عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۵۲۲۵
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۹
قدس انلاین: بنا به گواهی تاریخ، ابن سهلان رامهرمزی وزیر سلطان الدوله بویهی و اول شخصی بود كه به وضع ویرانی حرم مطهّر سیدالشهدا (علیه السلام) رسیدگی نمود.
عقیق:وی به ابو محمد حسن بن فضل بن سهلان رامهرمزی معروف بود. رامهرمزی در جمادی‌الاول سال 407ق به قصد زیارت كربلا آمد و آن منظره دلخراش آتش سوزی را دید و تصمیم گرفت كه بنای زیبایی برای حرم امام حسین (علیه السلام) تأسیس نماید. در نتیجه یك بنای مجلل و آبرومند ایجاد نمود و همان بنا و عمارت است كه ابن بطوطه سیاح قرن هشتم كه به سال 727 ق به كربلا آمده و آن بنا را دیده و در كتاب خود از آن توصیف و تعریف نموده است.
بنا به گفته ابن كثیر شامی، ابن سهلان پس از اكمال حرم و سور حائر، برای محافظت شهر حصار و قلعه محكمی احداث نمود كه در جنگ ‌ها و تهاجم دشمن اهل شهر در قلعه مصون بمانند و از چهار طرف آن درهای سنگینی نهاد كه بعضی از آن ‌ها از آهن بود و به سال 412ق به اتمام رسید.
البته این وزیر خردمند در حدود یک دهه قبل از این به بازسازی صحن و سرای علی بن ابی طالب (علیه السلام) اقدام کرده بود. چنانکه وی در سال 400ق مریض شد و نذر كرد در صورت شفا یافتن برای بارگاه حضرت علی (علیه السلام)، سوری برپا سازد و چون از بیماری خود شفا یافت حصار صحن امیرالمؤمنین را در نجف احداث كرد.

پی نوشت:
*محمد باقر مدرس، كربلا شهر حسین، تهران، جهان، 1353: 256-255.
منبع:قدس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین