عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۶۲۵۵
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۷
عالیترین مقام دینی ترکیه، به سران کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس سران گروه ۲۰ آنتالیا نامه سرگشاده نوشت و ابراز داشت: استثمار، ظلم، استکبار، بی‌رحمی و جنگ‌ روانی تحقیر‌آمیز، ارزش‌های قدیمی را که انسان‌ها به یکدیگر نزدیک می‌کرد نابود کرده است.
عقیق:دکتر محمد گورمز، رئیس سازمان دیانت ترکیه(عالیترین مقام دینی ترکیه) طی نامه سرگشاده‌ای به سران کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس سران گروه 20 آنتالیا مسائل مهمی؛ مانند جنگ خاورمیانه، درد و رنج و مرگ پناهجویان، حوادث تروریستی آنکارا و پاریس و بحران فقر در جهان را مورد بررسی قرار داد.

وی در این نامه خطاب به میهمانان ترکیه گفته است:" این دریای مدیترانه که از پنجره اتاق‌هایتان آن را مشاهده می‌کنید، مقبره بسیاری از پناهجویان است. اجساد کودکان همراه با وجدان و رحم بشریت نقش بر ساحل شدند. عمیقا باور دارم که اجساد کودکان و اشخاصی که به خاطر فرار از بمباران، در دریا و با جریان آب به سواحل مدیترانه آورده شدند، وجدان ما را تحت تاثیر قرار داده و از موضوعات مورد بحث خواهد بود".

حوادث فرانسه، تمام معتقدان به صلح را هدف گرفته

گورمز در مورد حوادث تروریستی آنکارا و پاریس نوشته است: " درد و رنج حمله تروریستی آنکارا پس از گذشت چند هفته هنوز از دل‌های‌مان بیرون نرفته بود که بار دیگر قلب‌های‌مان با حمله تروریستی در فرانسه لرزید. این حمله نه تنها فرانسه، اروپا و کشورهای غربی، بلکه تمام انسان‌هایی که با هر دین و اعتقادی برای صلح جهانی ارزش قائل هستند را هدف قرار داده است".

او افزود: "پیش از هر چیز این حمله را به شدت محکوم کرده و خود را در غم جامعه بشری به ویژه مردم فرانسه شریک می دانم. عوامل این حمله غیر‌انسانی و کسانی که آنها را به انجام این حمله تشویق کرده‌اند، بدون شک نه احترامی برای پروردگار قائل‌اند و نه تعهد به جامعه دارند، و نه وابستگی به دین و مذهبی".

این شخصیت مذهبی ترکیه در ادامه اظهار داشته است:" سران و رهبران محترم، این سرزمین جایی است که انسانیت از آغاز حیات در این سیاره تاکنون با باورها، دانش، فلسفه و حکمت رشد و تکامل یافته‌اند. تمام پیام‌های پروردگار، از زمان حضرت آدم تاکنون، در این سرزمین جان گرفته‌اند. این منطقه مهد تمدن و فرهنگ باستانی نیز بوده است. شما نمایندگان ارزش‌ها و فرهنگ کشورهای پیشرفته‌ای هستید که به جهان جهت می‌دهند. صلاحیت و قدرت شما، اقتصادی که هدایت می‌کنید و مشکلات سیاسی که برای حل آن می‌کوشید، از مسئولیت سنگین شما حکایت دارد".

استثمار و استکبار، ارزشها را نابود کرده است

به گفته وی "امروز بشریت علی‌رغم پیشرفت علمی و فنی در قرون اخیر با چشم‌پوشی از ارزش‌های اخلاقی و صلح با مشکلات سیاسی مواجه است. باید اعتراف کنیم با شرایطی مواجه هستیم که همه بشریت را تکان داده است. استثمار، ظلم، استکبار، بی‌رحمی و جنگ‌ روانی تحقیر‌آمیز ارزش‌های قدیمی را که باید انسان‌ها به یکدیگر نزدیک می‌کرد نابود کرده است. کبر، طمع و ظلم که وجود و بقای بشریت را تهدید می‌کند، حرص که غارت زندگی دیگران را توجیه می‌کند و جلوگیری از تحقق آرمان‌های مشترک، مشکل همه ما است. هر گونه مداخله داخلی و خارجی، از جمله تروریسم جنایت علیه بشریت است. در نتیجه این سیستم پیچیده هرج و مرج، رویای یک آینده پر از صلح و صفا را از ما گرفته و زندگی را برای ما تلخ کرده است".

 محمد گورمز با بیان این که سران کشورهای گروه بیست از سرنوشت ملیون‌ها انسان مبتلا به فقر و گرسنگی مزمن در جهان بی خبر نیستند، نوشته "امروز کسانی که  کنترل سرنوشت بشریت را در دست دارند نباید آنها را فراموش کنند".

 وی افزوده "در حال حاضر ارتباط  جهانی انسان افزایش پیدا کرده است. خودپرستی باعث شده دیگران نادیده گرفته شده و ارزش‌های بشریت فقط در کتاب‌ها باقی بماند".

او در مورد اهمیت حفاظت از محیط زیست نوشته که "طبیعت که خانه و میهن مشترک ماست از میزبانی ما ناتوان شده است. رهبران عزیز٬ جهان خانه مشترک همه ماست".

گورمز در نامه خود فرهنگ اسلامی را چنین تشریح کرده است:  "ما مسلمانان هر روز 5  بار به درگاه خداوند متعال روی آورده دعا می‌کنیم تا ما را به راه راست هدایت کند. خوبی و حسن نیت گرایش مشترک مسلمانان است. ما پیروان دین مقدس اسلام٬ تابع ارزش‌های دین مقدس هستیم٬ از ظلم٬ بی‌عدالتی٬ تبعیض قومی با کدهای فرهنگی اجتناب می‌کنیم".

بی تفاوتی جهانیان، باعث نگرانی ما شده است

او در ادمه خاطرنشان کرده: بی تفاوتی جهانیان در مورد حوادث جهان باعث نگرانی ما شده است. اینکه به منافع کشورهای خود توجه می‌کنید٬ قابل درک است٬ اما امروز مشکلات بشریت به حدی رسیده که باید همه جهانیان به آن رسیدگی کنند".

وی با اشاره به رقابت‌های تسلیحاتی و تاثیر آن بر افزایش کشتار انسان‌ها به ویژه کودکان، خطاب به رهبران کشورهای جهان نوشته "رهبران عزیز٬ همان‌طوری که می‌دانید کشور ما بیش از 2 میلیون پناهجو را میزبانی می‌کند. اجساد شمار زیادی از کودکان در ساحل این دریای روبروی شما پیدا شده است. من معتقدم با کمک ناچیز شما زندگی انسان‌های مذکور بهبود خواهد یافت".

در این نامه آمده است: "از صمیم قلب اطمینان دارم که جسدهای کودکان در ساحل دریای مدیترانه که از بمباران ها فرار کرده‌اند وجدان‌های ما را بیدار خواهد کرد و از مسائل مهم ما خواهد شد. با این احساسات از خداوند می‌خواهم که به همه ما آرامش نصیب کند. با تاکید شدید از شما می‌خواهم که با دقت و احساس مسئولیت خود برای بهبود سرنوشت تمام موجودات نه تنها از عقل خود بلکه از وجدان خود نیز استفاده کنید. از خداوند متعال می‌خواهم تا گردهم آیی شما و این اجلاس را وسیله‌ای جهت خیر برای انسانیت و نیز برای افزودن حلقه‌ای به صلح جهانی قرار دهد. خدمت همه شما خسته نباشید عرض می‌کنم".


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین