عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۴۲۲۶
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۷
مدیر گروه سیره‌نگاری پژوهشکده علوم و معارف حدیث پژوهشگاه قرآن و حدیث گفت: در روز عاشورا در تیرباران اول کسی به شهادت نرسیده است که این کشف طی تدوین دانشنامه امام حسین(ع) به دست آمده است.
عقیق:سید محمود طباطبایی‌نژاد با اشاره به دانشنامه امام حسین(ع) اظهار کرد: طی 10 سالی که به تدوین دانشنامه امام حسین(ع) پرداختیم به توفیق الهی به کشف نکات جدید و نویافته‌هایی رسیدیم که یکی از آنها نادرست بودن شهادت یاران امام در تیرباران از سوی دشمن بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در برخی کتب مانند مقتل خوارزمی، آمده است که پس از تیری که عمر سعد برای شروع جنگ پرتاب کرد و به دنبال آن باران تیر دشمن به سوی لشکریان امام باریدن گرفت، بیش از 50 نفر از یاران امام شهید شدند.

مدیر گروه سیره‌نگاری پژوهشکده علوم و معارف حدیث پژوهشگاه قرآن و حدیث عنوان کرد: با دقت و بررسی‌های صورت گرفته ناصواب بودن این خبر آشکار شد زیرا اول اینکه اگر دشمن چنین کاری انجام داده بود، در لحظات اول نبرد اکثر 72 یار امام به شهادت رسیده بودند و چگونه نبرد عاشورا تا بعد از ظهر ادامه پیدا کرد و هنگام نماز ظهر همچنان حدود 20 نفر از شهدای بنی هاشم و بسیاری از ارکان سپاه امام زنده بودند.

وی با اشاره به کتاب ارشاد مفید و تاریخ طبری گفت: مهم‌ترین کتاب تاریخ عاشورا مانند ارشاد مفید و تاریخ طبری ماجرای تیرباران را آورده‌اند ولی هیچ کشته‌ای از یاران امام را بیان نکرده‌اند.

طباطبایی‌نژاد یادآور شد: اگر روند مبارزه تن به تن ادامه پیدا می‌کرد پیروزی با لشکر حق بود، بنابراین دشمن جنگ تن به تن را ادامه نمی‌دهد و دستور حمله جمعی صادر می‌شود آنگاه در حمله جمعی طبری نخستین شهید کربلا را مسلم بن عوسجه معرفی می‌کند که این امر می‌رساند، در تیرباران نخست حتی یک نفر نیز کشته نشده است.

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین