عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۷۳۶۸
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۵
عزاداری دهه سوم صفر با مداحی حاج حسن خلج در بیت الحسین(ع)
روایت است که خانه های خود را با تلاوت قرآن نورانی کنید و آن ها را تبدیل به قبرستان نکنید. قرآن خواندن صحبت کردن با خداوند است. خواندن قرآن آدابی دارد.

گزارش تصویری


عقیق: مراسم سوگواری دهه سوم صفر با سخنرانی حجت الاسلام سید محمد باقر علوی و مداحی حاج حسن خلج در بیت الحسین (ع) برگزار شد.

در ادامه گزیده از سخنان حجت الاسلام علوی تهرانی را بخوانید:

_ رسول اکرم(ص) در حدیثی می فرمایند عالم برزخ خانه تنهایی است پس با خودتان همدم و مونس بیاورید. معلوم نیست  عالم برزخ چقدر طول می کشد. وقتی قضای الهی نسبت به مرگ هر کس جاری شد روح انسان در یک عالم دیگری وارد می شود که عالم برزخ است.

_ در روایات از آن به عالم قبر یاد  شده است. در دین اسلام قبری که بدن انسان را در آن دفن می کنند ارزشی ندارد. همه سؤال ها و فشارهای شب اول قبر نسبت به روح انسان است و با بدن انسان کاری ندارند. حقیقت انسان همان روح می باشد. مونسی که پیامبر اکرم (ص) بیان می کنند از شب اول قبر تا روز قیامت همراه انسان است، قرائت قرآن می باشد.

_ از نظر دین مردم به سه دسته تقسیم می شوند. اولین گروه مردمی هستند که اهل دنیا هستند. دومین گروه هم کسانی هستند که اهل آخرت هستند و می خواهند بهشت را بدست بیاورند. که در مرحله اول بهشت دار الجنه است که هر آنچه در دنیا است را به بهترین شکل وجود دارد. اما بهشت هشت مرحله دارد که بالاترین مرحله بهشت دارالمقامه است.

_ کسانی هستند که برای به دست اوردن این مرحله از بهشت کار می کنند. کسانی که به دیدار شما در این مرحله می آیند ملائکه هستند و همسایه آن ها انبیا و اولیاء خدا هستند.

_ سومین گروه اهل الله هستند که سیزده خصوصیت دارند. روال زندگی آنها با روال زندگی دیگران متفاوت است.

_ پیامبر یکی از خصوصیت اهل الله را این طوری بیان می کنند که کسانی که با قرآن اهلیت دارند اهل الله هستند و خاص درگاه خداوند هستند. قرآن مسیر زندگی را تغییر می دهد. اهل قرآن بودن سه مرحله دارد. مرحله اول از اهل الله و اهل قرآن بودن مربوط به کسانی است که اهل قرائت قرآن هستند. قرائت قرآن خواندن همین الفاظ عربی است.

_ پیامبر(ص) به حضرت علی(ع) فرمودند هر چیزی در عالم یک فرد برتر دارد. برترین کلام و سخن خود قرآن کریم می باشد. برتری قرآن نسبت به سایر کلام  مانند برتری خداوند بر سایر مخلوقات است. این رمز قرآن است. قرآن کریم چون تجلی خداوند است دو خصوصیت دارد. اول این که حق نداریم بدون وضو دست به حتی یک کلمه از قرآن بزنیم ولو واژه شیطان باشد. قرآن شفا است. دومین خصوصیت قرآن این است که همچنان که ذات خداوند حی لایموت است قرآن که تجلی خداوند است همیشه تازگی و طراوت دارد.

_ روایت است که خانه های خود را با تلاوت قرآن نورانی کنید و آن ها را تبدیل به قبرستان نکنید. قرآن خواندن صحبت کردن با خداوند است. خواندن قرآن آدابی دارد. قرائت قرآن شانزده ادب دارد. از جمله آداب این است که باید انسان طهارت داشته باشد که چه از لحاظ لباس و وضو و محلی که قرآن خوانده می شود. باید راه قرآن را نظافت کرد. راه قرآن همان دهان های انسان است که باید مسواک زده شود.

_ اشکال ما این است که ما دین خودساخته داریم و نه دین خدا خواه و هر کاری که خودمان بخواهیم انجام می دهیم. ولی این که هر کاری خودمان انجام دهیم ما را به جایی نمی رساند.

-    - یکی دیگر از آداب قرآن خواندن ، تعیین مدت است. طبق روایت از امام صادق(ع) قرآن را در سی روز ختم کنید. یکی دیگر از آداب قرآن از روی مصحف قرآن خواندن است. امام صادق(ع) می فرماید که خداوند دو چیز را قسم خورده اول این که عملی را از کافر قبول نمی کند و دوم این که عذابی را از کافر کم نمی کند. اما اگر قاری قرآن از روی مصحف قرآن را بخواند عذاب از پدر و مادرش کم می شود ولو این که کافر باشند.

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین