عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

گفتگوی عقیق با هادی جانفدا دبیر مجمع شاعران اهل بیت (ع)
دومین همایش منطقه ای مجمع شاعران اهل بیت درزنجان برگزار شد . این همایش سه روزه پس از ایجاد یک بانک اطلاعاتی چهارصد و پنجاه نفره تشکیل شد که از این تعداد حدود صد شاعر جوان گلچین شدند که شرایط میانه را در سرایش شعر داشتند

سرویس شعر آیینی عقیق :  دومین همایش منطقه ای مجمع شاعران اهل بیت درزنجان برگزار شد . این همایش سه روزه پس از ایجاد یک  بانک اطلاعاتی چهارصد و پنجاه نفره تشکیل شد  که از این تعداد حدود صد شاعر جوان گلچین شدند که شرایط میانه را در سرایش شعر داشتند



در ادامه گفتگوی عقیق با هادی جانفدا  دبیر اجرایی مجمع شاعران اهل بیت(ع)  را در این رابطه می خوانید:


آقای جانفدا هدف از تشکیل چنین همایشی چه بوده است ؟ 

هدف از تشکیل چنین همایشی آشنایی شاعران این استان ها با هم دیگربود  که یک انس و الفتی بین شان برقرارشود و حلقه های شعری تشکیل شود  و این هم افزایی باعث می شود که به طور کلی جریان شعر اهل بیت تقویت شود هدف دیگر شناسایی شاعران این استان ها ست ما برای برگزاری همایش یک بانک اطلاعاتی تهیه کردیم که  حدود چهار ماه به طول انجامید و کار ما در این چهار ماه شناسایی شاعرانی بود که به صورت تخصصی در حوزه شعر اهل بیت (ع) فعالیت می کنند . یک بانک اطلاعاتی چهارصد و پنجاه نفره  که از این تعداد حدود صد شاعر جوان گلچین شدند که شرایط میانه را در سرایش شعر داشتند و ترجیحا از میان جوان های استان بودند که کارگاه هایی که تشکیل می شود برایشان مفید باشد هدفی دیگر توسعه ی امکانات آموزشی بود چون در تهران به نسبت استان های دیگر امکانات و اساتید بهتری دارد از این امکانات دیگر استان ها هم بهرمند شوند و از طرفی یک نوع تمرکز زدایی در زمینه شعر آیینی انجام گیرد تا فرصت ها و فضاهای آموزشی توسعه پیداکند چون شاید نتوان از این اساتید در همه ی این استان ها استفاده کرد پس لازم بود یک اردوی چند روزه تشکیل شود و به صورت فشرده و مجمل بااصول و مبانی سرایش شعر مخصوصا در زمینه اهل بیت شاعران این استان ها آشناتر شود و از این امکانات استفاده کنند تا انشاالله خود این شاعران منشا اثر شده واز آنجاییکه برخی از این دوستان سر حلقه های شعری در استان خود هستند و برای خودشان انجمن دارند می توانند منتشر کننده این مطالب در منظقه ی باشند .

دوره اول این همایش چگونه برگزار شد ؟

در دوره اول ما به خاطر محدودیت زمانی نتوانسیم مثل این همایش بانک اطلاعاتی قوی و جامع تهیه کنیم و به ین وسعت نتوانستیم کار  کنیم و بیشتر از ارتباطاتمان با شاعران استان ها استفاده کردیم که هرمزگان ، فارس، کرمان ، زاهدان، اصفهان، کهکیلویه بویراحمد بود که حدود هشتاد نفر بودند و انتخاب جهرم از این جهت بود که هم تعداد شاعران آیینی آن استان زیاد است و هم همه ساله یک شب شعر فاطمی در این شهرستان برگزار می شود که ما همایش منطقه ای در دور اول را با آن شب شعر همزمان برگزار کردیم .

کمی در رابطه با محتوای درسی کارگاه های این همایش سه روزه توضیح دهید ؟ و اینکه اساتید با چه سیاست گذاری تعیین شدند ؟

در محتوای درسی سعی می کنیم مطالب هم موجز باشد هم مفید مثلا ما کارگاه نوحه داریم تا شاعران بیشتر با اهمیت نوحه آشنا بشوند. آنهایی شعر نوحه می گویند تقویت شده و آنهایی شاعرنوحه نیستند ترغیب شوند به سرایش شعر نوحه چون برخی به نوحه نگاه بی ارزش و اهمیتی دارند که باید بتوانیم این نگاه را اصلاح کنیم . با توجه به اینکه تعداد زیادی از شاعران این همایش آذری زبان هستند در رابطه با زبان آذری مباحثی توسط اساتید از جمله کلامی زنجانی و عسگرشاهی اردبیلی مطرح خواهد شدهمچنین بعد حماسه در شعر آذری یا نگاه بدیع در شعر آذری عاشورایی  از مطالب مورد استفاده است که توسط اساتید مطرح خواهد شد. دکتر اسماعیل امینی از بعد دانشگاهی و آکادمیک به شعر آیینی و اهل بیتی می پردازد. جناب آقای سید مهدی حسینی در رابطه با شعر هیات و آیا این شعر با شعر آیینی به طور کل تفاوت هایی دارد یا اصلا این تفاوت ها باید باشد یا نباشد صحبت خواهد کرد.

استاد امیری اسفندقه مبحث عصمت واژه ها رو مطرح خواهد کرد که هر واژه ای طبیعتا نمی تواند در ساحت شعر اهل بیت (ع) به کار برد.

    


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین