عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۳۳۸۴
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۲
آیت الله اراکی در جمع علما و فرهیختگان کراچی با بیان اینکه مسجد الاقصی رمز عزت مسلمین است، گفت: آنچه در فلسطین می گذرد به هیچ وجه نشانه عزت مسلمین نیست .
عقیق:آیت الله محسن اراکی، دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ادامه سفرش به پاکستان در جمع علما و فرهیختگان شهر کراچی، طی سخنانی با بیان اینکه در قرآن کریم دو نعمت مطرح است یکی نعمت تامه و دیگری نعمت عامه اظهار کرد:نعمت عامه شامل همه نعمت های الهی است اما نعمت دیگری در قرآن کریم مطرح است که آن نعمت تامه است. نعمت تامه همان وحدتی است که در نتیجه اطاعت از رهبران الهی برای امت حاصل می شود .

 

آیت الله اراکی گفت: قرآن کریم از لسان حضرت موسی(علیه السلام) نقل می کند، خداوند متعال نعمت انبیا و نعمت تبعیت از انبیا را به شما داده است و در نتیجه این نعمت شما را پادشاهان در زمین قرار داده است . وقتی بنی اسرائیل شکرگزار نعمت رهبری الهی بودند و از نعمت رهبری الهی تبعیت می کردند خداوند آنها را ملوک جهان قرار داد . پس به وسیله وحدتی که از این نعمت تامه حاصل می شود خدای متعال مؤمن را سرآمد اقوام جهان قرار می دهد.

 

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به آیه  «وَاذْكُرُواْ نِعْمَتَ اللّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنتُمْ أَعْدَاء فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إِخْوَاناً» گفت: اینجا منظور از نعمت، نعمت رسول الله است و نعمت اطاعت از اوست . همچنین خداوند در آیه 7 سوره مائده می فرماید: وَ اذْکُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَيْکُمْ وَ ميثاقَهُ الَّذي واثَقَکُمْ بِهِ إِذْ قُلْتُمْ سَمِعْنا وَ أَطَعْنا وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ عَليمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ؛ با توجه به این آیه نتیجه می گیریم نعمت رهبری الهی از نعمت تامه الهی است، البته به شرط اطاعت و پیروی، که این اطاعت از آن نعمت، نعمت را بر مردم تکمیل کند .

 

آیت الله اراکی با اشاره به اینکه در قرآن کریم بهترین نمونه کفران نعمت رهبری الهی، قوم بنی اسرائیل است، گفت:  بنی اسرائیل در نتیجه کفران این نعمت دچار عذاب الهی ش. در نتیجه کفران نعمت چه بر سر بنی اسرائیل آمد؟ یکی از نتایج کفران نعمت بنی اسرائیل این بود که  خداوند فرمود: ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ وَ الْمَسْکَنَةُ وَ باؤُ بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ ذلِکَ بِأَنَّهُمْ کانُوا يَکْفُرُونَ بِآياتِ اللَّهِ وَ يَقْتُلُونَ النَّبِيِّينَ بِغَيْرِ الْحَقِّ ذلِکَ بِما عَصَوْا وَ کانُوا يَعْتَدُونَ.

وی افزود: من نمی خواهم بگویم که خدای متعال ما را به این درد دچار کند اما باید خوف این را داشته باشیم که نکند خدای متعال ما را هم به این درد دچار سازد.

آیت الله اراکی با بیان اینکه علائم  خطرناکی در جامعه اسلامی در این رابطه دیده می شود، تصریح کرد: آنچه در فلسطین می گذرد به هیچ وجه نشانه عزت مسلمین نیست، اگر ما عزت می داشتیم اجازه نمی دادیم زمین، ثروت و خانه های ما این چنین در معرض حملات دشمن قرار بگیرد، هر وقت آمریکا دلش خواست به کشو های اسلامی حمله می کند و آخرین نمونه آن حمله به بیمارستانی در افغانستان بود که دهها نفر در یک لحظه به شهادت رسیدند و بعد در مقابل، جهان سکوت می کند

 

آیت الله اراکی ادامه داد:  امروز در فلسطین و مسجد الاقصی چه چیز هایی در حال رخ دادن است؟ مسجد الاقصی علاوه بر اینکه قبله اولی و از مساجد اربعه می باشد، رمز عزت مسلمین است. تجاوز صهیونیست ها به مسجد الاقصی و به شهادت رساندن و مجروح کردن مسلمین نشانه چیست؟  ما باید برخیزیم و باید دست در دست دهیم و باید وحدت اسلامی همانی که در آیه کریمه  وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا برسیم.

 

آیت الله اراکی گفت: ما به عنوان مجمع جهانی تقریب یک پیام بیشتر نداریم و آن رجوع به شکر نعمت الهی است که با این آیه تحقق پیدا می کند: إِنَّمَا كَانَ قَوْلَ الْمُؤْمِنِينَ إِذَا دُعُوا إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ لِيَحْكُمَ بَيْنَهُمْ أَنْ يَقُولُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا.

 

وی  در پایان ابراز امیدواری کرد: علما و نخبگان در پاکستان و سایر نقاط جهان اسلام دست به دست هم دهیم و یک قدرت واحده اسلامی و یک دست مطیع رسول خدا و برخوردار از عزت شویم .


منبع:شبستان

 

 

منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین