عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۴۸۱۹
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۱
زندگی‌نامه آیت‌الله شیخ محمد هادی تالهی همدانی از عرفای ‌هم‌عصر به قلم حسین ایزدی از سوی انتشارات موسسه شهید کاظمی منتشر شد.
عقیق:کتاب «محرم راز» به قلم حسین ایزدی از سوی انتشارات موسسه شهید کاظمی منتشر شده است.

این کتاب می‌کوشد، یکی از عرفای گمنام معاصر به نام مرحوم آیت الله شیخ محمد هادی تالهی همدانی را به نسل جوان معرفی کند. عارفی که آیت‌الله بهجت رحمت‌الله علیه درباره او فرموده بودند: «آیندگان قدر او را خواهند شناخت» و آیت‌الله حسن زاده آملی فرمودند: «من در تالهی فانی شدم.»

زندگی نامه، ویژگی‌های شخصیتی، کرامات، از منظر بزرگان و برخی اندیشه‌ها و گفتارها و دستورالعمل‌ها بخش‌هایی از این کتاب هستند. در بخش معرفی اندیشه‌ها، گزیده‌ای از نوشتارها و گفتارهای این عارف برجسته در 7 موضوع نماز، ولایت اهل بیت، سیروسلوک، مباحث سیاسی اجتماعی، مرگ، دنیا و تفکر آورده شده است.

همچنین این کتاب دارای دو ضمیمه است. که در ضمیمه اول گذری اجمالی بر عارفان و عالمان همدان در طول تاریخ است که حدود 50 عارف و عالم همدان طی 10 قرن اخیر را معرفی اجمالی می‌کند و در ضمیمه دوم مروری بر حیات عالم عارف مرحوم آیت الله سید محمد حسینی آقانجفی همدانی است.

وی از دوستان نزدیک مرحوم تالهی است و در نجف اشرف تحصیل کرده است. او از شاگردان عارف بزرگ مرحوم سید علی قاضی است. در این بخش گوشه‌هایی از زندگی و خاطرات وی از اساتیدش در نجف اشرف بیان شده است.

«دیکشنری را باز کردم و به‌دنبال لغات می‌گشتم، پدر از راه رسیدند، خودم را جمع‌وجور کردم و سلام عرض کردم، پدر نگاهی به کتابی که در دست داشتم انداختند و پرسیدند: می‌دانی شیطان به انگلیسی چه می‌شود؟ نمی‌دانستم. ایشان لغت انگلیسی را گفتند. وقتی دیکشنری را چک کردم. دقیقا همان کلمه بود. حتی به ذهن من که پسر کوچکشان بودم هم نمی‌رسید که پدر که همیشه با کتاب‌های قرآن و نهج‌البلاغه مأنوس هستند، چطور به زبان انگلیسی هم مسلط هستند.

این پدر بزرگوار آیت‌الله شیخ‌ محمدمهدی‌هادی تألهی همدانی است، ایشان سال 1279 در خانواده‌ای مذهبی، از پنجره همدان، دیده به‌جهان گشود. پدرش آیت‌الله شیخ مرتضی تألهی از سالکان پرآوازه بود و به لطف این انتساب، شیخ محمد هادی از همان ابتدای نوجوانی توانست در محضر بزرگانی چون آیت‌الله میرزا علی آقا خلخالی، شیخ محمد بهاری، حاج سید علی عرب و آیت‌الله حیدر کسب فیض کند.

بعدها مدرسه زنگنه همدان مرکز تحقیق و تدریس شیخ محمدهادی شد و آثار گران‌بهایی از جمله حواشی بر قواعد انصاری، حواشی به متاجر شیخ، شرحی بر مجموعه حاج ملاهادی سبزواری، رساله‌ای در معرفت نفس، رساله‌ای در برکات و مشتبهات قرآن مجید، رساله‌ای درباره حضرت مهدی(عج)، رساله‌ای در تعقیبات نماز، رساله‌ای در فضیلت روز جمعه و رساله‌ای در رد صوفیه را تألیف کرد.»

کتاب «محرم راز» به نویسندگی حسین ایزدی از سوی انتشارات موسسه شهیدکاظمی با قیمت 12 هزار تومان منتشر شده است. علاقه‌مندان به تهیه این کتاب می‌توانند آن را از فروشگاه «من و کتاب» تهیه کنند.

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین