عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۶۸۸۴
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۱
حجت‌الاسلام ابوالقاسمی در دانشکده رسانه فارس:
حجت‌الاسلام محمود ابوالقاسمی در درس اخلاق الهی در دانشکده رسانه فارس گفت: حضرت هنگام ظهور خود را با نام جد بزرگوارشان امام حسین(ع) معرفی می‌کنند و یکی از مهمترین ویژگی‌های حرکت جهانی اربعین همین نکته است.
عقیق: چهارمین جلسه درس اخلاق الهی با سخنرانی حجت‌الاسلام محمود ابوالقاسمی و دانشجویان در سالن کوثر دانشکده رسانه فارس با موضوع اهل بیت(ع) و حرکت جهانی اربعین برگزار شد.

ابوالقاسمی ابتدای سخنان خود به دلیل نامگذاری سوره نور اشاره کرد و گفت: اگر سوره نور را خوانده باشید عبارت «نور علی نور» را می بینید و خداوند به خاطر آیات 35 تا 38 این سوره را نور نامیدند. وقتی صحبت از نور علی نور می‌شود یعنی مستقیما به اهل بیت(ع) اشاره شده است. به این دلیل که اولین خلقت در عالم نور پیامبر مکرم اسلام بوده است و از نور پیامبر اسلام انوار معصومین(ع) به وجود آمدند و از انوار آن ها مخلوقات دیگر متولد شدند. سپس از نور نبی گرامی اسلام حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) اشتقاق پیدا کرد و از انوار این حضرات حسنین(ع) به وجود آمدند. مجموعا چهارده نور از منشور عبور کردند و نورها تجزیه شدند اما در حقیقت یک نور هستند.

وی افزود: این چهارده نور به چهارده معلم تقسیم‌بندی می‌شوند که البته شاید در عالم مادی اینکه چهارده معلم سر یک کلاس درس بدهند عقلانی نباشد اما در عالم فرا مادی این موضوع رخ می دهد. تصور کنید در همین سالنی که نشسته اید نور مهتابی و نور آفتابی وجود دارد. این چهارده نور نیز همزمان می‌تابند و اثر وضعی بر روی آدم می‌گذارند.

این کارشناس مسائل مذهبی با تاکید بر اینکه شیعه اهل بیت(ع) کسی است که در پرتو نور حضرات معصومین قرار گرفته، اظهار داشت: کسی که در خود را در معرض انوار چهارده معصوم قرار بدهد شیعه است و با عدم پذیرش یکی از معصومین(ع) دیگر شیعه دوازده امامی نیست و شیعه ناب باید از از درس همه چهارده معلم بشر استفاده کند.

ابوالقاسمی تصریح کرد: یک نکته جالب این است که شهدای کربلا جز بهترین‌ها هستند و حضرت حسین(ع) درباره آنان می‌فرمایند: «فإنّی لا أعلم أصحاباً أوفى ولا خیراً من أصحابی» یعنی من با علم امامتم اصحابی همچون شما سراغ ندارم و به نظر می‌رسد حتی اصحاب حضرت ولی‌عصر(عج) نسبت به اصحاب امام حسین(ع) پایین‌تر هستند.

وی با اشاره به اینکه در اینجا ممکن است طبق مقدمه بحث سوالی پیش بیاید که اصحاب امام حسین(ع) وجود همه اهل بیت(ع) را درک نکردند با این حساب چگونه از اصحاب امام زمان(عج) بالاترند، گفت: خطبه معروفی به نام خطبه نورانیت وجود دارد که پیشنهاد می‌کنم حتما بخوانید! این خطبه صحبت‌های امیر مومنان خطاب به سلمان و ابوذر است که می فرماید اگر کسی ما را به نورانیت درک کند به خداوند معرفت پیدا کرده است پس با استناد به این روایت می توان استدلال کرد که صحابه اباعبدالله(ع) وجود تمامی معصومین را با نورانیت آن ها درک کرده اند.

ابوالقاسمی افزود: یعنی اهل بیت(ع) را باید از جنبه نورانیت دید و شناخت. از نخستین روز خلقت تا کنون اهل بیت چهار مقطع را تجربه کرده‌اند که اولین بخش آن زندگی نوری است. سپس در مرحله دوم این نور در کالبد جسم مادی نمایان شد. لذا امیرمومنان می‌فرماید: من با تمام انبیاء بودم و ایشان از جنبه نوری با اهل بیت ارتباط داشته است.

