عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۶۳۶۹
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۴ - ۰۳:۳۷
استاد نقاشی کشور در جمع طلاب مطرح کرد:
تا کنون تلاش هایی که برای ارایه نگاه عاشورایی شده است، نگاه زمینی و تاریخی بوده است ولی نتوانسته ایم زیبایی ها و نگاه آسمانی آن را به خوبی ارایه دهیم.
عقیق: عبدالحمید قدیریان شب در نشست نقد و بررسی نمایشگاه نقاشی آسمان حسین(ع) در نگارخانه اشراق دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم گفت: یکی از مهمترین مشکلاتی که نحوه ارایه مباحث دینی وجود دارد، نوع ارایه و شکل ترویج معارف است.

وی افزود: به رغم اینکه خداوند بارها به ما درس داده است که چگونه معارف را منتقل کنیم هنوز نتوانسته ایم که به شیوه قرآنی عمل کنیم.

این استاد نقاشی کشور تصریح کرد: در اینجا، نکته اصلی آن است که معارف ما عموما کلامی است و این کلام هنوز به تصویر مبدل نشده است و تا وقتی از فضای کلامی به فضای تصویری وارد نشویم نمی توانیم مفاهیم را به درستی منتقل کنیم.

وی گفت: در قرآن، خداوند همیشه از تصویرسازی برای تفهیم مفاهیم دینی استفاده کرده و به همین خاطر است که بسیاری از ما شاید از همه ظرافت های قرآنی خبر نداشته باشیم، ولی با توجه به تصویری که خداوند در قالب تصویر ارایه کرده است، همین تصاویر همیشه با مخاطبان قرآن می ماند.

قدیریان خاطرنشان کرد: ممکن است برخی از ظرایف از بین برود، ولی کلیت و تصویر در ذهن ما باقی می ماند و این شکل تبلیغ معارف، باید سرلوحه همه فعالیت های تبلیغی باشد.

این نقاش برجسته کشور عنوان کرد: متاسفانه شاهد آن هستیم که بسیاری با نیت خیر آثاری را تولید می کنند که به دلیل عدم ارایه تصویر های زیبا و فاخر، حتی شیعیان را نیز آزار می دهد و نمی توانند این فضای نورانی رابه مردم منتقل کنند.

وی گفت: این 28 اثر عاشورایی که در این نمایشگاه در معرض دید مردم قرار گر فته است زاییده همین تصویری است که بنده از اربعین سال گذشته در این جمعیت و فضای کربلایی کسب کردم.

این هنرمند کشور خاطرنشان کرد: این فضای نورانی هیچگاه از ذهن مردم دور نخواهد شد و یک هنرمند می تواند این فضا را به خوبی برای مردم تبیین کند؛ ولی مهم است که این تصویر، به درستی منتقل شود.

وی گفت: ما باید دقت کنیم که زمانی که حضرت زینب(س) در پاسخ به دشمنان می فرمایند که ما در کربلا چیزی جز زیبایی ندیدم، این سخن به هیچ عنوان غلو نبود بلکه آنها چون حقیقت کربلا را می دیدند، قطعا چیزی جز خدا و زیبایی های این صحنه در ذهنشان نقش نبسته بود.

این هنرمند کشورمان بیان کرد: در این بین سوال این است که چرا ما نتوانسته ایم که این نگاه زیبا را منتقل کنیم؛ متاسفانه تا کنون هر تلاشی برای ارایه نگاه عاشورایی شده است، نگاه خشونت آمیز یا زمینی و تاریخی بوده است ولی نتوانسته ایم این نگاه آسمانی را به خوبی ارایه دهیم.


منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین