۰۸ آذر ۱۴۰۳ ۲۷ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۵۹ : ۰۶
رئيس مركز فقهي ائمه اطهار(ع) افزود: در صدر اسلام جنگ زیاد واقع شد، مسلمانها با کفار میجنگیدند و بعد از رسول خدا(ص) هم در زمان امیرالمؤمنین(ع) جنگهايي شكل گرفت، ولی در هیچ جنگی ما مسئله عنصر مظلومیت را نداریم، حتی در جنگ جمل باز عنصر مظلومیت اينچنين نمود ندارد، اما در جریان عاشورا مظاهر عنصر مظلومیت فراوان است.
آيت الله فاضل لنكراني ادامه داد: وقتی به حرم امام حسین(ع) میرویم میگوئیم «اللهم صل علی محمد و آل محمد و صل علی الحسین المظلوم»، قبل از بيان القاب «شهید» و «اسیر الکربات» و «قتیل العبرات»، امام حسین(ع) را با اين لقب صدا ميزنیم «الحسین المظلوم»، معلوم میشود ائمهی ما روی این نکته خیلی تکیه داشته اند، تقدم و تأخر اين القاب حساب شده است، از چیزهایی نيست که بگوئیم اگر اول بیاید، آخر بیاید، بیاید یا نیاید، یکسان است!
استاد حوزه علميه بيان داشت: در زیارتهای دیگر همينطور، در عید فطر، عید قربان، زیارتی که برای امام حسین(ع) وارد شده است «السلام علی الحسین بن علی المظلوم الشهید، السلام علیک ایها المظلوم الشهید، فلعن الله امة اسست اساس الظلم و الجور علیکم اهل البیت»، این خیلی مورد توجه قرار گرفته، این زیارتها برای ما درس است، عناوینی که در این زیارتها آمده پیام دارد همانطوری که روی عنوان شهید باید درنگ کنیم، روی عنوان مظلوم هم باید درنگ کنیم و از آن، نکتهها بیرون بیاوریم.
وي تصريح كرد: بیائیم واقعاً مسئلهی مظلومیت امام حسین(ع) را درک کنیم از خود امام بخواهیم و به خود امام(ع) متوسل شویم که یک گوشهای از مظلومیتش را درک کنیم چون قدرت درک همهاش را نداریم، لااقل ما با تحلیلها و حرفهایمان ظلمی نسبت به وجود مقدّس امام حسین(ع) و این حادثهی عاشورا روا نکنیم.
منبع:حوزه