این معلم اخلاق با تفسیر آیات ابتدایی سوره نبأ تصریح کرد: خداوند در ابتدای این سوره می‌فرمایند یک خبر عظیم دارم، لذا برای انتشار این خبر مهم ۱۲۴ هزار پیامبر و نبی استخدام می‌کند، نبی هم که در لغت یعنی کسی که خبری دارد. اگر این خبر مهم نبود پیامبری هم مبعوث نمی‌شد. بزرگان ما گفته‌اند که در اسناد خبر عظیم امیر مومنان و فرزندانشان هستند.

این استاد دانشگاه با تفسیر آیه هفت سوره رعد گفت: خداوند در این آیه فرمودند: «إِنّما أَنْتَ مُنْذِرٌ وَ لِکُلّ قَوْمٍ هادٍ» پیامبر اکرم(ص) پس از نزول این آیه پیامبر فرمودند: من منذر هستم و براى هر قومى هادى هستم، سپس دستی بر شانه علی(ع) زدند و گفتند تنها به واسطه تو مرم هدایت می شوند. مولا علی(ع) در خطبه نورانیت می‌فرمایند: مرده را من برای حضرت عیسی(ع) زنده کردم و رود نیل را من برای حضرت موسی(ع) شکافتم.

ابوالقاسمی در بخش دوم سخنانش گفت: بخش اول صحبت‌های ما در خصوص زندگی نورانی پیامبر و اهل بیت(ع) بود و بخش دوم زندگی معصومین(ع) در کالبد جسمی امامان تا سال 250(ه.ق) بوده است.. بخش سوم نیز از زمان غیبت امام عصر(ع) تا هم اکنون است. وقتی امام را نمی‌بینیم با ایشان ارتباط ماورایی برقرار می‌کنیم یعنی از نور ایشان استفاده می کنیم. بعد چهارم از زمان ظهور حضرت ولیعصر(عج) و اهل بیت(ع) است که شباهت هایی به بخش دوم دارد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه شیعه واقعی کسی است که از انوار همه معصومین(ع) اثر می گیرد خاطر نشان کرد: شیعه ناب از همه این عزیزان تاثیر پذیری دارد و متاسفانه شیعه چند امامی شیعه نیست. مثل دانشجویی که چهارده درس دارد و یکی را مردود می شود در این صورت مدرک پایان دوره برای او صادر نمی کنند. یک اشتباه رایج هم این است که اغلب مردم فکر می کنند ظهور به دست امام زمان (ارواحنا فداه) اتفاق می افتد که این غلط است بلکه ظهور به دست چهارده معصوم در  عالم اتفاق می افتد.

این معلم اخلاق در ادامه بحث خود با اشاره به اینکه در بین انوار اهل بیت(ع) نور امام صادق(ع) و امام حسین(ع) زودتر به ما می‌رسد گفت: اولین نوری که انسان از جذب می کند نور اباعبدالله(ع) است و نور امام صادق(ع) است که عمومیت بیشتری دارد. نور اباعبدالله انسان را به حرکت وا می‌دارد و برای هر موضوعی انگیزه معنوی را به وجود می‌آورد. اما طول این موج هایی که از معصومین دریافت می کنیم نوری است که در اربعین ساطع می‌شود.

ابوالقاسمی در ادامه گفت: عده‌ای می‌خواهند بگویند این حرکت اربعین در راستای شبیه‌سازی یک واقعه تاریخی است یعنی در طول تاریخ پیاده روی اربعین بوده است درحالی که این درست نیست. سوال اینجاست که چرا در بیست سال پیش چنین راهپیمایی و پیاده رویی به سمت کربلا نبود؟ جواب اینجاست که خداوند می‌خواهد دینش را در جهان حاکم کند و زمینه سازی این موضوع با معرفی حضرت حسین(ع) در عالم است و وظیفه ما انتشار معارف اربعین در این ایام است.

وی در پایان صحبت‌های خود با اشاره به اینکه در هنگام ظهور امام مهدی(عج) خود را با نام حسین‌بن علی(ع) معرفی می‌کند، گفت: حضرت هنگام ظهور خود را با نام جد بزرگوارشان معرفی می‌کنند و حرکت جهانی اربعین یکی از مهمترین ویژگی‌هایش همین نکته است. البته کفار و مشرکین از این اجتماع و همایش اهل تشیع اصلاً خوشحال نیستند و در نتیجه تا جایی که امکان دارد از این پویش هیچ‏گونه پوشش رسانه‌ای انجام نمی‌دهند. لذا ما موظف هستیم هم معارف اباعبدالله را بشناسیم و برای شناساندن آن به دیگران نیز تلاش کنیم.


منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین