود دارد. یزکیهم فرع بر این است که آن وجود مطهر در حد اعلاى ممکنه براى طبیعتِ بشرى، تزکیه شده است. با این نیروست که مىتواند دنیایى را به سمت تزکیه پیش ببرد.
این، آن چیزى است که رهبران مکاتب مختلف و سررشتهداران مفاهیم گوناگون فلسفى، اجتماعى، سیاسى و غیره، از آن بیگانهاند. آنان چیزهایى به ذهنشان مىرسد؛ در عالم تصور چیزهایى را مىفهمند و آنها را به مردم هم تحویل مىدهند. کسانى هم از آنها یاد مىگیرند، یا نمىگیرند. این، غیر از ممشاى انبیاست که از اول حرکت است، از اول اقدام است، از اول تحقق آن شعارهایى است که در زبان آنها وجود دارد و در عمل آنهاست.
این، درست، در زندگى نبى اکرم پیش آمد. از لحظهى او ل، آن تعلیم و تزکیه و آن حرکتِ در راه اقامهى قسط، آغاز شد. لذا از لحظه اول هم، مصادمه و معارضه شروع شد؛ از همان وقتىکه پیغمبر اکرم دعوت خود را در پاسخِ و انذر عشیرتک الأقربین، در یک سطح گسترش دادند، تا زمانى که در سطح عمومِ مردم آن را منتشر و علنى کردند و تا وقتىکه در جهت نظام اجتماعى ـ که همان نظام عدل بود ـ حرکت نمودند و آن را اقامه کردند.
البته چیزى که ما در بعثت مشاهده و توصیف مىکنیم، رویه ظاهرى بعثت است. آن حقیقت الهى و ملکوتى و چیزى که میان خالق متعال و یک انسان ممتاز و برگزیده اتفاق مىافتد، از دسترسِ ذهنِ ما خارج است و ما نمىفهمیم که چه اتفاقى افتاده است. حادثه، از این جهت، فوقالعاده عظیم است و براى ما قابل تصو ر نیست. آنچه ما مىبینیم و در منظرمان قرار مىگیرد، هرکس بهقدر فهم و تدبر خود، چیزى از آن مىفهمد و همین حادثه، روى مخاطبان، انسان و دنیاى پیرامون خود، تأثیر مىگذارد.
علاقهمندان برای دریافت این کتاب به زبانهای فارسی، انگلیسی، فرانسه و عربی میتوانند به اینجا مراجعه کنند.
منبع:تسنیم