عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۶۵۱۹
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۸
روایات از انار به عنوان سید و سرور میوه ها و محصولی بهشتی یاد شده است. این میوه بهشتی از این جهت در فصل پاییز به بار می نشیند که در فصل خزان درختان و گرفتگی آسمان مانع افسردگی و نگرانی شده و موجبات شادابی را فراهم می کند.
عقیق: در جهان آفرينش نشانه ها و آيات الهي کم نیستند، نشانه هایی که  هر ديده ای را به شگفتي وا داشته و هر زبانی را به تحسين وا مي دارد. انار يكي از اين نشانه هاست که در قرآن کریم هم  از آن یاد شده است. در قرآن آمده است: « و الزیتون و الرّمان مُتَشابِهاً و غَیرَ مُتشابِه » ، زیتون و انار و میوه های متشابه یکدیگر و غیر متشابه هستند».(1)
روایات هم از انار به عنوان سید و سرور میوه ها و محصولی بهشتی یاد شده است.  این میوه بهشتی از این جهت در فصل پاییز به بار می نشیند که در فصل خزان درختان و گرفتگی آسمان مانع افسردگی و نگرانی شده و موجبات شادابی را فراهم می کند.

سرور میوه ها
همانطور که گفتیم انار از میوه های بهشتی است و در قرآن از آن یاد شده و در سوره انعام آيات شريف 99 و 141 اشاراتي به اين ميوه بهشتي گردیده و همچنين در آيه 68 سوره الرحمن آمده است:« فيها فكهه و نحل و رمان » ؛ در آن دو باغ ميوه بسيار خرما و انار است . در روايتي از قول حضرت امام صادق(ع) آورده كه رسول اكرم (ص) فرمودند: در هر انار دانه اي از بهشت است پس هر چه مي توانيد انار بخوريد. پیامبر گرامی اسلام همچنین می فرماید: الرُّمّانُ سَيِّدُ الفاكِهَةِ ، ومَن أكَلَ رُمّانَةً أغضَبَ شَيطانَهُ أربَعينَ صَباحا؛ انار ، مِهتر همه ميوه‏هاست و هر كس يك انار بخورد ، چهل پگاه ، شيطان خويش را به خشم مى‏آورد .(2)
 
مقوی معده و گوارش
امروزه متخصص گوارش معتقدند که  انار حاوی پتاسیم ، اسیدهای آلی، فیبر و آب بوده که بهتر است آن را با پرده‌های سفید اطراف دانه‌ها مصرف کرد. چرا این لایه‌ها، حاوی مقادیر قابل توجهی فیبر نامحلول است که به حرکات دستگاه گوارش و رفع اختلالات ‌آن، پیشگیری از یبوست، کاهش اضافه وزن و کنترل اشتهای کاذب کمک می‌کند.
در این زمینه إمام صادق عليه‏السلام می فرماید: كُلُوا الرُّمّانَ المُزَّ بِشَحمِهِ ؛ فَإِنَّهُ دِباغٌ لِلمَعِدَةِ؛ انار مَلَس را با پيه آن بخوريد ؛ چرا كه معده را پاك مى‏كند .(3)
انار در مقایسه با سایر میوه های این فصل، آنتی اکسیدان بیشتری برای افزایش ایمنی، مقاومت و حفاظت از بدن در مقابل بیماری ها، میکروب ها و ویروس ها دارد. متخصصین گوارش می گویند: همچنین این میوه مفید با خواص دارویی و درمانی فراوان خون را تصفیه کرده و با مقادیر فراوان آهن، فسفر، پتاسیم و روی سبب کاهش کلسترول و چربی خون می‌شود.
از همین روست که إمام رضا عليه‏السلام  می فرماید: مُصَّ مِنَ الرُّمّانِ الإِمليسِيَّ ؛ فَإِنَّهُ يُقَوِّي النَّفسَ ، ويُحيِي الدَّمَ .
؛ آب انار مَلَس را بِمَكید ؛ زيرا انسان را قوى مى‏كند و خون را زنده مى‏سازد .(4)

سازگار با کبد و پوست
همانطور که گفتیم انار یك تصفیه‌كننده خون بوده و برای كبد بسیار مناسب است. به این دلیل از قدیم خوردن این میوه برای شفافیت پوست توصیه می‌شده است. از امام رضاعلیه‌السّلام هم نقل شده که: «انار بخورید تا دهان‌تان پاكیزه و خوشبو شود.» از طرفی انار میوه ای است که با انگور هم سازگار است . در روایت آمده است که هيچ دو ميوه‏اى را نبايد با هم خورد ، مگر انگور و انار را ؛ زيرا روايت شده است كه اشكال ندارد دانه‏هاى انگور و انار ، در كنار هم قرار داده شوند .(5)

سایر خواص
در روایات خواص دیگری هم برای انار ذکر شده از جمله آن که گل ، برگ ، پوست درخت ، پوست ریشه و دانه انار نیز خواص دارویی دارند. در این زمینه امام رضاعلیه‌السّلام می فرماید: « حَطَب الرّمان یَنفی الهوام » دود درخت انار حشرات را دور می گرداند و آنها را از بین می برد. (6)
و همچنین  برای کمک به رشد جنین و سلامت فرزند توصیه شده است. امام رضا علیه‌السّلام برای آوردن فرزندانی سالم خوردن انار را توصیه می کنند و می فرماید که انار فرزند را زیبا می گرداند . (7)


پی نوشت‌ها:
    سوره انعام، آیه 141
    المحاسن ، جلد 2 ، صفحه 359 ، حديث 2249
    الكافي ، جلد 6 ، صفحه 354 ، حديث 13
    بحار الأنوار ، جلد 66 ، صفحه 123
    مستدرك الوسائل ، جلد 16 ، صفحه 327
    (کافي، ج 6، ص 355)
    محاسن ، ج 2 ، ص 546
منبع:قدس
211008
 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین