عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۴۱۴۵
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۰۱:۳۸
نماينده بعثه‌ مقام معظم رهبري در عراق ، سفرهاي دانشجويي به عتبات را موفقيت آميز ارزيابي كرد و با ارائه چند توصيه به دانشجويايي كه به سفر عتبات مشرف مي شوند گفت:‌ زيارت عتبات يك كار ناب فرهنگي است فكر ميكنم هيچ كار فرهنگي به اندازه حضور در عتبات عاليات تاثيرگذار نيست و اين تاثير گذاري در زمان هاي خاصي مثل عرفه، عاشورا و اربعين، مضاعف مي شود.
عقیق:حجت الاسلام والمسلمين نجفي روحاني نماينده بعثه مقام معظم رهبري در عراق گفت: يكي از اموري كه همواره مورد استقبال مسلمانان بويژه پيروان مكتب اهل بيت قرار داشته، زيارت اماكن مقدسه و مشاهد شريفه به ويژه بارگاه سيدالشهداء عليه السلام بوده است.
وي كه با روابط عمومي ستاد عمره و عتبات دانشگاهيان گفت و گو مي كرد، ابراز داشت:‌ زيارت ائمه عليهم السلام تاثير بالاي فرهنگي و معنوي بر روي تمام زايران دارد اما دانشجويان مي توانند با ژرف نگري، بهره ويژه اي از اين سفر ببرند. زيرا دانش باعث مي شود كه بتوانيم ژرف نگري داشته باشيم لذا دانشجويان و انديشمندان مي توانند در اين سفر معنوي، بيشتر غور كنند و انديشه كنند و درس بگيرند.

آثار فردي و اجتماعي سفر به عتبات
نماينده بعثه مقام معظم رهبري در عراق با بيان اينكه حضور دانشجويان در اين اماكن از نظر فردي و اجتماعي بسيار موثر است گفت: در مدت حضور در كربلا، جواناني را مشاهده كرده ام كه طي سفر عتبات، به تحول فكري و اعتقادي رسيده اند. لذا بعثه مقام معظم رهبري براي نسل تحصيلكرده و جوان، اهميت فوق العاده اي قائل است تا بتواند از اين راه در زمينه اسلامي شدن دانشگاه ها و وحدت حوزه ودانشگاه نقش ايفا كند.
وي خاطر نشان كرد: جوانان مي توانند نهضت عاشورا را تجزيه و تحليل كنند و درس بگيرند و پيام هاي امام حسين را كه براي تمام زمان ها و مكان هاست، به دانشگاهيان منتقل كنند.
حجت الاسلام والمسلمين نجفي روحاني در خصوص تجربه ستاد عمره و عتبات دانشجويي در اعزام جمع زيادي از دانشجويان به سفر عتبات گفت:‌ اين ستاد موفقيت داشته و جمع زيادي را اعزام كرده و با برنامه هاي منظمي كه دارد توانسته اين سفر را سفري پربار، پرمعنا، تحول گرا و بصيرت زا قرار دهد.

هيچ كار فرهنگي مانند سفر عتبات موثر نيست
وي خاطر نشان كرد: زيارت عتبات يك كار ناب فرهنگي است فكر ميكنم هيچ كار فرهنگي به اندازه حضور در عتبات عاليات تاثيرگذار نيست و اين تاثير گذاري در زمان هاي خاصي مثل عرفه، عاشورا و اربعين، مضاعف مي شود.
نماينده بعثه مقام معظم رهبري در عراق كه پيش از اين حدود 17 سال فعاليت در نهاد نمايندگي رهبري در دانشگاه ها را تجربه كرده است ادامه داد:‌ هر اندازه حضور دانشگاهيان در سفر عتبات را بيشتر كنيم، ميتوانيم در كشورمان و دانشگاه ها تحول فكري و اعتقادي داشته باشيم. چون دانشجوي امروز، استاد فرداست. هم اثرپذيري دارد هم اثرگذاري. حس جستجوگري دانشجو و همراهي اش با روحانيت در اين سفر معنوي مي تواند تحول آفرين باشد.

برنامه هاي بعثه و ستاد عتبات دانشگاهيان براي دانشجويان
وي درباره برنامه بعثه براي دانشجوياني كه به سفر عتبات مشرف مي شوند گفت:‌ از آنجايي كه رسالت بعثه در عرصه فرهنگي بسيار خطير است و براي مخاطبان خاص، برنامه خاصي را پيش بيني كرده است، براي دانشگاهيان برنامه هايي را كه تا به حال در نظر گرفته و اجرا شده به صورت تخصصي و نمايشگري فيلم و تصوير ارائه داده است و حضور دانشجويان در بعثه رضايتبخش بوده است .
حجت الاسلام والمسلمين نجفي روحاني افزود:‌ تا آنجايي كه من اطلاع دارم برنامه هاي ديگري هم براي دانشجويان از جمله تشرف دسته جمعي در نظر گرفته شده است كه با سرود زيبايي حركت مي كنند و حتي بين مردم عراق اثرگذار بوده و جاذبه داشته است. همچنين مسابقاتي كه برگزار شده مورد استقبال قرار گرفته است و دانشجويان برنامه هاي گروهي خوبي از جمله زيارت وداع داشته اند. در جمع بندي، اكثريت قريب به اتفاق دانشگاهيان از اين سفر اظهار رضايت كرده و به دنبال توسعه حضور دانشگاهيان در اين اماكن مقدس بوده اند.

چند توصيه به دانشجويان اعزامي به عتبات
وي در ادامه چند توصيه به دانشجويان اعزامي به سفر عتبات داشت و گفت:‌ ‌اولين توصيه، فرموده حضرت امير عليه السلام كه فرصت را مغتنم بشمارند زيرا فرصت زودگذر است. و دانشجويان نه تنها بايد از فرصت ها بهره بگيرند كه فرصت سازي هم داشته باشند. دومين نكته اين است كه بتوانند در حرم مطهر، الگوي يك زايري را كه مورد رضايت امام حسين عليه السلام است به نمايش بگذارند. سومين توصيه اين است كه سفير خوبي براي نظام مقدس جمهوري اسلامي باشند و چهارمين نكته آنكه بتوانند ارتباط بين دو ملت را رقم بزنند و پيوند خوبي برقرار كنند و جلوي هرگونه تفرقه افكني گرفته شود.
حجت الاسلام والمسلمين نجفي روحاني ادامه داد: دانشجويان با خواندن زيارت جامعه كبيره در حرم مطهر يك دوره امام شناسي داشته باشند. همچنين نسبت به برخي عباددات مانند نماز جعفر طيار، نماز امام زمان و يا نماز شب تمرين كنند و اگر شيريني آن را بچشند در ادامه زندگي هم اين روحيه عبادي را حفظ خواهند كرد.


منبع:حج
211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین