عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۵۱۶۷
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۱
پژوهشگر سیره اهل بیت علیهم السلام؛
وقتی جامعه ای حسین (ع) داشته باشد و مردم با سیره آن حضرت (ع) آشنا باشند و به ایشان تاسی کنند، خود به خود مسائل و مشکلات فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی نیز برطرف می شود.
عقیق:حجت الاسلام رضا کریمی پژوهشگر سیره اهل بیت علیهم السلام در گفت و گویی در پاسخ به این سوال که چگونه می توان جامعه شیعی را با سیره امام حسین (ع) بیشتر آشنا کرد و شناخت خود را تنها محدود به مصیبت های وارد بر آن حضرت (ع) نکرد، گفت: ماه محرم بهترین ایامی است که می توان شناخت مناسبی درباره امام حسین (ع)، ماهیت قیام و حرکت ایشان و اهداف آن حضرت کسب کرد.

 

وی با تاکید بر این که برپایی مراسم عزاداری و سوگواری نعمت های بزرگ و قابل توجهی برای شیعیان و بشریت هستند، ادامه داد: اما متاسفانه گاه مشاهده می شود این عزاداری ها و مراسمات مذهبی دچار تغییر و تحولاتی می شود که باید عاشورایی فرهنگی بر عاشورای حسینی که امروز ترویج می شود، گرفت به دلیل آن که در این فرصت کمتر به ماهیت قیام امام حسین (ع) و اهداف ایشان پرداخته می شود و بیشتر به زخم ها و جراحت های اباعبدالله الحسین (ع) یا ظواهر مجالس تاکید می شود و این در جامعه شیعه و جامعه ای که خود را طرفدار امام حسین (ع) می داند، یک ضایعه بزرگ است که باید جراحی شود در غیر این صورت روز به روز بدتر خواهد شد.

 

این نویسنده با اظهار تاسف از این که گاه جوان ها به اندازه ای سرگرم ابزارآلات مراسم سوگواری می شوند که از اصل ماجرا غافل می مانند، اذعان کرد: در این راستا روحانیون و مداحان اهل بیت علیهم السلام که مرزداران اندیشه مردم هستند، باید فکری کنند و تدابیری بیندیشند و در منبرهای خود تنها ذکر مصیبت نداشته باشند بلکه به خطبه های حضرت (ع) از هنگام حرکت از مدینه تا مکه و از مکه به کربلا و در کربلا با یاران و دشمن و ... اشاره کنند و سیره آن حضرت (ع) را برای مخاطبان تبیین کرده و سخنان اهل بیت امام حسین (ع) از جمله امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) در مجلس یزید و در طول مسیر حرکت کاروان اسرا از کربلا، را بازگو کرده و روح عزاداری را با زیبایی های عاشورا آرایش کنند.

 

وی در ادامه تصریح کرد: وقتی جامعه ای حسین (ع) داشته باشد و مردم با سیره آن حضرت (ع) آشنا باشند و به ایشان تاسی کنند، خود به خود مسائل و مشکلات فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و ... نیز برطرف می شود و ما با جامعه ای حسینی روبه رو خواهیم بود.

 

این استاد تفسیر قرآن بیان کرد: در این راستا نقش متولیان و برنامه ریزان فرهنگی بسیار مهم است و افرادی باید در راس برگزاری مراسم سوگواری اباعبدالله (ع) قرار بگیرند که دغدغه حسینی و مسائل فرهنگی و دینی را دارند و حتی سخنران هایی که دعوت می شوند، با برنامه ریزی دقیق و حساب شده از سوی این افراد، به برپایی مراسم بپردازند تا از تکرار سخنرانی ها و موضوعات خسته کننده، جلوگیری شود.

 

مدیر مسوول انتشارات «نسیم حیات» وصیت نامه امام حسین (ع) را امری تاثیرگذار در تشکیل جامعه حسینی دانست و گفت: ما باید در عزاداری های خود بیش از آن که به ظواهر توجه کنیم، به محتوا بپردازیم به این ترتیب که سیره امام حسین (ع) را از ابعاد مختلف اعم از برخورد با خانواده، با دشمن، با نیازمندان، با اجتماع و ... بررسی کنیم.

 

این نویسنده و پژوهشگر یادآور شد: از سوی دیگر وقایع کربلا را موشکافی کنیم و از آنها درس بگیریم؛ به طور مثال ما بحث ولایت پذیری و عدم تخطی از این امر را می توانیم به خوبی در سیره حضرت عباس (ع) مشاهده کنیم که آن حضرت (ع) ذره ای سخن بر سخن امام حسین (ع) نمی آورد و ولایت پذیری مطلق از ایشان دارد.

 

حجت الاسلام کریمی با اشاره به نقش پررنگ رسانه ملی در تبین سیره حسینی خاطرنشان کرد: رسانه ملی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه و دانشگاه، سازمان تبلیغات اسلامی و هنرمندان می توانند با استفاده از ابزار مهمی به نام هنر، جنبه های مختلف حادثه کربلا را به زیبایی به تصویر کشند و سعی در شناخت سیره اهل بیت علیهم السلام به ویژه سید و سالار شهیدان (ع) به مردم داشته باشند.


منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین