عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۵۳۵۶
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۵
كتاب«بررسي تاريخي تفكر شيعه اثني عشريه» از گروه تاريخ و تمدن پژوهشكده فرهنگ و مطالعات اجتماعي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي منتشر شد.
عقیق: كتاب«بررسي تاريخي تفكر شيعه اثني عشريه» اثر غلامحسين محرمي، محقق پژوهشكده فرهنگ و مطالعات اجتماعي پژوهشگاه، منتشر شد.
اين پژوهش، نتيجه تلاش علمي محقق ارجمند جناب آقاي غلامحسين محرمي است كه در گروه تاريخ و تمدن پژوهشكده فرهنگ و مطالعات اجتماعي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي، سامان يافته است.
پژوهش حاضر تلاشي است در راستاي تبيين پيشينه تفكر شيعه درباره امامت و پيشينه تاريخي واژه شيعه و واژههاي هم-مفهوم آن، بيان عقيده پيكره اصلي شيعه درباره امامت و تفاوت آن با تفكر شاخهها و فرقههاي جداشده از آن و جلوههاي اين تفكر در زمانهاي مختلف. در اين تحقيق تأكيد شده كه آغاز تفكر شيعه درباره امامت مربوط به عصر پيامب(ص) است و نخستين كساني كه اين عقيده را داشتند، اصحاب آن حضرت بودند.
اين تحقيق شامل چهار فصل به شرح زير است:
فصل اول: مفاهيم و منابع (در مورد شيعه، اماميه، اثني عشريه ...)
فصل دوم: ادوار تاريخي شيعه اماميه
فصل سوم: مباني روايي شيعه اماميه اثني عشريه
فصل چهارم: شيعه اثني عشريه، استمرار تفكر اماميه
در بخشي از مقدمه نويسنده ميخوانيم :
شيعه اماميه اثنيعشريه ـ معتقدان به دوازده امام ـ كه يكي از دو گروه بزرگ مسلمانان در جهان به شمار ميروند، معتقدند همان فرقه ناجيه ـ مورد اشاره در حديث نبوي هفتاد و سه فرقه اند؛ زيرا به اعتراف مخالفانشان، رسول خدا(ص) شيعه امير مؤمنان را رستگاران روز قيامت خوانده و اهل نجات شمرده است. مصداق شيعه در سخنان پيامبر(ص) نمي‌تواند گروهي جز شيعيان باشد كه بعدها اماميه اثنيعشريه ناميده شدند. آنان كه دنبالهرو اسلامشاناند، از عصر پيامبر(ص) شيعه علي(ع) ناميده ميشدند؛ هرچند افزودهشدن واژه اماميه به سبب تأكيد بر مقام معنوي ائمه:، افزونبر جايگاه صرف سياسي و واژه اثنيعشريه به دليل عينيتيافتن اعتقاد به دوازده امام بوده است.
از سوي ديگر، منتسبان به شيعه اماميه اثنيعشريه تنها گروهي هستند كه براي گمراهنشدن از صراط مستقيم، در كنار قرآن به عترت پيامبر(ص) يكي از دو ميراث گرانبهاي باقيمانده از ايشان ـ تمسك جستهاند و ايمان به سخن پيامبر(ص) را مبني بر جدانشدن عترت و قرآن از هم، براي هدايت مردم، در مقام عمل نيز به اثبات رساندهاند.
تنها آنان عترت پيامبر(ص) را مراجع علمي و فقهي ميدانند و اگر شيعه اماميه اثنيعشريه نبود، به واقع، گروهي نبود كه در كنار قرآن، به عترت نيز چنگ زند و به فرمايش پيامبر(ص) عمل كند. در واقع، اگر اعتقاد آنان درباره امامان دوازدهگانة معصومشان نبود، مصداق عترتي كه از قرآن جدا نميشود، تا در حوض بر پيامبر وارد شود، شناخته نميشد و اين حديث پيامبر(ص) مفهوم روشني نمييافت.
دوازده امامِ شيعه اماميه اثنيعشريه در ميان مسلمانان، تنها كساني هستند كه ميتوان درباره آنها گفت دين بدون شناختشان ناقص و مردن، مرگ جاهلي خواهد بود؛ زيرا به تصريح قرآن، با اعلام رسمي امامت، دين تكميل و نعمت تمام شده است. باز به اعتراف مخالفان، پيشوايان معصوم شيعه اماميه اثني‌عشريه تنها مصداقهاي صحيح دوازده خليفهاي هستند كه پيامبر از آمدنشان خبر داده و فرموده كه دين با وجود آنها استوار خواهد بود. شيعيان امامي بر اساس احاديثي از پيامبر(ص)، پيش از تولد بيشتر امامان، نامها و ويژگيهاي آنان را مي‌دانسته، اين دانش را نسل به نسل به يكديگر انتقال دادهاند؛ بهطوريكه بعدها در كتاب‌هاي مهم حديثي ثبت شده است.
گفتني است كتاب "بررسي تاريخي تفكر شيعه اثني عشريه" به قلم غلامحسين محرمي با قيمت 15000 تومان در اختيار مخاطبان قرار گرفته است.
علاقمندان  جهت کسب اطلاعات تکمیلی و تهیه کتاب می توانند به نشانیwww.poiict.org مراجعه كنند.




منبع:حج
211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین