عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۷۲۳۶
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۱
حجت الاسلام کلباسی؛
رئیس مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به اینکه کربلا با مقوله مهدویت ارتباط تنگاتنگی دارد، گفت: بدون شک پیاده‌روی اربعین در ابعاد مهدویت دارای نقش و تأثیر است، این حرکت به مثابه یک تمرین و آماده‌باش برای حضور در رکاب حضرت حجت(عج) است.
عقیق:حجت‌الاسلام مجتبی کلباسی رئیس مرکز تخصصی مهدویت با تأکید بر اینکه موضوع کربلا، عاشورا و اربعین تأثیرات بسیار عمیقی در جهان اسلام گذاشته است، ابراز داشت: یکی از مشخصاتی که پیروان اهل بیت(ع) را با آن می‌شناسند، همین مسأله عاشورا و پیوست‌های آن است که اربعین هم یکی از آن‌ها است، پیاده‌روی اربعین از دیرباز در میان مردم سنت رایجی بوده و پس از حوادث عراق، سرنگونی صدام و زمینه‌هایی که پیش آمد، اوج بیشتری گرفت.
وی افزود: به خاطر شرایطی که در منطقه بوده و هست، این مسأله جلوه بیشتری پیدا کرده و تبدیل به یکی از راهیپمایی و پیاده‌روی بزرگ در جهان شده است که جمعیت عظیمی به عشق زیارت وجود مقدس سیدالشهدا(ع) و ابراز ارادت و علاقه به اهل بیت(ع) راه‌های بسیار طولانی را به صورت دسته‌جمعی می‌پیمایند.
حجت‌الاسلام کلباسی وجود افراد از ملیت‌ها و اقوام مختلف با شرایط سنی متفاوت در پیاده‌روی اربعین یک حرکت فرهنگی فراگیر عنوان کرد و گفت: نمی‌توان به سادگی از کنار این مسأله عبور کرد، چرا که پیاده‌روی اربعین نقش خود را در جهان اسلام و دنیا گذاشته و می‌گذارد، البته به طور طبیعی هر چه بر کمال این راهپیمایی و پیاده‌روی حرم ابی‌عبدالله(ع) افزوده شود، تأثیرات آن هم بیشتر خواهد بود.
وی ادامه داد: باید تلاش شود در انعکاس این رویداد عظیم از همه ظرفیت‌های هنری بهره گرفت، چون بیشتر انعکاس پیاده‌روی در اخبار است و کمتر از هنر در این زمینه به کار گرفته شده و انعکاس این موضوع به نحو شایسته‌ای صورت نگرفته است، در هر صورت این حرکت به خاطر ابعاد،‌ عمق و عظمتش، همچنین به خاطر ویژگی‌های منحصر بفردش قطعاً یک حادثه منفرد و بی‌نظیر در جهان است و نقش خودش را می‌تواند کاملاً ایفا کند.
رئیس مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به اینکه مسأله کربلا و عاشورا با مقوله مهدویت و قیام وجود مقدس امام عصر(عج) ارتباط تنگاتنگی دارد، بیان داشت: نهضت مهدوی در امتداد نهضت حسینی است، لذا شعار پرچم‌ یاوران حضرت(عج) «یالثارات الحسین» است، این پیوند یک پیوند مکتبی و فکری است، یعنی از ریشه واحد سرچشمه می‌گیرد، هم امامت حضرت(عج) در امتداد امامت سیدالشهدا(ع) است و هم نهضتشان در امتداد نهضت جدشان اما با گستردگی بیشتر است.
وی افزود: بدون شک پیاده‌روی اربعین در ابعاد مهدویت دارای نقش و تأثیر است، یعنی به این معنا، آن کسانی که در این مسیر شرکت می‌کنند، قهراً‌ و قطعاً از کسانی هستند که در انتظار حضرت(عج) هستند و این حرکت به مثابه یک تمرین و آماده‌باشی برای حضور در رکاب آن حضرت(عج) است.
کلباسی خاطرنشان کرد: این گونه نیست که اندیشه حسینی و اندیشه مهدوی را با فلسفه‌ای پیوند دهیم، بلکه این دو اندیشه‌ در هم تنیده هستند و یک مسیر و یک جهت دارند، طبیعی است هر مقدار بینش و معرفت افراد در مسیر پیاده‌روی عمیق‌تر شود، بهره افراد بیشتر می‌شود.


منبع:فارس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین